BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Winkler Renata (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie / Wydział Zarządzania)
Tytuł
Perswazja i manipulacja w kontekście procesu wywierania wpływu w grupie
Social Influence Processes : the Concepts of Persuasion and Manipulation
Źródło
Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, 2011, nr 871, s. 167-180, tab., bibliogr. 25 poz.
Cracow Review of Economics and Management
Słowa kluczowe
Zachowania społeczne, Psychologia grupy, Komunikowanie w grupie
Social behaviour, Group psychology, Communication in a group
Uwagi
summ.
Abstrakt
W pracy omówiono problem perswazji i manipulacji jako formy wpływu społecznego. W pierwszej części opracowania przedstawiono, co odróżnia perswazję od manipulacji, zarówno pod względem ich podobieństwa i różnic. Zjawisko perswazji jest właściwe, we współpracy, a manipulacja jest bardziej odpowiednia w działaniach konkurencyjnych. W drugiej części omówiono typologię perswazji i techniki manipulacji.

The paper looks at the issues of persuasion and manipulation. The first aim of the paper was to distinguish persuasion from manipulation, in terms of both their similarities and differences. The phenomenon of persuasion is appropriate in cooperation, while manipulation is more appropriate in competitive settings. The second part of the paper discusses the typology of persuasion and manipulation techniques. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Augustynek A. [2008], Sugestia, manipulacja, hipnoza, Difin, Warszawa.
  2. Cialdini R.B. [2007], Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk.
  3. Perswazja. Perspektywa psychologiczna [2007], red. T.C. Brock, M.C. Green, UJ, Kraków.
  4. Doliński D. [2005], Techniki wpływu społecznego, Scholar, Warszawa.
  5. Gajlewicz M. [2009], Techniki perswazyjne. Podstawy, Difin, Warszawa.
  6. Griffin E. [2003], Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk.
  7. Grigsby E. [2008], Analyzing Politics: An Introduction to Political Science, Cengage Learning, Belmont.
  8. Discourse and Communication. New Approaches to the Analysis of Mass Media. Discourse and Communication [1985], ed. T.A. van Dijk, Walter de Gruyter, Berlin-New York.
  9. Jamieson G.H. [1985], Communication and Persuasion, Croom Helm, London-Sydney-New Hampshire.
  10. Karwat M. [2001], Sztuka manipulacji politycznej, Adam Marszałek, Toruń.
  11. Levine R. [2003], The Power of Persuasion: How we’re Bought and Sold, John Wiley & Sons, Inc., Hoboken-New Jersey.
  12. Łukaszewski W. i in. [2009], ABC manipulacji, „Charaktery”, nr 10 (153).
  13. Mehrabian A. [2007], Nonverbal Communication, New Brunswick, NJ, Aldine.
  14. Communication and Social Cognition. Theories and Methods [2007], eds D.R. Roskos-Ewoldsen, J.L. Monahan, Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Mahwah-New Jersey.
  15. Nęcki Z. [2000], Komunikacja międzyludzka, Antykwa, Kraków.
  16. O’Keefe D.J. [2002], Persuasion: Theory and Research, Sage Publications, Inc., Thousand Oaks-London-New Delhi.
  17. Pabijańska M. [2007], Psychomanipulacja w polityce, Astrum, Wrocław.
  18. Przytuła S. [2008], Psychologia zarządzania. Wybrane zagadnienia, UEK Wrocław, Wrocław.
  19. Stiff J.B., Mongeau P.A. [2003], Persuasive Communication, Guildford Press, New York.
  20. Swanton Ch. [1992], Freedom: A Coherence Theory, Hackett Publ. Co., Indianapolis.
  21. Tedeschi J.T., Schlenker B.R., Bonoma T.V. [2009], Conflict, Power and Games: The Experimental Study of Interpersonal Relations, Aldine Transaction, New Brunswick-London.
  22. Tokarz M. [2006], Argumentacja. Perswazja. Manipulacja, GWP, Gdańsk.
  23. Warecki W., Warecki M. [2005], Słowo o manipulacji, czyli krótki podręcznik samoobrony, Poltex, Warszawa.
  24. Witkowski T. [2006], Psychomanipulacje. Jak je rozpoznawać i jak sobie z nimi radzić, Biblioteka Moderatora, Taszów.
  25. Zimbardo P.G., Leippe M.R. [2004], Psychologia zmiany postaw i wpływu społecznego, Zysk i S-ka, Poznań.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1898-6447
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu