BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Nowodziński Paweł (Politechnika Częstochowska)
Tytuł
Nowoczesne koncepcje zarządzania szkołą wyższą
The Modern Concepts of State University Management
Źródło
Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, 2011, nr 167, s. 23-35, tab., bibliogr. 19 poz.
Słowa kluczowe
Zarządzanie szkolnictwem, Zarządzanie strategiczne, Szkolnictwo wyższe
Education management, Strategic management, Higher education
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Zarządzanie publiczną szkołą wyższą zostało przedstawione na tle istoty usług edukacyjnych oraz rosnących oczekiwań pod ich adresem. Oczekiwań ze strony bezpośrednich odbiorców usług edukacyjnych, czyli studentów, jak również ze strony ogółu społeczeństwa. W artykule położono nacisk na potrzebę strategicznego myślenia o funkcjonowaniu szkoły wyższej, jej szerokiej interakcji z otoczeniem zewnętrznym. Istotne są także rozważania dotyczące analizy strategicznej szkoły wyższej oraz wykorzystania w działalności edukacyjnej nowych technologii informatycznych i komunikacyjnych. (abstrakt oryginalny)

The management of the state higher school was introduced against the background of educational services and growing social expectations. Such expectations are formulated by the society and also directly by the students. The accent was put on the strong need of strategic thinking and strategic management which is connected with a wide interaction with external surroundings. The purpose of the paper is to show the main determinants of a detailed strategic analysis of the educational organizations and possibilities to improve competitiveness of the higher education in Poland. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Drucker, P.F., 2000, Zarządzanie w XXI wieku, Wydawnictwo Muza S. A., Warszawa, ISBN 83-7200-605-9.
  2. European Growth and Jobs Monitor, 2009: Indicators for success in the knowledge economy, w: A. Knapińska (red.), Być jak Finlandia, Sprawy Nauki nr 2/143.
  3. Geryk, M., 2007, Rynek uczelni niepublicznych w Polsce, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa, ISBN 978-83-7378-313-3.
  4. Gierszewska, G., Romanowska, M., 2003, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, ISBN 83-208-1389-1.
  5. Jastrzębski, M., 2009, Miejsce badań marketingowych w oświacie - prezentacja wyników badań, w: J. Fazlagić, M. Schmidt, Innowacyjne zarządzanie w polskiej oświacie, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa, ISBN 978-83-87716-69-1.
  6. Knapińska, A., 2009, Być jak Finlandia, Sprawy Nauki, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego nr 2/143.
  7. Król, R., 2006, Nauczyciel akademicki wobec wdrożenia systemu kształcenia komplementarnego, w: M. Gwoździcka-Piotrowska, A. Zduniak (red.), Edukacja w społeczeństwie "ryzyka". Bezpieczeństwo jako wartość, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań, ISBN-10: 83-922909-5-X, ISBN-13: 978-83-922909-5-7.
  8. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, 2008, Strategia rozwoju kraju 2007-2015, Strategia rozwoju nauki w Polsce do 2015 roku, Warszawa.
  9. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, 2010, Założenia do nowelizacji ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, Warszawa.
  10. Minkiewicz, B., Roszczynialski W., 2004, Przetrwanie czy rozwój, Nowe Życie Gospodarcze, 26 września.
  11. Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), 2006, Podstawy polityki na rzecz inwestycji, OECD Publishing, Paryż.
  12. Pawłowski, K., 2004, Menedżerskie zarządzanie uczelniami, Nowe Życie Gospodarcze nr 18, 26 września.
  13. Penc, J., 2002, Myślenie strategiczne w organizacji XXI wieku, w: W.M. Grudzewski, I. Hejduk (red.), Przedsiębiorstwo przyszłości - wizja strategiczna, Difin, Warszawa.
  14. Solarczyk-Ambrozik, E., 2002, Przemiany współczesnego świata - globalne wyzwanie edukacyjne, w: A. Zbierzchowska (red.), Kształcenie ustawiczne w warunkach globalizacji i rozwoju społeczeństwa informacyjnego, Instytut Wiedzy, Warszawa, ISBN 83-89132-02-8.
  15. Sztanderska, U., 2005, Kształcenie a wymagania rynku, Nowe Życie Gospodarcze nr 5, 13 marca.
  16. Wach-Kąkolewicz, A., 2009, Szkolenia e-learningowe jako innowacyjna strategia doskonalenia zawodowego nauczycieli, w: J. Fazlagić, M. Schmidt, Innowacyjne zarządzanie w polskiej oświacie, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa, ISBN 978-83-87716-69-1.
  17. Zahorska, M., Walczak, D., 2005, Polski system edukacyjny a rynki pracy w Unii Europejskiej, Analizy i Opinie nr 51, Warszawa.
  18. Żbikowski, J., 2006, Marketing usług edukacyjnych, w: M. Gwoździcka-Piotrowska, A. Zduniak (red.), Edukacja w społeczeństwie "ryzyka". Bezpieczeństwo jako wartość, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań, ISBN-10: 83-922909-5-X, ISBN-13: 978-83-922909-5-7.
  19. Żbikowski, J., 2008, Kultura organizacyjna jako zasób strategiczny uczelni wyższej, w: P. Bury, D. Czajkowska-Ziobrowska, Edukacja bez granic - mimo barier. Przestrzeń tworzenia, wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań, ISBN 978-83-61304-005.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1689-7374
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu