BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Orzeł Karolina (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie / Wydział Zarządzania)
Tytuł
Problemy zarządzania wiedzą w systemach franchisingowych
Issues of Knowledge Management in Franchise Systems
Źródło
Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, 2011, nr 175, s. 115-123, rys., bibliogr. 14 poz.
Słowa kluczowe
Franchising, Franchising handlowy, Zarządzanie wiedzą, Transfer wiedzy
Franchising, Retail franchising, Knowledge management, Knowledge transfer
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W dzisiejszej turbulentnej gospodarce, gdzie systemy franchisingowe stają się coraz większą, coraz bardziej popularną, ale jednocześnie globalnie rozproszoną strategią biznesową, kluczem do sukcesu tego rodzaju działalności staje się "wiedza na temat tego, co się wie". Produkty /usługi oferowane przez franchisingbiorców są efektem zasobów wiedzy posiadanych przez daną sieć, a jej sukces zależy od zarządzania tymi zasobami. Kreowanie wiedzy i zarządzanie nią we franchisingu wymaga szczególnego uwzględnienia kwestii przetwarzania "wiedzy ukrytej" (tacit knowledge) posiadanej przez franchisingbiorców, jak na przykład szczególne doświadczenia, spostrzeżenia, przeczucia, na "wiedzę jawną" (explicit knowledge), którą franchisingdawca może się dzielić w późniejszym czasie w formie szkoleń bądź podręcznika operacyjnego. Zasadniczą umiejętnością staje się w tym momencie również zidentyfikowanie przeszkód, które stoją na drodze transferu wiedzy wewnątrz sieci. W artykule przedstawiono pięć głównych barier spotykanych w tego rodzaju formie kooperacji przedsiębiorstw oraz przedstawiono próby radzenia sobie z nimi. (abstrakt oryginalny)

In today's turbulent economy, where franchise systems are becoming more and more popular, but also a globally distributed business strategy, the key to success for these entrepreneurs is "knowledge about what you know". Products / services offered by the franchisees are the fruit of the knowledge possessed by the network and its success depends on the way of using these resources. Knowledge creation and management in franchise systems require the emphasis on the processing of "tacit knowledge" possessed by the franchisees, such as special experience, observations, feelings, into "explicit knowledge" which the franchisor may share at a later time in the form of training or an operational manual. An essential skill at this point is to identify obstacles that stand in the way of knowledge transfer within the network. The article describes the five major barriers encountered in this kind of cooperative business form and submits a sample how to deal with them. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Altinay, L., Wang, C.L., 2006, The role of prior knowledge in international franchising partner recruitment, International Journal of Service Industry Management, no. 17(5).
  2. Cumberland, D.M., Githens, R.P., 2010, Tacit Knowledge Barriers within Franchise Organizations, AHRD Americas Conference.
  3. Dant, R.P., Nasr, N.I., 1998, Control techniques and upward flow of information in franchising in distant markets: conceptualization and preliminary evidence, Journal of Business Venturing, no. 13(1).
  4. Fazlagić, A., 2005, Zarządzanie wiedzą w twojej firmie, CIO Magazyn Dyrektorów IT, nr 8-9, http://cio.cxo.pl/artykuly/48896_2/Zarzadzanie.wiedza.w.twojej.firmie.html.
  5. Husted, K., Michailova, S., 2002, Diagnosing and fighting knowledge-sharing hostility, Organizational Dynamics, no. 31(1).
  6. Kowalkiewicz, M., 2004, Zarządzanie wiedzą krok po kroku - Wiedza niejedno ma imię, WWW.gazeta-it.pl.
  7. Nonaka, I., Takeuchi, H., 2000, Kreowanie wiedzy w organizacji, Poltext, Warszawa.
  8. Nonaka, I., Toyama, R., Konno, N., 2000, SECI, Ba and leadership: a unified model of dynamic knowledge creation, Long Range Planning, no. 33.
  9. Prymon, M., 1996, Franchising, Marketing w Praktyce, nr 2.
  10. Schein, E., 2004, Organizational Culture and Leadership, 3rd ed., p. 17, San Francisco, CA.
  11. Steinerowska-Sterb, I., 2003, Franchising w rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstw, nr 5.
  12. Szmyt, V., 2000, Funkcjonowanie franchisingu w wybranych krajach Europy, Zeszyty Naukowe Doktorantów UMK w Toruniu, Gospodarka w okresie przemian - varia, nr 11.
  13. Śmigielska, G., 2004, Tworzenie zasobów wiedzy w przedsiębiorstwach handlowych, w: W kierunku uniwersalnego modelu zarządzania, Management Forum 2020, Szczecin - Międzyzdroje.
  14. Want, J., 2003, When worlds collide: culture dash: corporate culture - illuminating the black hole, Journal of Business Strategy, no. 24(4).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1689-7374
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu