- Autor
- Kowal Jolanta
- Tytuł
- Problemy natury praktycznej i teoretycznej a dobór metod badawczych do badań sondażowych rynku
The Practical and Theoretical Problems of Choosing the Methods for Market Research - Źródło
- Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Ekonometria (1), 1998, nr 765, s. 66-82, bibliogr. 20 poz.
- Tytuł własny numeru
- Zastosowania metod ilościowych
- Słowa kluczowe
- Metody badawcze, Badania sondażowe, Badania marketingowe
Research methods, Survey research, Marketing research - Uwagi
- summ.
- Abstrakt
- W badaniach marketingowych często występuje problem dobom metod badawczych. W artykule rozważane są pytania dotyczące problematyki oraz względów praktycznych przy doborze wspomnianych metod. (fragment tekstu)
Decisions based on the results of marketing research play an important role in effective managing of a company which offers certain assortment of goods and services on the market. They contribute also to achieve a success in making business. The problems of a practical and theoretical nature are considered in this article in aspect of choosing the most adequate but cheep methods in survey research.
A neccesarely required element of marketing are market research. The way they are made is determined by a sort of an object, period of time and the metod of collecting an information.
The financial resources of a company and the goals are to be achieved implicate if the research should be general, partial, currently conducted or, for example, taken at once the analysis of sale.
The goal research, methods of gathering information, the way choosing and the amount of sample should determine the statistical analysing methods.
Although simple random and layer samples are considered as the best adequate for objective researches - they should be to expensive for small companies, offering specific goods and services.
They above mentioned statistical are very large and the same expensive. There are, however, technics which are enabling to carry out interviews at much less personal costs from one side, enlarging the efficiency from another. In spite of that the technics are not typically random, some of them described in detailes in this article may provide statistically objective results but only when the research strictle keeps the procedures and rules. (original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Bibliografia
- Andreasen A.R.: Cheapu but Good Marketing Research. Illinois: Dow Jones-Irwin 1988.
- Baker M.J.: Research for marketing. London: MacMillan 1991.
- Barnett V.: Elementy teorii pobierania prób. Warszawa: PWN 1982.
- Bazarnik J., Garbiński T., Kąciak E., Mynarski S.: Badania marketingowe. Metody i oprogramowanie komputerowe. Kraków: Wyd. AE 1992.
- Becker J.: Getting Market Information. Aachen 1992 (materiał powielony).
- Blalock H.M.: Statystyka dla socjologów. Warszawa: PWN 1975.
- Goodman L.A.: Snowball Sampling. "Annals of Mathematical Statistics" 1961, pp. 148-170.
- Gostkowski Z.: Analizy i próby technik badawczych w socjologii. Wrocław: Ossolineum 1975.
- Higgenbotham J.B., Сох K.K. (eds): Focus Group Interviews: A. Reader. Chicago: American Marketing Association 1978.
- Karcz K., Kędzior Z.: Zarządzanie marketingowe. Warszawa: PAN 1993.
- Kowal J.: Metody statystyczne w badaniach sondażowych rynku. Wrocław: AE 1995 (nie publikowana rozprawa doktorska).
- Lissowski G.: Z zagadnień doboru próby. [w:] Metody statystyczne w socjologii. Red. K. Szaniawski. Warszawa 1968, s. 13-14.
- Mynarski S.: Metody badań marketingowych. Warszawa: PWE 1990.
- Nowak S.: Metodologia badań społecznych. Warszawa: PWN 1975.
- Nowak S.: Metodologia badań socjologicznych. Warszawa: PWN 1970.
- Otte M.: Marketing. Wrocław: Wyd. Spółka Gratis 1991.
- Sudman S.: Applied Sampling. New York: Academie Press 1976.
- Sudman S.: Improving the Quality of Shopping Center Sampling., "Journal of Marketing Research". November 1980, pp. 423-431.
- Szaniawski K.: Metody statystyczne w socjologii. Warszawa: PWN 1968.
- Werner U.: Reklama. Podstawowa wiedza o reklamie. Warszawa: THAURUS 1992.
- Cytowane przez
- ISSN
- 0324-8445
1507-3866 - Język
- pol