BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kamosiński Sławomir (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy)
Tytuł
Rewitalizacja przestrzeni niematerialnej i materialnej wsi : kształtowanie wizerunku obszarów wiejskich
Revitalization of Intangible and Tangible Rural Space : Shaping the Image of Rural Areas
Źródło
Samorząd Terytorialny, 2011, nr 9, s. 5-16
Słowa kluczowe
Rewitalizacja, Obszary wiejskie, Wieś, Marketing terytorialny
Revitalization, Rural areas, Village, Territorial marketing
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Artykuł porusza istotną z punktu widzenia marketingu terytorialnego obszarów wiejskich kwestię rewitalizacji obszarów wiejskich. Pojęcie rewitalizacji przestrzeni niematerialnej wsi jest związane z powrotem do indywidualnych kulturowych cech wsi, jej zwyczajów czy historii lokalnej. Rewitalizacja przestrzeni materialnej wsi jest związana, obok programów odnowy wsi, z przywracaniem i eksponowaniem tradycyjnej zabudowy wiejskiej. Autor odnosi to pojęcie również do wdrażania mody na ekologiczne gospodarstwa rolne, które dyskontują korzyści z zapóźnienia wsi, oraz do przybliżania przestrzeni wsi potencjalnym klientom poprzez witryny internetowe i osadzone w tradycji herby. (abstrakt oryginalny)

The article raises the issue of rural area revitalization which is of importance from the point of view of territorial marketing of rural areas. The concept of revitalization of intangible rural space is linked back to individual cultural features of the village, its customs and local history. In addition to rural renewal programmes, revitalization of tangible rural space is related to the restoration and presentation of traditional rural buildings. The author also refers the term to the implementation of the fashion for organic farms, which discount the benefits of rural backwardness, and to presenting rural areas to potential customers through websites and coats of arms embedded in their traditions. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. I. Bukraba-Rylska, Kultura na wsi, w: J. Wiklin, I. Murzyńska (red.), Raport o stanie wsi. Polska wieś 2010, Warszawa 2010, s. 130.
  2. H. Dmochowska (red.), Rocznik Statystyczny Rolnictwa 2009, Warszawa 2009, s. 102.
  3. I. Frenkel, Ludność wiejska, w: J. Wiklin, I. Murzyńska (red.), Raport o stanie wsi. Polska wieś 2010, s. 87.
  4. E. Glińska, M. Florek, A. Kowalewska, Wizerunek miasta od koncepcji do wdrożenia, Warszawa 2009, s. 25.
  5. M. Gumowski, Herby i pieczęcie wsi wielkopolskich, www.oledrynowotomyskie.e7.pl.
  6. B. Jałowiecki, Społeczne wytwarzanie przestrzeni, Warszawa 2010, s. 311.
  7. S. Kamosiński, Przydrożne krzyże i kapliczki w gminie Sadki, "Promocje Kujawsko-Pomorskie" 2001/2, s. 45.
  8. T. Kaźmierczak, W stronę nowego Liskowa. Inspiracje, konteksty i cele projektu studyjno-badawczego., w: T. Kaźmierczak (red.), W poszukiwaniu strategii pobudzania oddolnego rozwoju społeczności wiejskich, Warszawa 2008, s. 18-19.
  9. P. Kobus, J. Zrobek, Zastosowanie marketingu terytorialnego przez władze słabo rozwiniętych jednostek samorządowych (powiat Brzeziński, województwo łódzkie), w: M. Florek, K. Janiszewska (red.), Marketing terytorialny. Studia przypadków, Poznań 2008, s. 62.
  10. O. Kolberg, Lud. Jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy, gusła, zabawy, pieśni, muzyka i tańce. Kraków 1887 (w reedycji w latach 1961-1990 ukazało się 68 tomów pt. Dzieła wszystkie).
  11. P. Kotler, N. Lee, Marketing w sektorze publicznym. Mapa drogowa wyższej efektywności, Warszawa 2008, s. 116.
  12. S. Makarski, Produkt regionalny i lokalny atutem marketingu gminy wiejskiej, w: H. Szulce, M. Florek (red.), Marketing terytorialny. Możliwości aplikacji, kierunki rozwoju, Poznań 2005, s. 209.
  13. J. Pasieczny, Profile gmin w Polsce - zarządzanie rozwojem i zmianami, Warszawa 2008, s.143.
  14. A. Stanowicka-Traczyk, Determinanty wizerunku miasta, "Samorząd Terytorialny" 2009/10, s. 5.
  15. A. Szromnik, Korzyści dla klientów - użytkowników jako podstawa koncepcji produktu w marketingu terytorialnym, "Samorząd Terytorialny" 2005/12, s. 49.
  16. A. Szromnik, Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku, Kraków 2008, s. 16-17.
  17. A. Szromnik, Marketing terytorialny jako proces kształtowania i oferowania wartości dla klientów miast i regionów, "Samorząd Terytorialny" 2007/1-2, s. 117-118.
  18. R. Wilczyński, Program odnowy wsi instrumentem zachowania i kształtowania specyfiki przestrzeni regionalnej, "Architecturae et Artibus" 2009/2, s. 83.
  19. A. Wolff-Powęska, Piękna mała historia, "Gazeta Wyborcza" 2010/73, s. 23.
  20. www.festiwalsmaku.pl.
  21. www.kujawsko-pomorskie.pl.
  22. www.minrol.gov.pl.
  23. www.mswia.gov.pl.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0867-4973
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu