BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Zając Joanna (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie)
Tytuł
Absorpcja wybranych środków pomocowych UE dla rolnictwa i obszarów wiejskich
Absorption of Selected EU Funds for Agriculture and Rural Areas
Źródło
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2008, T. 10, z. 4, s. 486-490, tab., rys., bibliogr. 5 poz.
Słowa kluczowe
Obszary problemowe, Obszary wiejskie, Rozwój regionalny, Fundusze unijne, Rozwiązywanie problemów
Problem areas, Rural areas, Regional development, EU funds, Solving problems
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Zdefiniowano regiony (NUTS 2) jako beneficjentów "pierwotnych" oraz "wtórnych", czyli korzystających bezpośrednio lub pośrednio z unijnych środków pomocowych. Określono zróżnicowanie polskich województw ich obciążenia pod względem wiejskich obszarów problemowych oraz absorpcji funduszy w ramach wybranych działań SPO Rolnictwo i PROW. Zbadano także zależność pomiędzy charakterem regionów a wskaźnikami absorpcji ww. funduszy. (abstrakt oryginalny)

The author defines Polish regions (NUTS 2) as "primary" and "secondary" beneficiaries of EU funds, depending if they take advantage of those funds directly or indirectly. Polish regions were also analized in the aspect of the share made by problematic rural areas in their structure and in the aspect of selected EU funds absorption. Further on, the paper presents relation between the character of regions and funds absorption indexes. Absorption of selected EU funds (within selected actions of Sectoral Operational Program "Agriculture" and Development Plan for Rural Areas 2004-2006) by Polish regions, considered as secondary beneficiaries, was considerably differentiated: from barely 278 zł per capita in Śląskie Voivodship up to 2807 zł per capita in Podlaskie. Perason 's linear correlation index proves that there is a significant relation between the character of regions and selected funds absorption: the bigger the share of problematic rural areas in the region the more funds the region absorbed. Character of regions in the aspect of problematic rural areas share clearly divides Poland into a less problematic western part and more problematic eastern part; while funds absorption index for regions divides the country into a more-fund-absorbing north-central part and less-absorbing southern part.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Bułkowska M., Chmurzyńska K. 2007: Wyniki realizacji PROW i SPO "Rolnictwo" w latach 2004-2006. [w:] Ekonomiczne i społeczne uwarunkowania rozwoju polskiej gospodarki żywnościowej po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej, nr 65, 7. IERiGŻ-PIB, Warszawa.
  2. Cyburt A. 2006: Fundusze strukturalne - instrument polityki regionalnej. Pozyskiwanie, zarządzanie i wykorzystanie przez regiony Wschodniej Polski. [w:] Rola samorządu w zarządzani rozwojem lokalnym i regionalnym. Adamowicz M. (red.). PWSZ w Białej Podlaskiej, Biała Podlaska, 122.
  3. Gralak A. 2005: Poziom konkurencyjności wschodnich regionów Polski na tle zróżnicowań międzyregionalnych. Acta Scientiarum Polonorum Oeconomia, nr 4 (1), 73. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW, Warszawa.
  4. Oleksiuk A. 2006: Polityka rozwoju polskich regionów w warunkach integracji europejskiej. [w:] Problemy zarządzania, zarządzanie rozwojem regionalnym i lokalnym. Wydawnictwo Naukowe UW, Warszawa, nr 3 (13), 91.
  5. Rosner A. (red. nauk.) 2002: Wiejskie obszary kumulacji barier rozwojowych. IRWiR PAN, Warszawa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-3535
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu