BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Safin Krzysztof (Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu)
Tytuł
Zachowania strategiczne przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 1996, nr 726, s. 263-271, rys., bibliogr. 13 poz.
Tytuł własny numeru
Polityka przemysłowa a strategie przedsiębiorstw
Słowa kluczowe
Małe i średnie przedsiębiorstwa, Przedsiębiorstwo rodzinne, Zarządzanie strategiczne, Zarządzanie przedsiębiorstwem, Materiały konferencyjne
Small business, Family-owned business, Strategic management, Enterprise management, Conference materials
Abstrakt
W większości rozwiniętych gospodarek europejskich przedsiębiorstwa rodzinne (oparte na kapitale i pracy rodziny) traktowane są ciągle jako podstawa ich rozwoju i "sól gospodarki rynkowej". Spadek ich roli traktowany jest jako upadek demokratycznego porządku i wolności rynkowej.
Dla współczesnej polskiej gospodarki przedsiębiorstwa rodzinne są zupełnie nową kategorią ekonomiczną i socjalną. Dopiero od kilku lat tworzy się dynamicznie przedsiębiorstwa indywidualne i spółki z udziałem kapitału rodzinnego. Znane są wprawdzie nazwy firm takich jak Wedel, czy Blikle, które jeszcze po wojnie były w posiadaniu rodziny, lecz dla większości termin "przedsiębiorstwo rodzinne" jest określenie pozbawionym ekonomicznej treści. (...) Poniższe refleksje są próbą oceny ich zachowań strategicznych, które choć bezpośrednio rzutują na efekty poszczególnych przedsiębiorstw nie są obojętne z punktu widzenia gospodarki i polityki gospodarczej. (fragment tekstu)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Bielawska A.: Finansowanie małych i średnich przedsiębiorstw, [w:] Rozwój przemysłu drobnego. Materiały pokonferencyjne, Poznań-Biedrusko 1993.
  2. Bocheński A.: Wędrówki po dziejach przemysłu polskiego, KAW, Warszawa 1989.
  3. Donkles F., Frhlich F.: Sind Familienunternehmen wirklich anders, Internationales Gewerbearchiv Heft 4, 1991.
  4. Gruszecki T.: Przedsiębiorca. Cedor, 1994 s. 233.
  5. Kaufmann F.: Mittelstandspolitik als Strukturpolitik, IFM - Materialien Nr. 63.
  6. Lwe C.: Die Familienunternehmung, Bern, Stuttgart, 1979.
  7. Morawski W.: Wielcy przemysłowcy II Rzeczypospolitej, Cash nr 49/1995.
  8. Styczek D.: Wszystko zostanie w rodzinie. "Życie Gospodarcze", nr 1/1996.
  9. Szaszkiewicz A.: Czy łatwo uzyskać kredyt dla małych i średnich przedsiębiorstw, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstw", 12/1992.
  10. Stankiewicz M.J.: Identyfikatory zachowań strategicznych przedsiębiorstw, "Przegląd Organizacji", nr 1/1995.
  11. Webber A.R.: Zasady zarządzania organizacjami, Warszawa, PWE. 1984.
  12. Wielka tajemnica małych, "Gazeta Bankowa", nr 43, 1994.
  13. Zeitel G.: Die Familienunternehmen in der BRD, ZfU, Heft 1, 1991.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu