- Autor
- Dudycz Helena (Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu)
- Tytuł
- Wizualizacja danych w procesie odkrywania wiedzy z baz danych
- Źródło
- Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 1999, nr 815, s. 187-195, bibliogr. 10 poz.
- Tytuł własny numeru
- Pozyskiwanie wiedzy z baz danych
- Słowa kluczowe
- Wiedza, Bazy danych, Wizualizacja danych, Materiały konferencyjne
Knowledge, Databases, Data visualisation, Conference materials - Abstrakt
- Z analizy przeprowadzonej w niniejszym artykule wynika, że automatycznie zastosowana wizualizacja danych niekoniecznie musi przynieść oczekiwane korzyści. Może ona zarówno ułatwić, jak i utrudnić odbiór potrzebnych informacji przez człowieka. Dlatego spróbowaliśmy wskazać, że tylko wiarygodna wizualizacja danych może wspomóc proces odkrywania wiedzy z baz danych w przedsiębiorstwie. Posiadanie dostatecznej wiedzy i praktyki pozwala dobrać właściwą graficzną formę prezentacji danych gospodarczych, a także ostrożnie stosować wizualizację danych w przypadkach, gdy odbiorcy nie są z nią obeznani. Również wykazaliśmy, że wizualizacja danych stanowi efektywne narzędzie procesu odkrywania wiedzy, ponieważ uwzględnia możliwości percepcyjne człowieka oraz zmniejsza jego wysiłek intelektualny i fizyczny w realizacji zadania, jakim jest pozyskiwanie potrzebnych informacji w określonym czasie. (fragment tekstu)
- Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Bibliografia
- Dudycz H.: Wizualizacja danych jako narzędzie wspomagania zarządzania przedsiębiorstwem. Wrocław: AE 1998.
- Fishbein M., Ajzen K.: Belief, Attitude, Intention and Behavior: An Introduction to Theory and Research. Adison - Wesley Reading, 1975.
- Gatian A.W.: Is User Satisfaction a Valid Measure of System Effectiveness? "Information & Management", 1994, vol. 26, nr 2, s. 119-131.
- Głowiński C.: Sztuczna inteligencja. PC Kurier, 1999, nr 3, s. 14-26.
- [GOŁU98] Gołuchowski J.: Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie jako nowy paradygmat informatyzacji.matyzacji. [w:] Pozyskiwanie wiedzy z baz danych. "Prace Naukowe AE we Wrocławiu", nr 787. Wrocław: AE 1998, s. 33-42.
- Jarvenpaa S.L., Dickson G.W.: Graphics and Managerial Decision Making: Research Based Guidelines. "Communications of the ACM", 1988, vol. 31, nr 6, str. 764-774.
- Lieberman H.: Intelligent Graphics. What's a New Paradigm? Communications of the ACM, 1996, nr 8, s. 38-48.
- Nycz M., Jakubczyc J.: Przegląd zagadnień odkrywania wiedzy z baz danych. [w:] Pozyskiwanie wiedzy z baz danych. "Prace Naukowe AE we Wrocławiu", nr 787. Wrocław: AE: 1998, s. 9-21.
- Ostrowski M. i inni: Informacja obrazowa. Warszawa: WNT 1992.
- Selker T.: New Paradigms for Using Computers. Communications of the ACM, 1996, nr 8, s. 60-69.
- Cytowane przez
- ISSN
- 0324-8445
- Język
- pol