BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Drozdowicz Zbigniew (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
Tytuł
Zadania dla polskich uczelni i polskich uczonych
Tasks for Polish Higher Education Institutions and Polish Scholars
Źródło
Człowiek i Społeczeństwo / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydział Nauk Społecznych, 2008, t. 28, s. 35-59, tab.
Tytuł własny numeru
Bariery rozwoju polskich uczelni
Słowa kluczowe
Szkolnictwo wyższe, Nauczyciele, Jakość kształcenia
Higher education, Teachers, Quality education
Uwagi
summ.
Firma/Organizacja
Unia Europejska (UE)
European Union (EU)
Abstrakt
Nie będę tutaj odwoływał się do wielkich słów o misji czy społecznym powołaniu uniwersytetów. Wszystko to bowiem jest od dawna znane tym, którzy mają wpływ na ich funkcjonowanie, a mimo to takich uczelni, które dobrze je wypełniają jest stosunkowo niewiele. Rzecz jasna, nie tylko w naszym kraju, ale problemy innych o tyle mnie interesują, o ile pozostają w związku z sytuacją polskiego szkolnictwa wyższego oraz zatrudnionej w nim kadry. A zatem, zadania to po prostu to, co każdy odpowiedzialny członek akademickiej społeczności wykonać powinien i to wykonać tak, aby otrzymać przyzwoitą ocenę od tych, którzy wiążą z uczelniami poważne nadzieje - na dobre wykształcenie, dobrą pracę i płacę po studiach, dobrego pracownika, jakieś odkrycia, innowacje, patenty, wdrożenia czy usprawnienia. (fragment tekstu)

A difficult situation of Polish higher education institutions and Polish scholars induces me to formulate a list of tasks. Their realization could make Poland a country where there would not be as many schools as today but those which would remain would be higher education institutions not only in name but also in respect of a high standard of teaching and conducting research. The list of problems is on the whole well known and stated on various occasions and that is why I refer only to those recently discussed in connection with the Draft Higher Education Amendment Bill. My general suggestion comes down to the claim that it is worth examining how countries successful in the area of didactics and research deal with those problems. In my opinion, much may be learned from them and many a thing is worth copying. We need, however, a developed model of education adapted to Polish realities, and definite educational and research priorities. Since Poland has become a member of the EU, the latter were not difficult to elaborate because they were worked out as a part of so called Lisbon Strategy and within international agreements concerning higher education ratified by the Member States. In this study I claim that not all recommendations formulated in these documents should be realized in Polish higher education institutions because some of them may turn out to be harmful for some schools, subjects of academic teaching, if not for the whole higher education area in Poland. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Bibliografia
Pokaż
  1. Bell D., The Comming of Post-Industrial Society, New York 1973.
  2. Collins R., The Credential Society, San Francisco 1979.
  3. Drozdowicz Z., Amerykanizacja Szkolnictwa Wyższego?, w: Dokąd zmierza Europa?, Poznań 2007.
  4. Drozdowicz Z., Krytycy i krytykanci w nauce, w: "Forum Akademickie" nr 2/2006.
  5. Drozdowicz Z., Uczelnie, uczenie, uczeni, Poznań 2003.
  6. Kevinen O., Ahola A., Higher Education as human risk capital, "Higher Education" n. 38/99/.
  7. Kittel H i korespondenci "Rz", Nauka za 2500-6000 złotych rocznie, "Rzeczpospolita", nr 88, 2007.
  8. Kraśniewski A., Proces Boloński: dokąd zmierza europejskie szkolnictwo wyższe?, Warszawa 2006.
  9. Macaulay Travelyan G., Historia społeczna Anglii, Warszawa 1961.
  10. Melosik Z., Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy, Poznań 2002.
  11. Misztal B., Obsesja na temat jakości, cz. II, "Forum Akademickie" nr 12/2004.
  12. Misztal B., Promocja uczonych w USA, "Forum Akademickie" wrzesień, październik 2004.
  13. "Polityka" nr 29 z 2003 r.
  14. Studiować za granicą, "Newsweek - Polska", Wydanie Specjalne, 2004.
  15. Szabłowski J., 700 tys. Absolwentów, "Forum Akademickie" nr 1/2007.
  16. Szulc T., Umysły w blokach startowych, "Forum Akademickie" nr 12/2004.
  17. www.usnews.com/usnews/edu/college/rankings/rankindex_brief.php.
  18. Wyczański A., Nauka w Polsce, "Forum Akademickie" nr 3/2003.
  19. Young M., The Rise of Meritocracy, London 1958.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0239-3271
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu