BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Szczególska Monika (Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - PIB, Warszawa)
Tytuł
Analiza porównawcza poziomu cen żywności w wybranych państwach UE
Comparative Analysis of the Food Prices in the EU Countries
Źródło
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2008, T. 10, z. 4, s. 411-415, tab., bibliogr. 4 poz.
Słowa kluczowe
Ceny żywności, Przewaga konkurencyjna, Analiza popytu
Food prices, Competitive advantage, Demand analysis
Uwagi
streszcz., summ.
Firma/Organizacja
Unia Europejska (UE)
European Union (EU)
Abstrakt
Konkurencyjność to "zdolność do konkurowania", w sensie ekonomicznym zdolność do rywalizacji producentów, dostawców i sprzedawców towarów i usług o pozyskanie odbiorców przez przedstawienie oferty jak najkorzystniejszej pod względem ceny, jakości i warunków dostawy [Sobol 2005]. Jednym z podstawowych czynników wpływających na konkurencyjność oferty (producenta, czy też w skali makro - gospodarki) jest zachowanie przewag cenowych nad ofertą konkurentów. Przez ostatnich kilka lat wydawało się, że na rynku Wspólnoty Europejskiej czynnik ceny - jako decydujący o konkurencyjności danego produktu - tracił na znaczeniu. Wskazywano na inne czynniki jako bardziej znaczące (np. jakość, stopień dopasowania produktu do wymagań odbiorcy/konsumenta, dywersyfikacja produktu). W ostatnim jednak roku wysoki wzrost cen żywności na świecie spowodował, że czynnik ceny będzie kluczowym w walce konkurencyjnej o rynki zbytu także w UE. W pracy porównano poziom cen żywności w państwach UE. (abstrakt oryginalny)

Competitiveness may be defined as an ability to compete, in economic terms as an ability of producers, suppliers and sellers of goods and services to rival in offering the most favorable prices, quality and conditions of delivery [Sobol 2005]. One of the basic factors which determines the competitiveness of offers (competitiveness of producers or in the macroeconomic scale - economy) is maintenance of the price advantages over the competitors' offer. Within the several past years, it might have been concluded that in the Common European Market price advantages have been losing their importance in determining the competitiveness of the products. In the same time, the other factors (i.e. quality of goods, fulfilling the requirements of consumers, product diversification) were indicated as more important. However, in the last year the high rise in the world food prices has resulted in restoring the significance of the price factor as a determinant of competitiveness. The paper discusses the food price level within the EU. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Borchert E., Reinecke S. 2007: Eating, drinking, smoking - comparative price levels in 37 European countries for 2007. Statistics in focus, Economy and Finance, 90, European Communities.
  2. Buntrock G. 2007: Cheap no more. The Economist, 08/12.
  3. Sobol E. 2005: Słownik języka polskiego. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  4. Szczepaniak I. (red.) 2008: Ocena rozwoju konkurencyjności polskich producentów żywności po integracji z UE. Raport PW, IERiGŻ-PIB, Warszawa, w druku.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-3535
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu