BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Iwińska-Knop Krystyna (University of Lodz, Poland), Linka Jarosław (China Business Consultant)
Tytuł
Success Factors of Small and Medium-Sized International Enterprises in the Chinese Market from the Perspective of Polish Direct Investment (Cultural Approach)
Czynniki sukcesu małych i średnich przedsiębiorstw międzynarodowych na rynku chińskim z perspektywy polskich inwestycji bezpośrednich (ujęcie kulturowe)
Źródło
Comparative Economic Research, 2011, vol. 14, nr 1, s. 19-40, bibliogr. 31 poz.
Słowa kluczowe
Małe i średnie przedsiębiorstwa, Globalizacja gospodarki, Inwestycje bezpośrednie, Inwestycje zagraniczne Polski, Różnice kulturowe, Przedsiębiorstwo międzynarodowe
Small business, Economic globalization, Direct investments, Polish foreign investments, Cultural differences, International enterprise
Uwagi
summ., streszcz.
Kraj/Region
Chiny, Polska
China, Poland
Abstrakt
Globalizacja wymusza na firmach, niezależnie od ich wielkości, coraz częstsze przenoszenie operacji do innych krajów. Dynamiczne pojawienie się Chin w światowej gospodarce i szeroki napływ zagranicznych inwestycji bezpośrednich na ich teren oraz problemy adaptacyjne wielu zachodnich przedsiębiorstw, spowodowały zainteresowanie najlepszymi praktykami biznesowymi dostosowanymi do tego odmiennego kulturowo i społecznie otocznia. W artykule zaprezentowane zostały najważniejsze czynnik mające wpływ na osiągnięcie sukcesu przez firmy międzynarodowe na tym obszarze, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów kulturowych i specyfiki działania małych i średnich podmiotów na rynkach B2B. Prezentowane informacje są oparte na przeglądzie literatury, pięcioletnich obserwacjach bezpośrednich oraz trzydziestu ośmiu wywiadach przeprowadzonych z menadżerami polskich przedsiębiorstw odpowiedzialnymi za operacje w Chinach. Dodatkowo wskazano kilka praktycznych rekomendacji menadżerskich oraz możliwości dalszych badań. (abstrakt oryginalny)

Globalization has resulted in increasing transfer of firms operations, regardless of their size, to other countries. The recent dynamic emergence of China in the global economy, connecting with the vast inflows of foreign direct investment in their territory and common adjustments problems of many Western companies, has resulted in growing interest for best suitable business practices to this culturally and socially different environment. In this article, the key factors critical to the success of international companies in this region are introduced, with particular consideration to indigenous cultural elements and specific operation requirements of small and medium-sized enterprises in Business-to-Business sectors. The presented information are based on the broad literature review, five years of direct observation and thirty eight interviews conducted with Polish managers directly residing in China. In addition, some practical recommendations for managers and further research are given. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Abramson N.R., Ai J.X. (1997), Using guanxi-style buyer-seller relationships in China: Reducing uncertainty and improving performance outcomes, 'The International Executive', No. 6
  2. Berry J.W. (1989), Imposed etics-emics-derived etics: The operationalization of a compelling idea, 'International Journal of Psychology', No. 24/4
  3. Björkman I., Kock S. (2001), Social relationships and business networks: the case of western companies in China, 'International Business Review', No. 4/4
  4. Brahm L. J. (1997), Sun Tzu's art of negotiating in China, Naga, Hong Kong
  5. China Daily (1.10.2010), Foreign, Chinese firms' tax burdens unified, Vol.30, No. 9543
  6. Chen M.J. (2001), Inside Chinese Business: A Guide for Managers Worldwide, Harvard Business School Press, Boston
  7. Chee, H., West Ch. (2006), China Mythos und Realität. Die Wahrheit über Geschäfte im Reich der Mitte, Wiley-VCH Verlag GmbH & Co, Weinheim
  8. Fang T. (2006), From 'Onion' to 'Ocean' Paradox and Change in National Cultures, 'International Studies of Management & Organization', No. 4/35
  9. Fang T., Faure G.O. (2008) Changing Chinese values: Keeping up with paradoxes, 'International Business Review', No. 17
  10. Gao Yongqiang (2007), Dealing with Non-market Stakeholders in the International Market: Case Studies of US-Based Multinational Enterprises in China, 'Singapore Management Review', Vol, 29, No. 2
  11. Hwang K. K. (1999), Face and Favor: the Chinese power game, 'American Journal of Sociology', No. 4
  12. Invest in China: http://www.fdi.gov.cn/pub/FDI_EN/Statistics/FDIStatisticsofForeignInvestment/t20100118_117104.htm
  13. Iwińska-Knop K., Linka J. (2009), Marketing relacji w działalności polskich firm na rynku chińskim, [In:] G. Rosa, A. Smalec (ed) Marketing przyszłości - Trendy, strategie, instrumenty. Partnerstwo w marketingu, 'Ekonomiczne Problemy Usług', Szczecin, No. 41
  14. Kajdański E. (2005), Chiny. Leksykon. Historia, gospodarka, kultura, KiW, Warszawa
  15. Konecki K. (1994), Kultura organizacyjna japońskich przedsiębiorstw przemysłowych. Studium socjologiczne UŁ, Łódź
  16. Konecki K. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa
  17. Kvale S. (2004), Interview. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, Trans Humana, Białystok
  18. Linka J. (2009), Marketing relacji-perspektywa dwóch cywilizacji. Implikacje guanxi dla polskich inwestorów, [in:] A. Piotrowska-Piątek (ed) Marketing sektorowy w teorii i praktyce współczesnych organizacji, WSEiP, Kielce
  19. Luo Y. (1997), Guanxi and performance of foreign-invested enterprise in China: an empirical inquiry, 'Management International Review', 1997, No. 1
  20. Luo Y. (2000), Guanxi and Business, Word Scientific Publishing, Singapore
  21. Melewar T.C. (2006), Danone branding strategy in China, 'Brand Management', Vol. 13, No. 6
  22. Ministry of Commerce (2010), China's Absorption of FDI in the First 9 Months of 2010- http://english.mofcom.gov.cn/aarticle/statistic/foreigninvestment/201011/20101107222134.html
  23. National Bureau of Statistics of China (2010): http://www.stats.gov.cn/english/statisticaldata/Quarterlydata/
  24. Pay L. (1982), Chinese Commercial Negotiating Style. Gunn and Hain Publishers, Cambridge
  25. Usunier J-C., Lee J.A. (2005), Marketing Across Culture. Financial Times Press, Edinburgh
  26. Wang Y.H, Leong T.K.P. (2001), Guanxi: Relationship marketing in a Chinese Context, International Business Press, New York
  27. Wu Jinglian (2005), Understanding and Interpreting Chinese Economic Reform, Thomson, Mason/Ohio
  28. Wu Jianlian (2008), An Analysis of Business Challenges Faced by Foreign Multinationals Operating the Chinese Market, 'International Journal of Business and Management', Vol. 3, No.12
  29. Yan R. (1998), Short-term results: the limits test for success in China, 'Harvard Business Review', September-October
  30. Yao J. (2008), Why Danone's ventures failed, 'International Financial Law Review', Vol. 27/3
  31. Yeung I.Y.M, Tung R.L. (1996), Achieving business success in Confucian societies: The importance of guanxi (connections), 'Organizational Dynamic', No. 2
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-2008
Język
eng
URI / DOI
https://doi.org/10.2478/v10103-011-0002-6
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu