BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Zuzek Dagmara K. (Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie)
Tytuł
Procesy globalizacyjne a konkurencyjność przedsiębiorstw w polskim przemyśle spożywczym
Globalization Processes in Polish Food Industry
Źródło
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2008, T. 10, z. 3, s. 605-610, rys., tab., bibliogr. 8 poz.
Słowa kluczowe
Zarządzanie przedsiębiorstwem, Przemysł spożywczy, Globalizacja przemysłu, Konkurencyjność przedsiębiorstwa
Enterprise management, Food industry, Globalization of industry, Enterprise competitiveness
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Globalizacja jest bardzo złożonym i szerokim procesem obejmującym nie tylko sferę ekonomiczną i społeczną, lecz także kulturową oraz polityczną. Można przyjąć, że jest ona bardziej złożonym i zaawansowanym, wyższym etapem procesu internacjonalizacji działalności gospodarczej. Największe zagraniczne firmy przemysłu spożywczego były liderami w zakresie osiągniętego poziomu wydajności pracy, szczególnie w takich branżach, jak: piwowarska, tytoniowa, koncentratów spożywczych czy produkcja wyrobów czekoladowych. Wzrost wydajności pracy następował we wspomnianych firmach przez wzrost produkcji i zmniejszenie zatrudnienia. Jednak zdecydowana większość firm globalnych przemysłu spożywczego w Polsce nie osiągnęła wydajności pracy nawet na poziomie średniej wydajności pracy odpowiadającej im branży przemysłu spożywczego w UE. (abstrakt oryginalny)

The ongoing in the contemporary economies developments of a globalization nature exert a greater and greater impact on enterprises activities. This applies not only to the largest international entities whose essence of activity is expansion into the global market. Many of them see in globalization, first of all, the factor of threat to their market position resulting from an ever growing competition. Only part of them notice the benefits issuing from it, indicating the opportunity to expand their sales market. However, all are forced to intensify the activities they undertake either in order to counteract threats or use the emerging opportunities. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Fabiańska K., Jędralska K., Rokita J. 1994: Zarządzanie przedsiębiorstwem a konkurencja rynkowa. Petex, Katowice.
  2. Griffin W.R. 1998: Podstawy zarządzania organizacjami. PWN. Warszawa.
  3. Liberska B. 2000: Polska w procesie globalizacji gospodarki światowej. [W:] Wzrost gospodarczy w Polsce.
  4. Lipiński J., Orłowski W. (red.). Bellona, Warszawa, 54-58.
  5. McGrew A., Levis P. 1995: Globalization and the nation states. Polity Press. Cambridge.
  6. Parker B.B. 1998: Globalization and business practice. Maging across boundaries. Sage Publications, London.
  7. Stonehouse G. 2001: Globalizacja. Strategia i zarządzanie. FeIberg S.IA. Warszawa.
  8. Wawrzyniak B. 2001: Wyzwania globalizacji a zarządzanie przedsiębiorstwem. [W:] Zmieniające się przedsiębiorstwo w zmieniającej się politycznie Europie, (red.) Wawak. T. Wyd. Informacji Ekonomicznej UJ. Kraków. 270-280.
  9. Żorska A. 2000: Ku globalizacji. Przemian)- w korporacjach międzynarodowych i w gospodarce światowej. Wyd. Nauk. PWN. Warszawa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-3535
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu