BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Koszewska Małgorzata (Lodz University of Technology, Poland)
Tytuł
The Ecological and Ethical Consumption Development Prospects in Poland Compared with the Western European Countries
Perspektywy rozwoju ekologicznej i etycznej konsumpcji w Polsce na tle krajów zachodnio-europejskich
Źródło
Comparative Economic Research, 2011, vol. 14, nr 2, s. 101-123, rys., tab., bibliogr. 26 poz.
Słowa kluczowe
Społeczna odpowiedzialność, Ekologia, Świadomość ekologiczna, Konsumpcja, Analizy głównych komponentów
Social Responsibility, Ecology, Ecological awareness, Consumption, Principal Component Analysis (PCA)
Uwagi
summ., streszcz.
Abstrakt
Przegląd literatury zachodnio-europejskiej pozwala stwierdzić, że jednym z najbardziej zauważalnych trendów w sferze konsumpcji w ostatnich latach jest coraz większa świadomość ekologiczna i społeczna w wymiarze globalnym. Problematyka zachowań i postaw konsumentów wobec produktów "społecznie odpowiedzialnych" nabiera coraz większego znaczenia także w polskiej gospodarce. Celem artykułu jest ocena perspektyw rozwoju etycznej i ekologicznej konsumpcji w Polsce na tle krajów zachodnio-europejskich. Analizę porównawczą prowadzono bazując na źródłach wtórych jak i badaniach pierwotnych realizowanych na reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski. W oparciu o analizę czynnikową, a dokładniej metodę analizy głównych składowych, dokonano także podziału polskich konsumentów na jednorodne grupy typologiczne pod względem ich wrażliwości na różne aspekty związane z ekologią i etyką. (abstrakt oryginalny)

An overview of the Western European literature shows that one of the most distinct trends in consumption that has been noted in the recent years is globally increasing environmental and social awareness. The issue of consumers' behaviours and attitudes towards "socially responsible products" has been gaining importance in Polish economy as well. This article evaluates the development prospects of ethical and ecological consumption in Poland vis-à-vis Western European countries. The comparative analysis being part of the article utilizes primary sources of information, i.e. interviews with a representative sample of Polish adults, as well as secondary sources of information. A factor analysis or, more precisely, a principal component analysis, allowed dividing Polish consumers into groups that were typologically homogeneous in respect of their sensitivity to various aspects of business ethics and ecology. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Alter Eco, (2005), 2002-2005 Les consommateurs français et le Commerce Équitable http://www.altereco.com/_data/documents%20PDF/Etude%20avril%202005.pdf
  2. Bedyńska S., Brzesińska A. (2007), Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Wydawnictwo SWPS Academica, Warszawa
  3. Bhandarkar M., Alvarez-Rivero T. (2007), From supply chains to value chains: A spotlight on CSR in: Industrial Development for the 21st Century: Sustainable Development Perspectives UN, New York
  4. Bywalec Cz. (2007), Konsumpcja w teorii i praktyce gospodarowania, PWN, Warszawa
  5. Can You Hear Me, Ipsos MORI 2009 http://www.ipsos-mori.com/DownloadPublication/1287_reputation-newsletter-can-you-hearme.pdf
  6. Carbone V., Moatti V., Greening the Supply Chain: Preliminary Results of a Global Survey, Supply Chain Forum An International Journal Vol. 9 - N2-2008
  7. Corporate Ethics and Fair Trading. A Nielsen Global Consumer Report, October 2008 http://tr.nielsen.com/site/documents/CSR_Fairtrade_global_reportOctober08.pdf
  8. de Brito M., Carbone, V., & Meunier, C. (2008), Towards a sustainable fashion retail supply chain in Europe: Organisation and performance, International Journal of Production and Economics, 114, 534-553
  9. Global Lifestyle of Health and Sustainability. An overview on the growing global market and consumer base for sustainable products and services August 2008, Moxie Design Group Limited http://www.nzbcsd.org.nz/_attachments/GLOHAS_international_publication_FINAL.pdf
  10. Janoś-Kresło M., Mróz B. (2006), Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce, SGH, Warszawa
  11. Kieżel E. (2010), Konsument i jego zachowania na rynku europejskim, PWE, Warszawa
  12. Mirvis P. H., Can You Buy CSR? California Management Review Vol. 51, No. 1 Fall 2008 Cmr. Berkeley. Edu, s. 109
  13. Moore S. B, Ausley L.W. (2004), Systems thinking and green chemistry in the textile industry: concepts, technologies and benefits, Journal of Cleaner Production 12 585-601
  14. Myers N., Kent J. (2004) New Consumers : The Influence of Affluence on the Environment, Washington, DC, USA: Island Press
  15. Organic Exchange - Organic Cotton Market Report 2009 http://www.organicexchange.org
  16. Ratnakar Adhikari and Yumiko Yamamoto (2007) The textile and clothing Industry: Adjusting to the post-quota world, in: Industrial Development for the 21st Century: Sustainable Development Perspectives UN, New York, 2007, p. 205
  17. Smyczek S., Sowa I. (2005), Konsument na rynku. Zachowania, modele, aplikacje, Difin, Warszawa
  18. Stanisz A. (2007), Przystępny kurs statystyki, tom 3, Kraków
  19. Ten Years of Ethical Consumerism: 1999-2008, The Co-operative Bank, with additional research by the Ethical Consumer Research Association (ECRA), Available from http://www.goodwithmoney.co.uk/ethicalconsumerismreport
  20. The Cone Cause Evolution & Environmental Survey (2008) http://www.coneinc.com
  21. The Ethical Consumerism Report (2007), the Co-operative Bank, with additional research by the Ethical Consumer Research Association (ECRA) http://www.co-operativebank.co.uk/images/pdf/ethical_consumer_report_2007.pdf
  22. The Ethical Consumerism Report (2008), the Co-operative Bank, with additional research by the Ethical Consumer Research Association (ECRA) http://www.ethicalconsumer.org/Portals/0/Downloads/ETHICAL%20CONSUMER%20REPORT.pdf
  23. The Ethical Consumerism Report (2009), the Co-operative Bank, with additional research by the Ethical Consumer Research Association (ECRA)
  24. The Ethical Consumerism Report 2010. Ethical Shopping Through the Downturn, The Cooperative Bank, with additional research by the Ethical Consumer Research Association (ECRA) http://www.goodwithmoney.co.uk/ethicalconsumerismreport
  25. Wieczorkowska G., Wierzbiński J. (2007), Statystyka, Analiza badań społecznych, WN SCHOLAR, Warszawa 2007
  26. Zakrzewska M. (1994), Analiza czynnikowa w budowaniu i sprawdzaniu modeli psychologicznych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-2008
Język
eng
URI / DOI
https://doi.org/10.2478/v10103-011-0013-3
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu