BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Gorynia Marian (Poznań University of Economics, Poland)
Tytuł
The Competitiveness of Polish Firms and the European Union Enlargement
Źródło
The Poznań University of Economics Review, 2001, vol. 1, nr 1, s. 48-68, tab., bibliogr. 14 poz.
Słowa kluczowe
Konkurencyjność, Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Potencjał konkurencyjny przedsiębiorstw, Teoria konkurencji, Strategia konkurencji
Competitiveness, Enterprise competitiveness, Competitive potential of enterprises, Competition theory, Competition strategy
Firma/Organizacja
Unia Europejska (UE)
European Union (EU)
Kraj/Region
Polska
Poland
Abstrakt
This paper has two aims. The first one is to present a three-dimensional concept of the competitiveness of an enterprise. The concept of firm competitiveness discussed in the paper covers three dimensions: competitive position of an enterprise, competitive potential of an enterprise, competitive strategy of an enterprise. Each of the above-mentioned dimensions was subject to operationalisation sets of variables describing particular dimensions of firm competitiveness were suggested. The second aim of the paper is to present the results of empirical studies on the competitiveness of Polish firms in comparison with European Union firms in the light of Poland´s anticipated entry into the EU. The research is based on the concept of firm competitiveness developed in the first part of the paper. The studies, carried out in the year 2000, included 68 firms of the manufacturing industry registered in Poland. The results obtained indicate that, according to managers from the 68 enterprises, there is a significant competitive gap between the Polish firms and their rivals from the EU. This gap concerns all the three dimensions of firm competitiveness: competitive position, competitive potential and competitive strategy. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Buckley P. J., Pass Ch. L., Prescott K. (1988), Measures of international competitiveness: A critical survey, Journal of Marketing Management, No. 2.
  2. Casson M. (ed.) (1991), Global research strategy and international competitiveness, Basil Blackwell, London.
  3. Faulkner D., Bowman C. (1995), The essence of competitive strategy, Prentice Hall International, London.
  4. Godziszewski B. (1999), Potencjał konkurencyjności przedsiębiorstwa jako źródło przewag konkurencyjnych i podstawa stosowanych instrumentów konkurowania, In: Budowanie potencjalu konkurencyjności przedsiębiorstwa, ed. M. J. Stankiewicz, TNOiK Dom Organizatora., Toruń.
  5. Gorynia M. (1998), The Polish economy´s international competitiveness and economic policy, Russian and East European Finance and Trade, No. 34 (4).
  6. Gorynia M. (2000), Zachowania przedsiębiorstw w okresie transformacji. Mikroekonomia przejścia, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  7. Gorynia M., Otta W. J. (1998), Zachowania przedsiębiorstw poznańskich w okresie przejścia - gra konkurencyjna i pozycja rynkowa, Optimum . Studia Ekonomiczne, No. 1.
  8. Grabowski T. (1994), Wzorzec rynkowego zachowania się przedsiębiorstwa, In: Droga do rynku. Aspekty mikroekonomiczne, ed. W. J. Otta, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  9. Haffer M. (1999), Instrumenty konkurowania, In: Budowanie potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa, ed. M. J. Stankiewicz, TNOiK .Dom Organizatora., Toruń.
  10. Hamel G., Prahalad C. K. (1990), The core competence of the corporation, Harvard Business Review, May-June.
  11. Hill Ch. W., Jones G. R. (1992), Strategic management theory. An integrated approach, Houghton Mifflin Co., Boston.
  12. Porter M. E. (1998), On competition, Harvard Business School Publishing, Boston.
  13. Rugman A., Hodgetts R. M. (2000), International business. A strategic management approach, Pearson Education Limited, Harlow.
  14. Stalk G., Evans P., Shulman L. E., (1992), Competing on capabilities: the new rules for corporate strategy, Harvard Business Review, March-April.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1643-5877
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu