BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Matyjas Zbigniew (Uniwersytet Łódzki)
Tytuł
Wpływ czynników oddziałujących na poziomie sektora na wyniki finansowe przedsiębiorstw : przegląd badań światowych
The Impact of Industry Effects on the Financial Performance of Companies - a Review of International Research
Źródło
Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, 2011, nr 169, s. 180-189, tab., bibliogr. 17 poz.
Słowa kluczowe
Wynik finansowy, Finanse przedsiębiorstwa, Zarządzanie strategiczne
Financial performance, Enterprise finance, Strategic management
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie przeglądu światowych badań w zakresie wpływu czynników oddziałujących na poziomie sektora na wyniki finansowe przedsiębiorstw. Pierwsze badania w tym zakresie zostały przeprowadzone przez Schmalenseego w 1985 roku i pokazały, że wpływ czynników sektorowych na wyniki firm jest znaczny. Od tego czasu przeprowadzono wiele analogicznych badań, przy czym ich wyniki są rozbieżne. Ogólnie potwierdzają znaczenie poziomu zmiennych sektorowych dla wyników finansowych przedsiębiorstw, niemniej nie dotyczy to każdego badania. (abstrakt oryginalny)

The main aim of this article is to present a review of international research in the field of the impact of industry-level effects on the financial performance of companies. The first important research in that field was introduced by Schmalensee in 1985, where the author observed the importance of industry effects on companies performance. Since then many more similar studies have been carried out but their results are divergent. In general, we can accept the impact of industry effects on companies' performance, nevertheless, that was not obvious in every research. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Bain J.S., 1956, Barriers to New Competition, Harvard University Press, Cambridge.
  2. Bamiatzi V., Hall G., 2009, Firm versus sector effects on profitability and growth: The importance of size and interaction, International Journal of the Economics of Business, Vol. 16, No. 2, July, s. 205-220.
  3. Chang S.J., Singh H., 2000, Corporate and industry effects on business unit competitive position, Strategic Management Journal, Vol. 21, s. 739-752.
  4. Grant R.M., 2005, Contemporary Strategy Analysis, 5 Ed., Blackwell Publishing.
  5. Hawawini G., Subramanian V., Verdin P., 2003, Is performance driven by industry- or firm-specific factors? A new look at the evidence, Strategic Management Journal, Vol. 24, s. 1-16.
  6. Hawawini G., Subramanian V., Verdin P., 2005, Is performance driven by industry- or firm-specific factors? A reply to McNamara, Aime, and Vaaler, Strategic Management Journal, Vol. 26, s. 1083-1086.
  7. Mason E.S., 1939, Price and production policies of large scale enterprises, American Economic Review, Vol. 29, s. 61-74.
  8. Mauri A.J., Michaels M.P., 1998, Firm and industry effects within strategic management: An empirical examination, Strategic Management Journal, Vol. 19, s. 211-219.
  9. McGahan A.M., Porter M.E., 1998, How much does industry matter, really? Strategic Management Journal, Vol. 18, Summer Special Issue, s. 15-30.
  10. McNamara G., Aime F., Vaaler P.M., 2005, Is performance driven by industry- or firm-specific factors? A response to Hawawini, Subramanian, and Verdin, Strategic Management Journal, Vol. 26, s. 1075-1081.
  11. Lee J., 2009, Does size matter in firm performance? Evidence from US public firms, International Journal of the Economics of Business, Vol. 16, No. 2, July, s. 189-203.
  12. Porter M.E., 1994, Strategia konkurencji. Metody analizowania sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa.
  13. Ruefli T.W., Wiggins R.R., 2003, Industry, corporate, and segment effects and business performance: A non-parametric approach, Strategic Management Journal, Vol. 24, s. 861-879.
  14. Rumelt R.P., 1991, How much does industry matter? Strategic Management Journal, Vol. 12, s. 167-185.
  15. Sakakibara M., 2002, Formation of R&D Consortia: Industry and company effects, Strategic Management Journal, Vol. 23, s. 1033-1050.
  16. Schmalensee R., 1985, Do markets differ much? American Economic Review, Vol. 75, s. 341-351.
  17. Short J.C., Ketchen Jr. D.J., Palmer T.B., 2007, Firm, strategic group, and industry influences on performance, Strategic Management Journal, Vol. 28, s. 147-167.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1689-7374
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu