BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Ordysiński Tomasz (University of Szczecin, Poland)
Tytuł
Ontology of Factors Determining Website Value
Ontologia czynników determinujących wartość serwisu internetowego
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Informatyka Ekonomiczna (20), 2011, nr 187, s. 244-256, tab., rys., bibliogr. 15 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics. Business Informatics
Słowa kluczowe
Ontologia, Serwis internetowy, Witryny internetowe, World Wide Web (WWW)
Ontology, Website, Internet websites, World Wide Web (WWW)
Uwagi
summ., streszcz.
Abstrakt
Dynamiczny rozwój e-biznesu internetowego skutkuje powstawaniem inicjatyw internetowych, których wartość określana jest czasem niebotycznymi kwotami (Google, E-bay, Amazon, Allegro itp.). Tak wysokie wyniki wycen rynkowych nie są spójne z dotychczas stosowanymi metodami określania wartości firmy. Nasuwa się w takim razie wniosek o konieczności wzięcia pod uwagę nowych czynników budujących wartość serwisu internetowego i zaimplementowania ich w bardziej trafnych metodach wyceny. W artykule skupiono uwagę na uporządkowaniu podstaw takiej wyceny, czyli identyfikacji i opisie czynników wpływających na wartość strony internetowej. Z uwagi na złożoność i wielowymiarowość zagadnienia zaproponowano podejście ontologiczne (budowę ontologii czynników warunkujących wartość serwisu WWW), które umożliwia „naturalne” odwzorowanie zjawisk świata rzeczywistego. (abstrakt oryginalny)

Dynamic development of e-business creates many Internet initiatives, the market value of which is sometimes enormous (e.g. Google, E-bay, Amazon or Allegro). Such high results of market pricing are not consistent with the present methods of company pricing. The conclusion is then that there must be considered new factors determining website’s value, which should be applied in more accurate pricing methods. The attention of this article is focused on classification of bases of pricing methods, in the form of identification and description of factors determining the value of Internet site. Due to complexity and multidimensionality of that problem the ontological attitude is proposed. There is built a prototype of ontology of website’s value factors, which enables more “natural” mapping of real world phenomenon. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Afuah A., Tucci Ch., Modele i strategie biznesu internetowego, Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2003.
  2. Bergman M., The sweet compendium of ontology building tools, http://www.mkbergman.com/862/the-sweet-compendium-of-ontology-building-tools/, 2010.
  3. Grochowski T., Portal w potrzebie, “PCkurier” 2008, vol. 10.
  4. Idg.pl, 2009, Google inwestuje w przewidywanie przyszłości i płatności, http://www.idg.pl/news/358493/Google.inwestuje.w.przewidywanie.przyszlosci.i.platnosci.html, 2009.
  5. iMerge Advisors, http://www.imergeadvisors.com/, 2008.
  6. I-sklepy.pl, Jakie oprogramowania wybrać? http://www. i-klepy.pl/sk.php?o=jakie_oprogramowanie_wybrac, 2010.
  7. Malik O., The return of monetized eyeballs, BUSINESS 2.0 Magazine, http://money.cnn.com/magazines/business2/, 2005.
  8. Malicoat T., Website Value 101 – how to appraise a website, http://www.stuntdubl.com/ 2007.
  9. Maravilla N., Thinking of selling your web site? How to determine your web site’s value, http://Power-HomeBiz.com 2006.
  10. Prys M.,Wycena strony internetowej, http://serwis.magazynyinternetowe.pl/, 2010.
  11. Satalecki P., Jak inwestować w firmy internetowe?, http://www.money.pl/, 2008.
  12. Smith G.V., Parr R.L., Valuation of Intellectual Property and Intangible Assets, Second Edition, John Wiley & Sons, New York 1994.
  13. Soares A., Fonseca F., Building ontologies for information systems: What we have, what we need, http://ischools.org/images/iConferences/Soares_Fonseca_iConference09.pdf.
  14. Speedtest.pl, Wycena strony internetowej, http://speedtest.pl, 2010.
  15. Zarzecki D., Metody wyceny przedsiębiorstw, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2000.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
1507-3858
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu