- Autor
- Szczepaniak Iwona (Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - PIB, Warszawa)
- Tytuł
- Ocena konkurencyjności polskich producentów żywności na rynku Unii Europejskiej
The Assessment of Polish Food Producers Competitiveness on the European Union Market - Źródło
- Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2008, T. 10, z. 4, s. 416-421, tab., bibliogr. 6 poz.
- Słowa kluczowe
- Handel zagraniczny, Handel produktami rolnymi, Konkurencyjność
Foreign trade, Agricultural trade, Competitiveness - Uwagi
- streszcz., summ.
- Abstrakt
- Cztery lata członkostwa Polski w Unii Europejskiej udowodniły, że polscy producenci żywności posiadają przewagi konkurencyjne nad producentami z innych krajów UE (nie tylko o charakterze kosztowo-cenowym, ale również jakościowym). Dostęp do dużego i zamożnego rynku europejskiego umożliwił gwałtowny wzrost eksportu polskiej żywności. W efekcie poprawie uległo saldo handlu zagranicznego produktami rolno-spożywczymi i umocniła się pozycja polskich producentów żywności w rozszerzonej UE. Akcesja Polski do UE nie spowodowała także „zalewu” polskiego rynku żywnością importowaną z UE. Wzrost eksportu wyrobów przemysłu spożywczego do UE był zjawiskiem powszechnym, chociaż bardzo zróżnicowanym. W perspektywie najbliższych lat polski przemysł spożywczy ma szansę na utrzymanie swojej konkurencyjności na rynku europejskim. Lata późniejsze będą już jednak trudniejsze dla polskich producentów żywności. (abstrakt oryginalny)
Four years of Poland existing in the European Union structures revealed comparative advantages of Polish food producers over producers from other EU countries. Access to the big, well developed European market made possible growing of Polish food exports. It was mirrored in improvement of the balance of agri-food trade and strengthening position of Polish food producers in the enlarged EU. The accession of Poland in the EU structures did not result in an excessive inflow of imported from the EU food products. The increase in exports of Polish food industry was a common place, however there were large differences among the branches. In short and medium run Polish food industry has tangible opportunities to increase its competitiveness, but the situation of Polish food producers in the long run can be more difficult. (original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu - Bibliografia
- Handel zagraniczny produktami rolno-spożywczymi. Analizy rynkowe, nr 21-27, IERiGŻ-PIB, ARR, MRiRW, Warszawa, 2005-2008.
- Przemysł spożywczy w Polsce. 2008: IMG Bank Śląski S.A., Warszawa.
- Skawińska E. (red.) 2002: Konkurencyjność przedsiębiorstw - nowe podejście. PWN, Warszawa.
- Szczepaniak I. 2005: Ocena konkurencyjności polskich producentów żywności. Raport z realizacji Programu Wieloletniego, nr 15, IERiGŻ - PIB, Warszawa.
- Szczepaniak I. (red.) 2006: Ocena zmian konkurencyjności polskich producentów żywności po wejściu do UE. Raport z realizacji Programu Wieloletniego, nr 37. IERiGŻ-PIB, Warszawa.
- Szczepaniak I. (red.) 2006: Ocena rozwoju konkurencyjności polskich producentów żywności po integracji z UE. Raport z realizacji Programu Wieloletniego. IERiGŻ-PIB, Warszawa (w druku).
- Cytowane przez
- ISSN
- 1508-3535
- Język
- pol