BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Zajas Paweł
Tytuł
L'Afrique qui disparait, l'Afrique qui n'est pas : o wizualnej tożsamości Afryki Południowej
Brand South Africa : Some Remarks on Tourist Accounts
Źródło
Człowiek i Społeczeństwo / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydział Nauk Społecznych, 2010, t. 30, s. 137-153, fot., bibliogr. 27 poz.
Tytuł własny numeru
My i oni : interdyscyplinarne obrazy wielokulturowości
Słowa kluczowe
Promocja turystyki, Atrakcyjność turystyczna, Wielokulturowość
Promotion of tourism, Touristic attractiveness, Multicultural
Uwagi
summ.
Kraj/Region
Republika Południowej Afryki (RPA)
Republic of South Africa
Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest prześledzenie, w jakim stopniu idealistyczna w swoich założeniach polityka promocyjna pokrywa się z wizerunkiem Afryki Południowej za granicą, ukształtowanym przez turystyczne fotografie i ogłoszenia. Materiał, na którym opiera się poniższa analiza, został wybrany przez wyspecjalizowaną spółkę monitoringu prasy z korpusu 450 polskich gazet i czasopism (...) Analizie poddałem 1 67 sprawozdań z podróży do RPA (opublikowanych w większości przypadków w charakterze artykułów sponsorowanych, którym towarzyszyły fotografie. Rezultatem przeprowadzonej analizy była konstatacja, iż funkcjonujący u nas wizerunek Afryki Południowej ma niewiele wspólnego z celami, do których dąży południowoafrykańska Międzynarodowa Rada ds. Marketingu. (fragment tekstu)

The article analyses the rhetoric of Polish photos and tourist advertisements concerning the South African Republic. It demonstrates the discrepancy between the strategies implemented by South African state organizations (International Marketing Council) and the picture of South Africa abroad - in Poland in this case. A claim is made that the Republic of South Africa advertised as tourist space has nothing to do with the visual identity of the country as it is promoted by the International Marketing Council which emphasizes the post-1994 democratic changes and the country's interculturality. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Bibliografia
Pokaż
  1. Bella Relaks. (2007). 15 stycznia.
  2. Burszta, W.J. (2008). Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  3. Clifford, J. (2000). Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka. Tłum. E. Dżurak, J. Iracka, E. Klekot, M. Krupa, S. Sikora i M. Sznajderman. Warszawa: Wydawnictwo KR.
  4. Fish, S. (1997). Boutique Multiculturalism, Or Why Liberals Are Incapable of Thinking about Hate Speech, Critical Inquiry 23: 378-395.
  5. Gąsowski, P. 2005. Zawsze zjeżdżam w bok, Voyage 7.
  6. Jaskólski, P. (2006). Kraj tysiąca barw, Tele Świat, 3 kwiecień.
  7. Kuligowski, W. (2007). Antropologia współczesności. Wiele światów, jedno miejsce. Kraków: Universitas.
  8. Kwiatkowska, A., Rudomino T. (2008). Kraina tęczy, Podróże 10,
  9. Ledochowski, Ch. (2005). http://www.szkolareklamy.pl/ftopict-3003.html (sprawdzono 20 grudnia 2008).
  10. Leszczyński, A. (2005). Afrykańska sielanka, Gazeta Wyborcza, 22 wrzesień.
  11. Loos, P. (2001). Lost Africa from the collection of Pierre Loos. Milano: Skira.
  12. MacCannell, D. (2002). Turysta nowa teoria klasy próżniaczej. Tłum. E. Klekot i A. Wieczorkiewicz. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA.
  13. Mintz, S. (1970). Foreword, [w:] N.E. Whitten, J.F. Szwed (red.), Afro-American Anthropology: Contemporary Perspectives. New York: Free Press, 1-16.
  14. Mitchell, T. (2001). Egipt na wystawie świata. Tłum. E. Klekot. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  15. Olechnicki, K. (2003). Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych. Warszawa: Oficyna Naukowa.
  16. Rączkiewicz, P. (2005). Pod napięciem, Gazeta Krakowska, 11 marzec.
  17. Said, E. (1991). Orientalizm. Tłum. W. Kalinowski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  18. Stanisławska, O. (2005). Zobaczyć Afrykę to być oślepionym, Tygodnik Powszechny 42: 8-9.
  19. Starkowski, M. (2006). Kraj dobrej nadziei, Biznes Warszawski, 26 luty.
  20. Surowiec, P. (2008). Marka Republika Południowej Afryki, Brief for Poland 6: 4-5.
  21. Szyszka, G. (2005). Afryka, jakiej nie znali, Konkrety 15.
  22. To będzie prawdziwe wyzwanie, (2006). Życie Warszawy, 27 luty.
  23. Turystyka podwyższonego ryzyka, (2006). Rzeczpospołita, 6 październik.
  24. Whitten, N.E., Szwed J.F. (red.). (1970). Afro-American Anthropology: Contemporary Perspectives. New York: Free Press.
  25. Wieczorkiewicz, A. (2008). Apetyt turysty. O doświadczaniu świata w podróży. Kraków: Universitas.
  26. Wyka, K. (2004). Biały Bóg musi być szalony, Zwierciadło 7.
  27. Zarzecka, H. (2006). W Afryce odnalazłam siebie, Świat kobiety 2.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0239-3271
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu