BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Dwornikowska Mariola (Akademia Medyczna we Wrocławiu)
Tytuł
Tworzenie modelu zarządzania strategicznego na uczelni wyższej na przykładzie Akademii Medycznej we Wrocławiu
Creation of the Strategic Management Model of an Institution of Higher Learning on the Example of the Wrocław Medical University
Źródło
Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, 2011, nr 167, s. 111-120, bibliogr. 7 poz.
Słowa kluczowe
Zarządzanie strategiczne, Szkolnictwo wyższe
Strategic management, Higher education
Uwagi
streszcz., summ.
Firma/Organizacja
Akademia Medyczna we Wrocławiu
Abstrakt
Z formułowaniem strategii oraz jej wdrożeniem najczęściej mamy do czynienia w przedsiębiorstwach, ale coraz częściej realizacja kierunków rozwoju w formie projektów i procesów znajduje zastosowanie w urzędach, instytucjach czy samorządowych jednostkach organizacyjnych. Formułowanie strategii oraz zarządzanie strategiczne stało się również procesem, który podwyższa wartość takiej instytucji jak uczelnia wyższa. Tym samym "Strategia" w Akademii Medycznej jest rozumiana jako wieloletni program, mający na celu stałe podwyższanie efektywności jej funkcjonowania i dostosowywanie do dynamiki zmian w otoczeniu. W związku z trwającymi do dziś pracami nad strategią nauki i szkolnictwa wyższego do 2020 roku opracowana przez nas "Strategia" stanowić ma w swoich ramach otwartość na zmiany. Wraz z przyjęciem "Strategii" rozpoczyna się proces przeprowadzenia zmian w dotychczasowym sposobie realizowania zadań na uczelni. Aby sprostać wyzwaniom, zdecydowano się wprowadzić proces zarządzania strategicznego. Proces zarządzania strategicznego w Akademii Medycznej został oparty na następujących filarach: planowaniu strategicznym, formułowaniu strategii, wdrożeniu oraz monitorowaniu jej realizacji. Fundamentalną zmianą związaną z wdrożeniem strategii jest zmiana filozofii zarządzania organizacją. Zakładana zmiana doprowadzi Akademię do lepszej efektywności ze względu na poprawę procesu zarządzania. (abstrakt oryginalny)

We usually encounter strategy formulation and implementation in enterprises but courses of development in the form of projects and processes are more and more frequently followed by civil authorities, institutions or local government entities. Strategy formulation and strategic development have also become a process that increases the value of such an institution as is the one of higher learning. Thus, 'Strategy' in the Medical University is understood as a long-term programme intended for continuous improvement of the University's operation, and continuous adjustment to dynamics of changes in the environment. In connection with still conducted works on the strategy of science and higher learning until 2020, the 'Strategy' developed by us is meant to include within its framework the openness to change. Together with adopting the 'Strategy' commences the process of implementation of change in the current method of task execution at the University. In order to meet the challenges, it was decided to implement a strategic management process. The strategic management process at the Medical University is based on the following pillars: strategic planning, strategy formulation, implementation and monitoring its execution. The intended change will lead the University towards higher efficiency due to improved management process. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Galata, S., 2006, Sztuka zarządzania organizacjami. Zasoby, sposoby, perspektywy, Wydawnictwo Centrum Doradztwa i Informacji Difin sp. z o.o., Warszawa, ISBN 83-7251-631-6.
  2. Harvard Business Essentials, 2005, Strategy. Create and implement the best strategy for your business. Strategia. Opracuj i zastosuj najlepszą strategię dla swojej firmy, tłum. M. Kowalczyk, Wydawnictwo MT Biznes sp. z o.o., Warszawa, ISBN 978-83-88970-48-1,
  3. Kaplan, R.S., 2006, Balanced Scorecard w sektorze publicznym, materiały konferencyjne: Balanced Scorecard w sektorze publicznym, Warszawa.
  4. Luecke, R., 2007, Strategia. Opracuj i zastosuj najlepszą strategię dla swojej firmy, przeł. M. Kowalczyk, red. A. Żółcińska, Wydawnictwo MT Biznes sp. z o.o., Warszawa, ISBN 978-83-88970-48-1.
  5. Penc, J., 2001, Strategiczny system zarządzania. Holistyczne myślenie o przyszłości. Formułowanie misji i strategii, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa, ISBN 83-85428-72-0.
  6. Trocki, M., Grucza, B., Ogonek, K., 2003, Zarządzanie projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, ISBN 83-208-1429-4.
  7. Woźnicki, J., 2007, Uczelnie akademickie jako instytucje życia publicznego, Wydawca Fundacja Rektorów Polskich, Warszawa, ISBN 83-920536-7-2.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1689-7374
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu