BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Grzybowska-Brzezińska Mariola (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie)
Tytuł
Kanały dystrybucji ekologicznej produkcji rolniczej
Distribution Channels of Organic Products
Źródło
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2008, T. 10, z. 4, s. 112-116, tab., bibliogr. 7 poz.
Słowa kluczowe
Produkcja rolna, Produkty ekologiczne, Kanały dystrybucji
Agricultural production, Ecological product, Distribution channels
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem badań była identyfikacja kierunków sprzedaży ekologicznych produktów rolniczych w województwie podlaskim. Badania realizowano wśród gospodarstw prowadzących produkcję metodami rolnictwa ekologicznego. Materiały źródłowe zebrano metodą wywiadu bezpośredniego przy wykorzystaniu kwestionariusza ankiety. Sprzedaż produktów ekologicznych w badanych gospodarstwach była bardzo zróżnicowana i rozproszona. Głównym problemem rozwoju rynku produktów ekologicznych na Podlasiu był brak organizacji rynków zbytu produktów i towarów ekologicznych. Jednym z rozwiązań tego problemu jest stworzenie ekologicznych grup producenckich, które będą organizowały kontrakty dostaw surowca do przetwórni, również zaktywizują handel detaliczny produktów ekologicznych. (abstrakt oryginalny)

The aim of this research was to analyze and evaluate distribution channels of organic agricultural product in the podlaskie province. Availability of products determines to a high extent the development of organic agriculture. That was noticed by farmers in other countries and as a consequence they embark on initiatives streamlining the sales. Direct sale was the dominating distribution method and a way of obtaining revenues for many farms, particularly the small ones. It is also the best-established form of trading in such food. Delivery of organic products to homes is also spreading. Clients are supplied with products in the form of both weekly deliveries and stocks for the winter. One of the methods is establishing a producer group offering the possibility of making contracts for supply of the entire range of "bio" quality products and for supply of larger volumes of products meeting specified standards. It also facilitates securing continuity of supplies and winning permanent clients. Cooperation of that kind allows obtaining higher prices than those that can be negotiated by an individual farmer. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Grzybowska-Brzezińska M. 2007: The Preferences of Ecological Food Consumers. Polish Journal of natural Sciences. Supplement No. 4, 161-169.
  2. Jaska E. 1998: Razem lepiej. EKOLAND, nr 9, 5-7.
  3. Komorowska D. 2006: Perspektywy rozwoju rolnictwa ekologicznego w Polsce. Problemy Rolnictwa Światowego. SGGW, Warszawa, 43-48.
  4. Kucińska K., Pelc I., Artyszak A. 2007: Uwarunkowania rozwoju rolnictwa ekologicznego w Polsce. Postępy Nauk Rolniczych, nr 4, 3-16.
  5. Szymona J. 2006a: Perspektywy dla ekorolnictwa. Top Agrar Polska, nr 4, 34-37.
  6. Szymona J. 2006b: Ekonomiczne, organizacyjne i finansowe problemy funkcjonowania gospodarstw ekologicznych. Materiały Konferencji Senatu RP. Rolnictwo ekologiczne - stan obecny i perspektywy rozwoju. Warszawa, 89-99.
  7. Żakowska-Biemans S., Gutkowska K. 2003: Rynek żywności ekologicznej w Polsce i krajach Unii Europejskiej. SGGW, Warszawa, 22-25.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-3535
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu