BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Peck Anna (Center for the Humanities, Sciences and the Arts, Raleigh, North Carolina, USA)
Tytuł
Religia i polityka w amerykańskich wyborach prezydenckich okresu postsekularyzmu
Religion and Politics in American Presidential Election in the Age of Secularism
Źródło
Człowiek i Społeczeństwo / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydział Nauk Społecznych, 2009, t. 29, s. 71-87
Tytuł własny numeru
O wielowymiarowości badań religioznawczych
Słowa kluczowe
Protestantyzm, Polityka, Kampania wyborcza, Religia, Kościół a polityka
Protestantism, Politics, Election campaign, Religion, Church and politics
Uwagi
summ.
Kraj/Region
Stany Zjednoczone Ameryki
United States of America (USA)
Obama Barack, McCain John
Abstrakt
W artykule poruszono kwestię religii i Kościoła w postsekularystycznym społeczeńswie amerykańskim. Opisano proces rozdziału polityki i Kościoła, który rozpoczął się w Stanach w latach dziewięćdziesiątych. Zaprezentowano jakie odniesienia do religii pojawiały się w kampaniach prezydenckich i przedstawiono poglądy poszczególnych kandydatów na temat "polityka a Kościół". (fragment tekstu)

This paper is tackling the problem of religion and politics in a postsecular American society, a legal separation of state and Church, state and religion, the tax credits for religious organizations and the agency of religious leaders in political campaigns. The political activity of protestant congregations is closely bound with the development of TV-evangelism since the 1970's. Pat Robertson and Jerry Falwell became in 1971 the co-founders of the protestant political movement "Moral Majority". In 2004 Falwell tried to create a new religious and political organization named "Moral Majority Coalition", which had the aim to continue the "evangelical revolution", promoting the election of conservative politicians. The election campaign in 2008 led to the introduction on the wide political and medial scene two extremely different pastors: John Hagee from Texas, a representative of Christian Zionism and Jeremiah Wright from Chicago, a representative of Black Liberation Theology. Hagee expressed the support for the republican candidate John McCain, whereas Wright became famous as the pastor of Barack Obama. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Bibliografia
Pokaż
  1. Albright M., Woodward B., The Mighty and The Almighty. Reflections on America, God, and World Affairs, Harper Collins Publishers, New York 2006.
  2. Berger P. (red.), The Desecularization of the World: Resurgent Religion and World Politics, Grand Rapids, Michigan 1999.
  3. Cone J., Black theology and Black Power, Maryknoll 1997.
  4. Cone J., God of the oppressed, Maryknoll 1997.
  5. Cone J., Risks of faith: the emergence of a Black theology of liberation, 1968-1998, Boston 1999.
  6. Cone J., Speaking the truth: ecumenism, liberation, and Black theology, Maryknoll 1999.
  7. Debata wokół tożsamości, religijności I pluralizmu religijnego w postsekularnym społeczeństwie amerykańskim, "Przegląd Religioznawczy" nr 4(222)/2006.
  8. Falwell J., Listen America! Garden City, New York 1980.
  9. Hagee J., Day of Deception. Separating Truth from Falsehood in These Last Days, Thomas Nelson Publishers, Nashville 1997.
  10. Hangen T.J., Redeeming the Dial. Radio, Religion & Popular Culture in America, The University of North Carolina Press, Chapel Hill 2002.
  11. Harris S., Letter to a Christian Nation, New York 2006.
  12. Harris S., The End of Faith: Religion, Terror, and the Future of Reason, Norton, New York 2005.
  13. Huntington S.P., Who Are We? The Cultural Core of American National Identity, Simon & Schuster, New York 2004.
  14. http://a.saintsabina.org/index.php.
  15. http://www.cnn.com/2005/US/08/24/robertson.chavez/index.html.
  16. http://www.cnn.com/2006/US/01/05/robertson.sharon/.
  17. http://www.cnn.com/2008/POLITICS/05/22/mccain.hagee/index.html.
  18. http://www.cnn.com/2008/POLITICS/05/30/obama.pfleger/.
  19. http://www.cnn.com/2008/POLITICS/05/31/obama.church/index.html.
  20. http://www.cnn.com/2008/POLITICS/06/03/priest.removed.
  21. http://www.cnn.com/2008/POLITICS/07/01/obama.evangelicals/index.html.
  22. http://www.time.com/time/politics/article.
  23. http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/05/05/.
  24. Jacobsen D., Jacobsen R.H., Postsecular America: A New Context for Higher Education, [w:] The American University in a Postsecular Age, Jacobsen D., Jacobsen R.H. (red.), Oxford University Press, New York 2008.
  25. Mansfield S., The Faith of Barak Obama, Thomas Nelson, Nashville 2008.
  26. Marty M.E., Civil Religion, Church and State. Modern American Protestantysm and Its World, Munich, New York 1992.
  27. Melton J.G., Lucas P., Stone J., Prime-Time Religion. An Encyclopedia of Religious Broadcasting, Oryx Press 1997.
  28. Peck A., W poszukiwaniu tożsamości. Rasizm w amerykańskich koncepcjach religijnych, Wydawnictwo NOMIS, Kraków 2007.
  29. Peck A., Telewangelizm, polityka I apokalipsa. Współczesna prawica protestancka w Stanach Zjednoczonych, Tyczyn 2005.
  30. Peck J., The gods of televangelism, Hampton Press, Cresskill 1993.
  31. Robertson P., Courting disaster: how the Supreme Court is usurping the power of Congress and the People, Integrity Publishers 2004.
  32. Seaman A.R., Swaggart: an unauthorized biography of an American evangelist, New York 1999.
  33. The Encyclopedia of American Religious History, t. 2.
  34. Very Bizarre 'Holy Laughter Annointing' Theology at Sarah Palin's Juneau Church, Wilson B., http://www.alternet.org/election08/98703.(13.09.2008).
  35. Warren B., Życie świadome celu: po co ja tutaj tak naprawdę jestem?, Wydawnictwo Koinonia, Ustroń 2004.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0239-3271
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu