BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Pawlewicz Adam (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie), Gotkiewicz Wojciech (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie)
Tytuł
Rozwój rynku żywności ekologicznej
Development on Organic Food Market
Źródło
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2008, T. 10, z. 4, s. 320-324, rys., bibliogr. 22 poz.
Słowa kluczowe
Żywność ekologiczna, Integracja pionowa, Rolnictwo ekologiczne
Organic food, Vertical integration, Ecological agriculture
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Wzrost dochodów oraz świadomości ekologicznej społeczeństwa powoduje zwiększenie popytu na żywność ekologiczną. Polski rynek żywności ekologicznej formuje się powoli. Produkcja surowców, przetwórstwo i dystrybucja są rozproszone, podaż jest niedostosowana do potrzeb konsumentów, a koszty produkcji są bardzo wysokie, co powoduje, że ceny detaliczne stanowią znaczną barierę popytową. Konkludując, konieczne jest wprowadzenie działań zmierzających do nawiązania ściślejszej współpracy przez integrację pionową pomiędzy poszczególnymi ogniwami agrobiznesu w branży żywności ekologicznej. Integracja pionowa pozwoli na rozwiązanie następujących problemów: uboga oferta, brak zapewnienia ciągłości produkcji, wysokie ceny, niski popyt. Celem artykułu było przedstawienie stanu organizacji rynku żywności ekologicznej oraz możliwości rozwoju integracji pionowej w tym sektorze agrobiznesu w Polsce przez analizę danych wtórnych. (abstrakt oryginalny)

The growth of incomes as well as society ecological consciousness creates the growth of demand on organic food. Poland 's market of organic food comes into being slowly. The production of materials, the processing and distribution are distracted, the supply is unadjusted to the consumers' needs, and the manufacturing costs are very high what causes that they make up the retail price the considerable demand barrier. Concluding in this aim it is necessary to introduce actions aiming to connexion of more exact co-operation across perpendicular integration among individual links the agribusiness in trade of ecological food. Vertical integration will permit on solution of following problems: poor offer, lack of assurance of continuity production, high price, low demand. The objective of the paper is the performance of state of organization market organic food as well as possibility development of vertical integration in this agribusiness sector in Poland across comparative analysis of secondary data. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Czyżewski A. 1995: Wokół pojęcia gospodarki żywnościowej - agrobiznesu. Rozwój rolnictwa i agrobiznesu w skali krajowej i lokalnej. WODR w Bielinku, Poznań, 15-20.
  2. Drewnowska B. 2007: Nie ma mody na ekologię. Rzeczpospolita, 01-11, online [http://www.rp.pl/artykul/ 66411.html] dostęp 22.04.2008.
  3. Duczkowska-Piasecka M. 1996: Marketing w agrobiznesie. Agrobiznes. Mikroekonomika. Praca zbiorowa pod red. Wosia A., Wydawnictwo Key Text, Warszawa, nr 2, 312-327.
  4. Ekologiczne produkty szansa dla naszego rolnictwa, (online) [http://www.ekoportal.eu/ekoniusy/ekologiczne_produkty_szansa_dla_naszego _rolnictwa.html] dostęp: 13.03.2007.
  5. Ekożywność na marginesie, online, http://wiadomoscihandlowe.pl/content/view/ 16786/9/ [dostęp 22.04.2008].
  6. Grotek A. 2008: Ekozakupy w ekosklepie. Rzeczpospolita, 25.01.2008, online [www.rp.pl/artykul/87037.html] dostęp 25.04.2008, Ekologiczny kiermasz. Portal: Warszawski Rynek Ekologiczny [www.wre.strefa.pl] dostęp 25.04.2008.
  7. Małysz J. 2001: Rozwój agrobiznesu a procesy integracyjne (Cz. I). Wieś i Rolnictwo, nr 4, 65-84.
  8. Penc J. 1997: Leksykon biznesu. Agencja Wydawnicza "Placet", Warszawa, 560.
  9. Plan działań dla żywności ekologicznej i rolnictwa w Polsce na lata 2007-2013. 2007: Biuletyn Informacyjny, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Warszawa, nr 4, 10-11.
  10. Produkcja rolna metodami ekologicznymi w 2001 roku. 2002: Główny Inspektorat Inspekcji Skupu i Przetwórstwa Artykułów Rolnych. Warszawa.
  11. Rehber E. 2000: Vertical Coordination in the Agro-Food Industry and Contract Farming: A Comparative Study of Turkey and the USA. Food Marketing Policy Center Research Report, University of Connecticut, Department of Agricultural and Resource Economics. No. 52, 40.
  12. Rolnictwo ekologiczne w Polsce w 2002 roku. 2003: Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Warszawa.
  13. Rolnictwo ekologiczne w Polsce w 2003 roku. 2004: Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Warszawa.
  14. Rolnictwo ekologiczne w Polsce w 2004 roku. 2005: Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Warszawa.
  15. Rolnictwo ekologiczne w Polsce w latach 1999-2000. 2001: Główny Inspektorat Inspekcji Skupu i Przetwórstwa Artykułów Rolnych. Warszawa.
  16. Runowski H. 1996: Ograniczenia i szanse rolnictwa ekologicznego. Wyd. SGGW, Warszawa, 286.
  17. Stan i tendencje rozwoju rolnictwa ekologicznego w Polsce (na dzień 31 grudnia 2005 r.). 2006: IJHARS, Warszawa.
  18. Stan i tendencje rozwoju rolnictwa ekologicznego w Polsce (na dzień 31 grudnia 2006 r.). 2007: IJHARS, Warszawa.
  19. Stan i tendencje rozwoju rolnictwa ekologicznego w Polsce (na dzień 30 czerwca 2007 r.). IJHARS, Warszawa, 2007.
  20. Wieczorkiewicz R. 2008: EKO przeciw GMO. Rynek Spożywczy, nr 4 [http://www.portalspozywczy.pl/rynek- spozywczy/artykuly/eko-przeciw-gmo,719.html], online dostęp 05.04.2008.
  21. [www.rolnictwoekologiczne.org.pl], online dostęp 25.04.2008.
  22. Żakowska-Biemas S., Gutkowska K. 2003: Rynek żywności ekologicznej w Polsce i w krajach Unii Europejskiej. Wyd. SGGW, Warszawa, 217.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-3535
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu