BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Ciesielska Adriana (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
Tytuł
Stereotyp archeologii i archeologa we współczesnej prasie polskiej
Stereotypes of the Archeologist and Archeology in the Contemporary Polish Press
Źródło
Człowiek i Społeczeństwo / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydział Nauk Społecznych, 2007, t. 27, s. 145-154, ryc., tab., bibliogr. 7 poz.
Tytuł własny numeru
Stereotypy i stereotypizacja
Słowa kluczowe
Archeologia, Badania socjologiczne, Prasa
Archaeology, Sociological research, Press
Uwagi
summ.
Abstrakt
Poniższy artykuł jest próbą analizy polskich publikacji prasowych poświęconych archeologii. Podstawę analizy stanowią teksty popularyzujące wiedzę archeologiczną, opublikowane w 2006 roku. Na rynku polskim istnieje niewiele czasopism regularnie publikujących działy archeologiczne. Tego typu rubryki posiadają tylko "Polityka" i "Newsweek". W prasie codziennej podobne publikacje ukazują się w "Rzeczpospolitej", "Gazecie Wyborczej" oraz, od krótszego niż cały 2006 rok czasu, w "Dzienniku". (fragment tekstu)

This article is an attempt to analyse publications on archaeology appearing in the press. To this end, the author scrutinised Polish dailies and magazines for the whole 2006. She found that only Polityka and Rzeczpospolita have sections on archaeology. A specific image of archaeology and archaeologists, quite typical of the press, emerges from these texts. Referring to Michel Foucault's concept of discourse, I try to define what exactly lies at the core of this image. I accept that it is a social event and this is why in this analysis the author of the text becomes completely irrelevant. The element governing the appearance, form and structure of this discourse is its social context. If we treat the articles as a discourse we can analyse them on the basis determining the creation of text, language, form and graphic layout. There is a cross over in the creation of popular-scientific articles on archaeology of normal human aspiration to acquire knowledge whilst on the other there are rules of the publishing market. Presentation of knowledge on archaeology also has another aim - to attract the readers' attention. Archaeology must be made accessible and easily understandable for all. The rules of the marketplace influence the selection, form and look of the items published. The language of these texts is likewise influenced. Scientific terminology and everyday language terminology and everyday expressions appear in every text. The texts show that an archaeologist's work requires precise planning, financial investment, physical effort, patience and attention to detail. An archaeologist also seeks adventure and is hyperactive. A site is a reservoir of great riches and archaeology is not just a science but discovery of secrets, adventure which is full of romanticism. To be socially accepted in this kind of articles certain methods must be used such as impersonal narrative, use of third person singular or always calling upon experts to comment. In response to the needs of the media, all this has created a picture of archaeology and archaeologists that is totally alien to this science. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Bibliografia
Pokaż
  1. Barthes R. (1977), image music text. Essays selected and translated by Stephen Heath, London: Fontana Press.
  2. Eco U. (1996), Interpretacja i nadinterpretacja, Kraków: Znak.
  3. Foucault M. (1981), The order of discourse. W: R. Young (red.), Untying the text, London: Routledge.
  4. Gero J., Root D. (1990), Public presentations and private concerns: archeology in the pages of National Geographic. W: P. Gathercole, D. Lowenthal (red.), The Politics of the Past, London and New York: Routledge.
  5. Jarecka U. (2006), Formy przemocy wizualnej. W: H. Mamzer (red.), Formy przemocy w kulturze współczesnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  6. Tilley Ch. (1989), Discourse and power: the genre of the Cambridge inaugural lecture. W: D. Miller, M. Rowlands, C. Tilley (red), Domination and Resistance, London and New York: Routledge.
  7. Topolski J. (1998), Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa: Rytm.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0239-3271
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu