BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Maciejasz-Świątkiewicz Marta (Opole University, Poland)
Tytuł
Determinants of Well-Being and Welfare
Determinanty dobrostanu i dobrobytu
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Nauki o Finansach 1(6), 2011, nr 184, s. 171-178, rys., tab., bibliogr. 11 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics. Financial Sciences
Słowa kluczowe
Dobrobyt, Dobrostan
Prosperity, Well-being
Uwagi
summ., streszcz.
Abstrakt
Ludzie zazwyczaj sądzą, że pieniądze są najważniejszym czynnikiem, który sprawia, że są szczęśliwi. Jest jednak cała gama innych czynników społeczno-demograficznych, ekologicznych, kulturowych czy psychologicznych, które mogą oddziaływać na nasze poczucie dobrostanu i dobrobytu. Jednak problem z uszczęśliwianiem ludzi polega na tym, że te same działania jedni będą postrzegali pozytywnie, a inni negatywnie. Niniejszy artykuł przedstawia, w jaki sposób wymienione czynniki mogą oddziaływać na dobrostan, dobrobyt i poczucie szczęścia. Wiedza ta ma wymiar nie tylko poglądowy, ale może być bardzo użyteczna z punktu widzenia władz podejmujących decyzje o zmianach natury ekonomicznej. (abstrakt oryginalny)

People tend to think that money is the most important factor that make them happy. But not only do economic factors influence our happiness. There are lots of socio-demographic, ecological, cultural or psychological factors that determine our well-being and welfare. However, the problem with happiness is that the same actions can make one person happy but not another. This article presents in what ways all the aforementioned factors can determine our well-being, welfare and influence our happiness. Except for a pure educational use, this knowledge can be very useful for government while deciding about economic changes. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Barometr nastrojów ekonomicznych. Kwiecień 2010 (2010), Pentor Research International, Warszawa.
  2. Czapiński J., Panek T. (eds.) (2009), Diagnoza społeczna 2009. Warunki i jakość życia Polaków, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa.
  3. Easterlin R. (1974), Does economic growth improve the human lot?, [in:] P. David, M. Reder (eds.) Nations and Households in Economic Growth, Academic Press, New York.
  4. Foroohor R. (2007), The joy of economics, Newsweek, No. 5.
  5. Frey B., Stutzer A. (2002), Happiness and Economics. How the Economy and Institutions Affect Wellbeing, Princeton University NJ and Oxford.
  6. Frey B., Stutzer A. (2000), Happiness, economy and institutions, The Economic Journal, No. 110.
  7. Graham C. (2008) The economics of happiness, [in:] S. Durlauf, L. Blume (eds.) The New Palgrave Dictionary of Economics.
  8. Lehman D., Lyubomirsky S., Monterosso J., Schwartz B., Ward A., White K. (2002), Maximizing versus Satisfying. Happiness is a matter of choice, Journal of Personality and Social Psychology, No. 83.
  9. Maital S. (ed.) (2007), Recent Developments in Behavioral Economics, Elgar Cheltenham.
  10. Statistical Yearbook of the Republic of Poland (2007, 2008, 2010), GUS, Warszawa.
  11. Wskaźnik optymizmu konsumentów (2009), Ipsos Marketing.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
2080-5993
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu