BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Jabłońska Lilianna (Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie; Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie)
Tytuł
Pozycja Polski w świecie jako producenta roślin ozdobnych
The World Position of Poland as a Producer of Ornamental Plants
Źródło
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2008, T. 10, z. 4, s. 124-129, tab., bibliogr. 22 poz.
Słowa kluczowe
Produkcja roślinna, Struktura produkcji, Konkurencja rynkowa
Crop production, Production structure, Market competition
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Przez pionową i poziomą analizę światowej produkcji roślin ozdobnych oraz zachodzących w niej zmian, dokonano oceny rozwoju sektora kwiaciarskiego w Polsce i jego pozycji konkurencyjnej. Z punktu widzenia wielkości produkcji Polska nie jest i nie będzie liczącym się producentem kwiatów ciętych i roślin doniczkowych. Zmniejszać się również będzie znaczenie Polski jako producenta cebul i bulw kwiatowych. Wysoką pozycję mamy na rynku szkółkarskiego materiału ozdobnego. (abstrakt oryginalny)

The changes in the world ornamental plant production have been analyzed to estimate the Polish competitiveness on the floricultural market. The production of cut flowers and pot plants, flower bulbs and nursery ornamental plants have been taken into account. It was found that the most important changes take place on flower and bulb markets, in which the development of new competitors is observed. This changes have a global character. The cultivation area of the both product groups increases in the country with better climate conditions and lower costs of production factors, whilst it is on the stable level in the developed countries. So, Poland remains a small producer of flowers. Our position is higher regarding flower bulbs production, but it's decrease is expected. However, Poland belongs to the biggest European producers of ornamental nursery plants and there are circumstances to increase it, especially for export. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. AIPH - International Statistics Flowers and Plants. 1992, 2000, 2004. Institut fur Gartenbauokonomie der Universitat Hannover, Germany.
  2. Bent E. 2003: Ornamental consumption on the rise. FloraCulture International, April, p. 5.
  3. FloraCulturc International 2008: Market News Service, January, p. 32.
  4. Goldfain K. 2006: The African marketplace. FloraCulture International, November/December, p. 28.
  5. Hack M.D. i in. 1992: International competitiveness in the arboricultural sector. Rabobank, Holland.
  6. Jabłońska L. 1999: Stan i perspektywy polskiego szkółkarstwa. Mat. konf. pt. Postęp w rozmnażaniu roślin ozdobnych. Akademia Rolnicza w Krakowie, Kraków, s. 9-17.
  7. Jabłońska L. 2004: Polskie kwiaciarstwo w statystyce. Rośliny Ozdobne, nr 3, s. 17-18.
  8. Jabłońska L. 2005: Rozwój polskiego kwiaciarstwa w minionym 15-leciu. Zeszyty Problemowe Postępów Nauk Rolniczych (zeszyt 504, cz. I), s. 21-31.
  9. Jabłońska L. 2006: Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania rozwoju polskiego kwiaciarstwa. Zeszyty Problemowe Postępów Nauk Rolniczych (zeszyt 510, cz. I), s. 203-211.
  10. Laws N. 2004: Switzerland. The Swiss passion for flowers. FloraCulture International, September, p. 12.
  11. Mazur Ł. 2002: Organizacja i funkcjonowanie punktów sprzedaży szkółkarskiego materiału ozdobnego w Warszawie w 2001 r. Praca magisterska. Sam. Pracownia Org. i Ekon. Ogrodnictwa, SGGW, Warszawa.
  12. Miller M.N. 2004: United States - Is it still growing if dollars decline? FloraCulture International, November, p. 6.
  13. Miller M.N. 2005: Unitet States - Market Makes Small Steps Forward. ForaCulture International, September, p. 8-9.
  14. Petitjean M.F. 2002: Booming floriculture in Africa. FloraCulture International, June, p. 16-21.
  15. Pizano M. 2005a: Holding the line in Latin America. FloraCulture International, April, p. 18-23.
  16. Pizano M. 2005b: Agriflor de las Americas 2004, FloraCulture International, January, p. 14.
  17. Pizano M. 2006: Meksyk. Flower Sector Valued at US $400Million. FloraCulture International, November/ December, p. 20-21.
  18. The cut flowers and foliage market in UE. CBI Market Study 2006 [www.cbi.nl].
  19. Uprawy ogrodnicze. 2002: GUS, Warszawa.
  20. Urbańska J. 1999: Analiza rynku cebulowych roślin ozdobnych w Polsce. Praca magisterska. Sam. Pracownia Org. i Ekon. Ogrodnictwa, SGGW, Warszawa.
  21. Wildenbeest G. 2008: Southern threat to Holland's monopoly. FloraCulture International, January, p. 6-9.
  22. Wróblewska W. 2007. Rynek materiału wyjściowego ozdobnych roślin cebulowych w Polsce i Holandii. Praca doktorska. Katedra Ekonomiki Ogrodnictwa, Akademia Rolnicza w Lublinie.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-3535
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu