BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Paszkowski Stanisław (Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu), Naglak Beata (Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu)
Tytuł
Konkurencyjność międzynarodowa małych przedsiębiorstw środkiem rozwoju obszarów wiejskich
The International Competitiveness of Small Businesses as a Mean of Rural Areas Development
Źródło
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2008, T. 10, z. 4, s. 298-304, tab., bibliogr. 19 poz.
Słowa kluczowe
Warunek sine qua non, Małe i średnie przedsiębiorstwa, Rozwój obszarów wiejskich, Rynek meblarski, Rozwój gospodarczy, Konkurencyjność międzynarodowa, Przedsiębiorstwo produkcyjne
Sine qua non condition, Small business, Rural development, Furniture market, Economic development, International competitiveness, Production enterprise
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Małe i średnie przedsiębiorstwa produkcyjne oraz usługowe mają duże znaczenie dla rozwoju społecznego i ekonomicznego obszarów wiejskich. Warunkiem ich istnienia w gospodarce rynkowej jest zdolność konkurencyjna. Opracowanie podejmuje problem konkurencyjności ekonomicznej małego przedsiębiorstwa działającego na rynkach zagranicznych, a mającego swoją siedzibę w małym miasteczku. (abstrakt oryginalny)

The basic requirement of any economic activity in market oriented economy is ability to compete at internal and international markets. It is a sine qua non condition of any business development, which exist at urban, as well at rural areas. The rural areas suffer from many development barriers, i.e. unemployment, low level of investments and low level incomes. The development of small and medium size businesses, situated at rural areas can positively affect at solving the above mentioned problems. The executed researches indicate, that the small firms from rural areas can run successfully economic activity in the area of very modern industry. Their affect at rural areas is very positive. They employ local population, and support their social and cultural activity. Successfully take part in international trade. The compete at international markets are still not easy. The computed finance results of the business unit show the low rentability of its economic activity. It had to continue the management adjusting process to the open market economy challenges. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Baker M.J. Hart S.J. 1992: Marketing and competitiveness success. Philip Allan, New York.
  2. Bień W. 2005: Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa. Difin, Warszawa.
  3. Bieńkowski W. 1995: Reaganomika i jej wpływ na konkurencyjność gospodarki amerykańskiej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  4. Czternasty W. 2003: Systemowe determinanty rozwoju małych przedsiębiorstw w Polsce w okresie transformacji ustrojowej. Zeszyty Naukowe, nr 30. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, s. 36-51.
  5. Ćwikała-Małys A., Nowak W. 2001: Zarys metodologiczny analizy finansowej. Uniwersytet Wrocławski, Wrocław.
  6. Gierszewska G., Romanowska M. 1997: Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. PWE, Warszawa.
  7. Golak A. 2007: Strategiczne partnerstwo. Wymiana handlowa z Niemcami. Meble Plus, nr 10 [www.meble.com.pl] z 28 czerwca.
  8. Gorynia M., Jankowska B. 2008: Klastry a międzynarodowa konkurencyjność i internacjonalizacja przedsiębiorstwa. Difin, Poznań.
  9. Grabowiecki T. 1996: Raporty nad konkurencyjnością - Wpływ systemu finansowo-podatkowego na konkurencyjność polskich przedsiębiorstw przemysłowych. IRiSS, Warszawa.
  10. Haffer M. 1999: Instrumenty konkurowania. [w:] Budowanie potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa. Stankiewicz M.J. (red.). TNOiK „Dom Organizatora”, Toruń.
  11. Jankiewicz S. 2002: Znaczenie małych i średnich przedsiębiorstw dla rozwoju gospodarczego Polski. Zeszyty Naukowe, nr 24, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, s. 73-92.
  12. Kalupa Ł. 2002: Przekształcenia własnościowe w przemyśle meblarskim w Polsce. Zeszyty Naukowe, nr 24, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, s. 73-92.
  13. Kłodziński M. 2006: Rozwój przedsiębiorczości wiejskiej. [w:] Aktywizacja społeczno-gospodarcza gmin wiejskich i małych miast. IRWiR PAN, Warszawa, s. 65-98.
  14. Kobusiewicz B. 2005: Zarządzanie finansami i analiza finansowa przedsiębiorstw. Wrocław.
  15. Mączyńska E., Zawadzki M. 1998: Konkurencyjność - ocena przez rentowność. [w:] Raport o zarządzaniu. Polskie przedsiębiorstwa i menadżerowie wobec wyzwań XXI wieku. Wawrzyniak B. (red.). Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego, Warszawa.
  16. Shim J.K., Siegel J.G. 2001: Dyrektor finansowy. ABC, Kraków.
  17. Smolarz S., Soliwoda P. 2003: Podstawy analizy finansowej przedsiębiorstw. ZUS, Warszawa.
  18. Waśniewski T., Skoczylas W. 1997: Analiza finansowa w 2007: Funkcje przedsiębiorstw w środowisku lokalnym na przykładzie wybranych gmin wiejskich województwa przedsiębiorstwie. WSB w Poznaniu, Poznań.
  19. Zwolińska-Ligaj M. 2007: Funkcje przedsiębiorstw w środowisku lokalnym na przykładzie wybranych gmin województwa lubelskiego. [w:] Społeczno-ekonomiczne aspekty rozwoju polskiej wsi. Błąd M., Klepacka-Kołodziejska D. (red.). IRWiR PAN, Warszawa, 53-63.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-3535
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu