BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Belak Janko, Duh Mojca
Tytuł
The Enterpreneurial Game PPM on the Case of the Phrasa Enterprise
Gra przedsiębiorcza PPM na przykładzie projektu Phrasa
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Ekonometria (1), 1998, nr 765, s. 13-23, bibliogr. 25 poz.
Tytuł własny numeru
Zastosowania metod ilościowych
Słowa kluczowe
Gry kierownicze, Szkolnictwo wyższe, Metody nauczania, Zarządzanie
Management games, Higher education, Teaching method, Management
Uwagi
streszcz.
Firma/Organizacja
Szkoła Biznesu na Uniwersytecie w Mariborze
School of Business and Economics of the University of Maribor
Kraj/Region
Słowenia
Slovenia
Abstrakt
Szkoła Biznesu na Uniwersytecie w Mariborze w Słowenii. Gra PPM jest przykładem gry kierowniczej aktywizującej studentów. Szkoła stosuje tę grę z powodzeniem od roku 1992/93. Do gry wykorzystano praktyczne metody nauki o zarządzaniu i marketingu. Jej stosowanie jest uzasadnione zmianami ustrojowymi w krajach bloku wschodniego. Chodzi przede wszystkim o niedostosowanie metod nauczania i nauki w krajach wysoko rozwiniętych do metod w krajach postkomunistycznych. Prof. J. Belak wprowadził grę PPM głównie z myślą o praktycznej nauce zarządzania. Gra ta została włączona do programu studiów "Polityka przedsiębiorczości". Gra opiera się na twórczości studentów i licznym udziale ekspertów zewnętrznych.
W grze bierze udział ok. 100-300 studentów. Na Uniwersytecie w Mariborze realizuje się ją na trzecim roku studiów. Studentów dzieli się na zespoły robocze liczące 3-5 osób. Gra obejmuje: wykład, dyskusję, studia przypadków, gry ról oraz własnego projektu przedsięwzięcia gospodarczego.
Opracowując własny projekt przedsięwzięcia gospodarczego (firmy), studenci wykorzystują do tego symulację. Opracowują ideę firmy, wybierają branżę, w której chcieliby działać, opracowują strategię tej firmy w perspektywie długofalowej. Następnie opracowują biznesplan, który jest oceniany przez ekspertów zewnętrznych. Kolejnym krokiem jest otwarta dyskusja publiczna autorów opracowań z oceniającymi je ekspertami. Autorom najlepszych projektów wręczane są nagrody. Uroczystość wręczenia nagród kończy okres trzymiesięcznej gry.
Podstawowe założenia:
- przedsiębiorczość, sukces, implementacja, zarządzanie;
- jednoczesne uczenie studentów całego procesu od powstania pomysłu do wdrożenia;
- związki między wizją, planem a wykonaniem;
- uczenie w grupie twórczości.
Niektóre elementy gry:
- ustalenie nazwy firmy, branży, produktów, zasobów itp.;
- opracowanie projektu organizacyjnego;
- opracowanie projektu zarządzania;
- analiza strategiczna - wybór strategii;
- biznesplan.
Przypadek Phrasa jest projektem opracowanym przez studentów, który zajął pierwsze miejsce wśród wszystkich zgłoszonych projektów w 1997 r. (abstrakt oryginalny)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Belak J. (1994a): Aktivni pristop k učenju podjetništva, politike podjetja in managementa (An Active Approach to the Learning of Entrepreneurship, Enterprise' s Policy and Management). [w:] Management podjetij v tranziciji in gospodarski rozvoj na primerih iz Slovenije. XXI.mednarodno znangtveno posvetovanje o podjetniškem planiranju (In: Management of Companies in Transition and the Economic Development on the Case Studies from Slovenia. 21th international scientific Conference on the entrepreneurial planning). Naše gospodarstvo 40(1994)5, Maribor/Portorož.
  2. Belak J. (1994b): Aktive Zutritte zum Lehren und Lernen des Unternehmertums, der Unternehmenspolitik und des Management: Erfahrungen, gesammelt an der EPF, Universität in Maribor, Slowenien. [w:] Unternehmen und Unternehmertum im Übergangsprozess mit Fallbeispielen aus Slowenien. Journal für Betriebswirtschaft 44(1994)9, Linde, Wien.
  3. Belak J. in soavtorji (1993): Podjetništvo, politika podjetja in management (Entrepreneurship, Enterprise 's Policy and Management). Založba Obzorja, Maribor.
  4. Belak J. in Kajzer S. (Hrsg.) (1994): Unternehmen in Übergangsprozeß zur Marktwirtschaft - mit Fallbeispielen aus Slowenien. Linde Verlag, Wien.
  5. Belak J., Duh M. (1993/1994): Prikaz učenja podjetništva, politike podjetja in managementa na EPF 1993/94: Dokumnetirano gradivo о zamisli in izvedbi (Teaching and Learning of Entrepreneurship, Enterprise 's Policy and Management: Documentary Material Concerns the Idea and the Implementation). Ekonomsko-poslovna i Fakulteta, Maribor.
  6. Belak J., Duh M. (1994): The Holistic Approach to Learning of Entrepreneurship, Enterprise 's Policy and Management (Experience gained in the School of Business and Economics Maribor, University of Maribor Slovenia). [w:] Rebernik M., Mulej M. (ed.): Proceedings of the 2nd International Conference on Linking Systems Thinking, Innovation, Quality and Entrepreneurship. Maribor, Dec. 7-9.
  7. Belak J., Duh M. (1995a): The Holistic Approach to the Teaching and Learning of Entrepreneurship, Enterprise Policy and Management using the Entrepreneurial Game "PPM". [w:] Klein H.E.: Teaching and Interactive Methods with Cases Simulations and Games. WACRA, Nedham-Boston.
  8. Belak J., Duh M. (1995b): The Ecological Teaching with the Entrepreneurial Game PPM. [w:] Mulej M., Stuhler E.A.,Vezjak M.: Environmental Problem Solving-from Cases and Experiments to Concepts, Knowledge, Tools and Motivation. Maribor, Slovenia.
  9. Belak J., Bajt P., Beloglavec S., Hudej M., Žunec B. (1996): PPM - Simulationsspiel: Die Unternehmen 'Satelit' und 'Kiborg'. Naše gospodarstvo, letnik 42 (1996) št. 4.
  10. Belak J., Duh M. (1996): Transition of Economy and the Application of the Proactive Methods in Teaching and Learning of Entrepreneurship, Enterpreise 's Policy and Management (Experience gained in the School of Business and Economics Maribor, University of Maribor, Slovenia). [w:] Rosa P., Scott M.G., Klandt H.: Educating Entrepreneurs in Modernising Economies. Stirling Management Series.
  11. Čančer V. (1994): Računalniško podprte poslovne igre za simuliranie optimalnega odločanja (Computer- Assisted Business Games for the Simulation of the Optimal Decision-Making. Magistrsko delo (Master's Thesis). Ekonomsko-poslovna Fakulteta Maribor.
  12. Duh M. (urednik) (1996/97): Igre podjetnistva politike podjetja in managementa (podjetniške zamisli z ure- snicitvenimi predlogi). Games of Entrepreneurship, Enterprise 's Policy and Management (Entrepreneurial Concepts with the Implementation Proposals). Ekonomsko-poslovna Fakulteta, Maribor 1996/97.
  13. Elgood C. (1990): Using Management Games. Gower Publishing Company Limited, Hants, Vermont.
  14. Ewig G. (1991): Schülerzentriertes Lernen im Wirtschaftsunterricht: Simulationen (Fallstudie, Rollenspiel, Lern- und Planspiel). Erziehungswissenschaft und Beruf. Rinteln.
  15. Günther H., Kraschwitz L. (1975): FINIS: Ein Unternehmungsplanspiel zur Investitions- und Finanzplanung. Erich Schmidt Verlag, Berlin.
  16. Horn R.E., Cleaves A. (1980): The Guide to Simulation/Games for Education and Training. Sage Publications, Beverly Hills, London.
  17. Klein J.H. (1988): The Level of Interpretation of Games. Journal of Operational Research Society 39(1988)6, Great Britain.
  18. Kralj J. (1990): The Live Case Method and Business Games as Learning and Problem Solving. [w:] Problem Solving with Cases Simulations. Ed. H.E. Klein, Selected papers from the 7th conference/Seventh international conference Case method research and case method application, University of Twente, Enschede, The Netherlands, April 9-11, 1990/, WACRA-World association for case method research and application, Needham, Boston, Mass., USA, p. 395-400.
  19. Kralj J. (1992): Politikapodjetja v tržnem gospodarstvu (The Enterprise 's Policy in Market Economy). Ekonomsko-poslovna Fakulteta, Maribor.
  20. Obrecht M., Romih P., Tišler A., Toplak K., Toure K. (1996/97): Podjetje Phrasa d.o.o. Šudenska razisko- valna naloga pri predmetu Politika podjetja. The Phrasa Enterprise, Limited Liability. The Student Research Work within the Study Course of Enterprise 's Policy). EPF, Maribor 1996/97.
  21. Quirdham M., Tyler K. (1992): Enterprise Skills for Students. Butterworth-Heinemann Ltd., Oxford.
  22. Rebernik M. (1993): De-Memorizing as a First Step in Teaching and Practising Entrepreneurship. [w:] Managing east-west Business Times. International Management Development Association IMDA. Second World Business Congress, Turku School of Economics and Business Administration, Institute for East- West Trade, Turku, Edited by Erdner Kaynak and Jarmo Nieminen.
  23. Rebernik M. (1994a): Dememoriranje kot osnova vzpodbujanja podjetništva v tranzicijskich državah. (De-Memorizing as the Basis for the Encouragement of Entrepreneurship in Countries in Transition). [w:] Management podjetij v tranziciji in gospodarski razvoj na primerih iz Slovenije. XXI mednarodno znanstveno posvetovanje о podjetniäkem planiranju (In: Management of Companies in Transition and the Economic Development on the Case Studies from Slovenia. 21th International Scientific Conference on the Entrepreneurial Planning). Naše gospodarstvo 40(1994)5, Maribor/Portorož, p.600.
  24. Rebernik M. (1994b): Dememorieren als Grundlage für Förderung des Unternehmertums in den Ländern in Transition. [w:] Unternehmen und Unternehmertum im Übergangsprozess mit Fallbeispielen aus Slovenien. "Journal für Bertreibswirtschaft" 44( 1994)9, Linde, Wien.
  25. Sexton D.L., Kasarda D. (1992): The State of the Art of Entrepreneurship. PWS-Kent Publishing Company, Boston.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
1507-3866
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu