BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Trzepacz Piotr (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)
Tytuł
Porty lotnicze jako czynnik rozwoju dużych miast Polski
Airports as Impact Factors on Urban Development in Poland
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2009, nr 30, s. 261-277, rys., tab., bibliogr. 9 poz.
Tytuł własny numeru
Wielkie miasta, aglomeracje, metropolie
Słowa kluczowe
Miasto, Porty lotnicze, Czynniki rozwoju gospodarczego
City, Airports, Factors of economic development
Uwagi
summ.
Abstrakt
Celem niniejszego opracowania jest wskazanie kierunków oddziaływania portów lotniczych (zarówno jako obiektów, jak i jako przedsiębiorstw) na obsługiwane przez nie miasta. Próba identyfikacji impulsów generowanych w związku z portami lotniczymi odnosi się zarówno do tych, które funkcjonują w granicach administracyjnych miast, jak i poza nimi. (fragment tekstu)

Airports in Poland constitute an important element of urban or suburban areas. Their impact is not solely limited to a large territory which they occupy, thereby impacting the structure of area use. The functioning of airports also has a social and economic dimension. This aspect of the impact is largely related with their role in shaping the labour market. These facilities constitute a work place on their own and the enterprises cooperating with airports partially owe their necessity of increased employment thanks to their relations with airports. Apart from employment or taxes which constitute significant revenue of administrative units within the range of which airports are operating, catalytic effects are also of major importance. The sole fact of an airport's existence in a given area is considered to be an advantage of such area. This is manifested by the role of airports as factors influencing location of economic activity. The significance of this group of airport infrastructure facilities has been noticed and included in planning documents. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Burke J., 2004, The Social and Economic Impact of Airports in Europe, raport Airport Council, International, http://www.eraa.org/intranet/documents/14/428/061005socialeco-impact.pdf.
  2. Derudder В., Witlox F., Faulconbridge J.R., Beaverstock J.V., 2008, Airline Data for Global City Network Research: Reviewing and Refining Existing Approaches, "Geojour-nal"71 (1), s. 5-18.
  3. Graham A., 2001, Managing Airports -An International Perspective, Butterworth-Heinemann, Oxford.
  4. Hakfoort J., Foot T., Rietveld P., 2001, The Regional Economic Impact of an Airport: The Case of Amsterdam Schiphol Airport, "Regional Studies" vol. 35.7, s. 595-604.
  5. Kasarda J.D., 2006, The Rise of the Aerotropolis, "The Next American City" 10, s. 35-37.
  6. Lisowski A., 2003, Koncepcje przestrzeni w geografii człowieka, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych. Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
  7. Oum Т.Н., Adler N., Yu Ch., 2006, Privatization, Corporatization, Ownership Forms and their Effects on the Performance of the World's Major Airports, "Journal of Air Transport Management" 12, s. 109-121.
  8. Rodrigue J.-R, Comtois С., Slack В., 2007, The Geography of Transport Systems, Routledge, London-New York.
  9. Szymańska D., 2007, Urbanizacja na świecie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu