BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Dropik Agnieszka (Astellas Pharma)
Tytuł
Płeć żebraka a efektywność żebrania
Beggar's Sex and Efficiency of Begging
Źródło
Człowiek i Społeczeństwo / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydział Nauk Społecznych, 2007, t. 27, s. 77-93, tab., bibliogr. 14 poz.
Tytuł własny numeru
Stereotypy i stereotypizacja
Słowa kluczowe
Społeczeństwo, Stereotypy narodowe, Badania socjologiczne
Society, National stereotypes, Sociological research
Uwagi
summ.
Abstrakt
Zagadnienie wpływu stereotypu płci na efektywność żebraka może być ujmowana jako pytanie o moc poszczególnych kategorii. A więc w sytuacji przypadkowych przechodniów, w neutralnym kontekście i o przypadkowym zbiorze niedawnych doświadczeń, która z kategorii zostanie uaktywniona: kategoria kobiety czy żebraczki, mężczyzny czy żebraka? (fragment tekstu)

Differences between sex Stereotypes giving both sexes various possibilities to touch the interaction partner and to enter his/her personal space are the starting point of the paper. Results of the study show that men are more effective beggars. In the author's opinion - it is in accordance with the content of the man's stereotype. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Bibliografia
Pokaż
  1. Brewer M. (1996), Kiedy stereotypy powodują stereotypizację: wpływ stereotypów na spostrzeganie osób. W: C. N. Macrae, Ch. Stangor, M. Hewston, Stereotypy i uprzedzenia, Gdańsk: GWP, 208-224.
  2. Domachowski W. (1984), Organizacja-klient. Studium patologii interakcji, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  3. Eberhardt J. L., Fiske S.T. (1996), Motywowanie jednostek do zmiany: co ma czynić osoba stereotypizowana? W: C.N. Macrae, Ch. Stangor, M. Hewston, Stereotypy i uprzedzenia, Gdańsk: GWP, 296-333.
  4. Hofstede G. (2000), Kultury i organizacje, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  5. Kurcz I. (1994), Zmienność i nieuchronność stereotypów, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
  6. Kwiatkowska A. (1999), Silą tradycji i pokusa zmiany, czyli o stereotypach płciowych. W: J. Miluska, P. Boski (red.), Męskość - kobiecość w perspektywie indywidualnej i kulturowej, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, 143-173.
  7. Mandal E. (1999), Podmiotowe i interpersonalne konsekwencje stereotypów związanych z płcią, Katowice: Wydawnictwo UŚ.
  8. Miluska J. (1999), Przyczyny różnic płciowych. Dylematy i rozstrzygnięcia. W: Miluska, P. Boski (red.), Męskość - kobiecość w perspektywie indywidualnej i kulturowej. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, 39-66.
  9. Strykowska M. (1992), Psychologiczne mechanizmy zawodowego funkcjonowania kobiet, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  10. Szmajke A. (1999), Autoprezentacja: maski, pozy, miny, Olsztyn: Wydawnictwo Ursa Consulting.
  11. Trzebińska E. (1999), Obecność wymiaru męskość - kobiecość w psychoterapii: jak seksizm ingeruje w proces terapeutyczny? W: J. Miluska, P. Boski (red.), Męskość - kobiecość w perspektywie indywidualnej i kulturowej, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, 237-255.
  12. Wosińska W. (2001), O skłonności do uległości, Oiaraktery, 5 (52), 21-23.
  13. Zebrowitz L.A. (1996), Wygląd zewnętrzny jako podstawa stereotypizacji, W: C.N. Macrae, Ch. Stangor, M. Hewston, Stereotypy i uprzedzenia, Gdańsk: GWP, 66-97.
  14. Vasta R., Haith M., Miller S. (1995), Psychologia dziecka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 554-562.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0239-3271
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu