BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Tul-Krzyszczuk Agnieszka (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie), Kołakowska-Paszkiewicz Agnieszka (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie)
Tytuł
Konkurencyjność na rynku wina w Polsce
Competitiveness of the Wine Market in Poland
Źródło
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2008, T. 10, z. 4, s. 452-456, tab., bibliogr. 11 poz.
Słowa kluczowe
Konkurencyjność, Rynek wina
Competitiveness, Wine market
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Wykonano analizy i oceny konkurencyjności rynku wina gronowego w Polsce, w oparciu o analizą pięciu sił konkurencyjnych modelu Portera. Na podstawie wyników stwierdzono, że czynnikami o kluczowym wpływie na sytuację konkurencyjną w sektorze winiarskim była siła oddziaływania substytutów i zagrożenia ze strony nowych konkurentów wchodzących do sektora. Najgroźniejszymi substytutami dla wina są: piwo i wódka czysta. Są one atrakcyjniejsze pod względem smaku, wygody spożycia, dostępności i ceny. Dla nowo wchodzących konkurentów sektor winiarski jest atrakcyjny z uwagi na wielkość rynku, wzrost spożycia, sprzedaży i zainteresowania winem. (abstrakt oryginalny)

The goal of this work was the analysis and estimation of the polish wine market competitiveness during years 2002-2007 using the Porter's model (analysis of five competitive forces). It was found that the key factors having influence on the competitiveness on wine sector are: threat of substitute product and threat of new entrants. The most significant substitutes for wine are beer and vodka. They are more attractive with regard to consumption ease, availability and price. Wine sector is attractive to new entrants with regard to the market size, consumption, sells and interest growth. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. AC Nielsen 2008: I Panel Handlu Detalicznego w Polsce. Materiały prasowe.
  2. Anonim 2007: Napoje alkoholowe w obrotach polskiego handlu zagranicznego. Rynki Alkoholowe, 8.
  3. Anonim 2008: Moda na wino. Rynki Alkoholowe, 1.
  4. Faulkner D., Bowman C. 1996: Strategie konkurencji. Wyd. Gebethner i Ska, Warszawa.
  5. GUS, Rocznik statystyczny 2007 r.
  6. GUS. 2000-2008: Budżety gospodarstw domowych w latach 2000-2008.
  7. Jakubiak A., Kołakowska-Paszkiewicz A. 2004: Badania - Rynek wina. Maszynopis powielony SGGW, Warszawa.
  8. Kołakowska-Paszkiewicz A. 2004: Wpływ sytuacji w polskim sektorze piekarskim na zachowania konsumentów w perspektywie akcesji do Unii Europejskiej. Praca doktorska. SGWW, Warszawa.
  9. Pietrzak M. 2001: Zachowanie modelu pięciu sił konkurencyjnych do analizy sektora na przykładzie przemysłu mleczarskiego. Przeg. Org., 2, 16-20.
  10. Porter M.E. 1992: Strategie konkurencji. PWE, Warszawa.
  11. Rocznik statystyczny 2007: GUS.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-3535
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu