BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Ożarowski Wojciech (Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi)
Tytuł
Stres pracowników bankowych
The Stress of Bank Employees
Źródło
Roczniki Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu, 2010, nr 9, s. 47-62, tab., wykr., bibliogr. 6 poz.
Słowa kluczowe
Banki, Pracownicy biurowi, Stres psychologiczny
Banks, Office worker, Psychological stress
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Przedmiotem badań w niniejszym artykule jest odpowiedź na pytanie, jak pracownicy bankowi radzą sobie ze stresem. Badaną grupę stanowiło 54 pracowników różnych placówek bankowych na stanowiskach: doradca klienta i kasjer. Jako narzędzia zastosowano kwestionariusz ankiety oraz kwestionariusz CISS. Wyniki badań dowiodły, że doradcy lepiej radzą sobie ze stresem niż kasjerzy. Przeżywany stres wpływa na ich efektywność. Kasjerzy odczuwają większy stres ze względu na gorsze stosunki z przełożonym, dużą odpowiedzialność w pracy, obawy dotyczące nadmiaru obowiązków oraz z powodu rutyny. Stosują różne strategie w radzeniu sobie ze stresem - nie ma jednej dominującej strategii. Pracownicy obu działów próbują radzić sobie ze stresem w sposób przypadkowy, bez wniknięcia w jego przyczyny, co powoduje szybkie pogarszanie się ich kondycji psychofizycznej i sprzyja rozwijaniu symptomów wypalenia zawodowego. (abstrakt oryginalny)

The present article aims at coping with the stress of a bank employee. The investigated group determined 54 workers of different bank agencies: customer consultants and cashiers. A questionnaire of inquiry as well as a CISS questionnaire by Endler and Parker have been used as tools. Advisers cope with stress better than cashiers. Stress bears on their effectiveness. Cashiers feel greater stress due to worse relations with their superiors, high responsibility at work, anxieties concerning excessive duties and routine practices. They use different stress management strategies - there is no prevailing strategy. The employees in both departments try to cope with stress impromptu, without analyzing its reasons, which leads to the rapid deterioration of their psychophysical condition and to the development of professional burn-up symptoms. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Batarowski H., Czy warto zainteresować się problemem stresu w pracy? [on-line]. Gdańsk 2007 [Dostęp 02.04.2009]. Dostępny w World Wide Web: http://www.gdansk.oip.pl/pliki/stres_w_% 20pracy_artykul_032007. pdf.
  2. Biela A. (red.), Stres w pracy zawodowej. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski, 1992.
  3. Heszen-Niejodek I., Ratajczak Z., Człowiek w sytuacji stresu. Katowice: Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego, 2000. Seria: Prace Naukowe UŚ; nr 1897.
  4. Ogińska-Bulik N., Stres zawodowy w zawodach usług społecznych. Źródła, konsekwencje, zapobieganie. Warszawa: Wydaw. Difin, 2006.
  5. Oniszczenko W., Stres to brzmi groźnie. Warszawa: Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, 1993.
  6. Strelau J., Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP, 2007, t. 3.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1643-8175
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu