BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wyszkowska-Kuna Joanna
Tytuł
International Creative Product Exchange
Międzynarodowa wymiana produktami kreatywnymi
Źródło
Comparative Economic Research, 2009, vol. 12, nr 4, s. 95-120, tab., bibliogr. 18 poz.
Słowa kluczowe
Gospodarka kreatywna, Wymiana handlowa, Handel międzynarodowy
Creative economy, Trade exchange, International trade
Uwagi
summ., streszcz.
Abstrakt
Celem publikacji jest analiza międzynarodowego handlu produktami kreatywnymi, ze szczególnym uwzględnieniem pozycji Polski w tej wymianie. Na początku przedstawione są definicje kreatywnych produktów/ przemysłów oraz koncepcja gospodarki kreatywnej. Następnie omówiona jest klasyfikacja produktów kreatywnych w statystykach handlu międzynarodowego oraz problemy związane ze zbieraniem danych dotyczących międzynarodowego handlu produktami kreatywnymi. W dalszej pracy przeprowadzona jest analiza empiryczna międzynarodowej wymiany produktami kreatywnymi. Ta część pracy podzielona została na dwie części. Celem pierwszej części jest wskazanie głównych tendencji oraz najważniejszych uczestników międzynarodowej wymiany produktami kreatywnymi. Natomiast celem drugiej części jest analiza pozycji Polski w tej wymianie. Analiza empiryczna oparta jest na pierwszej bazie danych oraz raporcie dotyczących międzynarodowej wymiany produktami kreatywnymi, opublikowanych w 2008 roku przez UNCTAD. (abstrakt oryginalny)

The aim of this paper is to analyze and evaluate international trade in creative products with respect to the position of Poland in this exchange. In the introduction some definitions of creative industries and the concept of creative economy are presented. Then the classification of creative products in international trade and some problems with collecting data relating to international trade in creative products are discussed. In further work an empirical analysis of international trade in creative products is carried out. This work is divided into two parts. The aim of the first part is to indicate main tendencies and key players in international creative products exchange. The aim of the second part is to analyze the position of Poland in this exchange. The empirical analysis is based on the first database and report relating to international creative products exchange, published in 2008 by UNCTAD. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Balance of Payments and International Investment Position Manual, International Monetary Fund, December 2008
  2. Bendyk, E., Dlaczego nie ma pracy? - Aktywni i ... dezaktywowani, Polityka, no. 17/2005
  3. Bilans płatniczy RP za poszczególne kwartały [Balance of payment of the Republic of Poland by quarter], www.nbp.gov.pl
  4. Coy, P., The Creative Economy: Which Companies Will Thrive in the Coming Years? Those that Value Ideas above All Else, Business Week on line, August 28, 2000. Materials available at http://www.businessweek.com/2000/00_35/b3696002.htm
  5. Creative Economy Report 2008 - The Challenge of Assessing the Creative Economy: towards Informed Policy-making, United Nations. 2008
  6. Creative Industries Mapping Document 1998, UK Department for Culture, Media, and Sport, 1998
  7. Florida, R. (2004), The Rise of the Creative Class
  8. Howkins, J. (2002), The Creative Economy, Penguin Global
  9. Kukliński, A., Ku kreatywnej Europie XXI wieku, WSB-NLU, Warsaw-Nowy Sącz, 2006
  10. Mączyńska, E. (2007), Gospodarka przełomu. Wyzwania dla ekonomistów, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Opole
  11. Nussbaum, B., Get Creative: How to Build Innovative Companies? Business Week, August 1, 2005, http://www.businessweek.com/print/magazine/content/05_31/b3945401.htm?chan=gl
  12. Statistics on Cultural Industries: Framework for Elaboration of National Data Capacity Building Projects, UNESCO, Bangkok, 2007
  13. The Sixth Edition of the Balance of Payments Manual, International Monetary Fund
  14. UNCTAD Handbook of Statistics 2008,
  15. http://stats.unctad.org/Handbook/TableViewer/tableViewer.aspx?ReportID=1902
  16. Venturelli, S., From the Information Economy to the Creative Economy: Moving Culture to the Center of International Public Policy" Cultural Comments Series, The Center for Arts and Culture, Washington, pp. 7-8. More information is available at www.culturalpolicy.org
  17. Wyszkowska-Kuna, J., Activity of Polish Service Providers after Poland's Accession to the European Union, Comparative Economic Research: Central and Eastern Union, vol. 10, no. 3/2007, Łódź University Press
  18. Wyszkowska-Kuna, J., Specjalizacja eksportowa Polski w handlu usługami po akcesji do Unii Europejskiej, Gospodarka w praktyce i teorii, no. 3(23)2008, Institute of Economy of the University of Łódź
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-2008
Język
eng
URI / DOI
https://doi.org/10.2478/v10103-009-0024-5
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu