BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wudarzewska Marta (Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu), Szlachcic Michał (Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu)
Tytuł
Funkcja zakupu w organizacji oraz wybrane metody generowania oszczędności w zakupach
The Role Of Purchase In Organization And Chosen Methods Of Generate Savings
Źródło
Prace Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, 2009, t. 4, s. 301-309, tab., rys., bibliogr. 9 poz.
Tytuł własny numeru
Współczesne przedsiębiorstwo : zasobowe czynniki sukcesu w konkurencyjnym otoczeniu
Słowa kluczowe
Zakup, Zarządzanie zakupem, Organizacja procesu zakupów
Purchasing, Purchase management, Organization of purchasing process
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Głównym celem opracowania jest przedstawienie istoty funkcji zakupu w organizacji oraz wybranych metod poprawy jej efektywności. Autorzy przedstawiają rolę, jaką funkcja zakupu pełni w przedsiębiorstwie oraz jak rola ta ewoluowała od podejścia do zakupów jako rutynowej działalności po znaczenie strategiczne, jakie obecnie spełnia. Zaprezentowano przebieg procesu zakupu oraz sposoby oceny (ilościowej i jakościowej) efektywności tego procesu. Przedstawiono również metody generowania oszczędności w zakupach oraz korzyści z nimi związane. Obok sposobów takich jak: rezygnacja z zakupu części asortymentu, zakupu produktów z innego segmentu, negocjacji cen z dostawcami, centralizacji lub konsolidacji zakupów, przedstawiono rozwiązania z dziedziny e-zaopatrzenia: aukcje elektroniczne oraz grupy zakupowe. (abstrakt oryginalny)

The main object of this article is to show an essence of the role of purchase in organization and to present chosen methods to improve its effectiveness. Authors show the role of purchase in companies and the way that role was evolving from daily routine into strategic matter. You'll read about the model of purchase process and how to evaluate (quantitative and qualitative) this process. There are also presented methods of generating savings by buying and benefits resulting from it. Beside methods like: buying only part of assortment, buying other segment's products, price negotiations, centralization and consolidation purchasing, in this article you'll find information about e-procurement solutions like: electronic auctions and purchasing groups. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Griffin R.W. (1998), Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  2. Krasko M. (2007), "Logistyka", nr 5.
  3. Krawczyk S. (2001), Zarządzanie procesami logistycznymi, PWE, Warszawa.
  4. Lysons K. (2004), Zakupy zaopatrzeniowe, PWE, Warszawa.
  5. Porter M.E. (1994), Strategia konkurencji, PWE, Warszawa.
  6. Pszczołowski T. (1978), Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji, Wydawnictwo Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Wrocław.
  7. Strategor (1995), Zarządzanie firmą. Strategie, struktury, decyzje, tożsamość, PWE, Warszawa.
  8. Zarządzanie. Teoria i praktyka (1997), red. A.K. Koźmiński, W. Piotrowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  9. Zieleniewski J. (1976), Organizacja zespołów ludzkich, PWE, Warszawa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-9867
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu