BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Ziemba Paweł (Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie)
Tytuł
Zastosowanie ontologii do łączenia metod oceny serwisów internetowych
Using Ontology to Merge the Evaluation Websites Methods
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Informatyka Ekonomiczna (20), 2011, nr 187, s. 290-302, rys., tab., bibliogr. 24 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics. Business Informatics
Słowa kluczowe
Serwis internetowy, Ontologia, Ocena jakości
Website, Ontology, Quality assessment
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W artykule omówiono zagadnienia dotyczące integracji stosowanych metod i kryteriów oceny jakości serwisów internetowych. Poszczególne metody oceny jakości serwisów internetowych korzystają z różnych kryteriów oceny. Co więcej, niektóre z metod wykorzystują kryteria o innych nazwach, ale dotyczące tych samych wymiarów jakości. Wobec tego istnieje potrzeba opracowania metodyki integracji różnych modeli oceny, co pozwoli uzyskać przejrzystą strukturę wymiarów jakości. Autor wskazuje na wykorzystanie teorii ontologii jako podstawy dla integracji. Uzyskana w ten sposób struktura w przyszłości posłuży do tworzenia nowych metod oceny różnorodnych serwisów internetowych. (abstrakt oryginalny)

The article deals with issues regarding the integration of methods and criteria used by the evaluation of quality of different websites. Different websites quality evaluation methods use various criteria for the evaluation. In addition, some of them use criteria which have different names, but deal with the same quality dimension. In that case, drawing up the methodology of integrating different evaluation models will allow to get the transparent structure of quality dimensions. The author shows bases for applying ontology for integration of diverse assessment methods into a homogeneous structure. In the future, the structure received in this way can be used for creating a new method of quality evaluation of diverse websites. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Abu-Hanna A. (ed.), PROTEGE as a vehicle for developing medical terminological systems, “International Journal of Human-Computer Studies” 2005, no. 62, s. 639-663.
  2. Ahn T. (ed.), The impact of the online and offline features on the user acceptance of Internet shopping malls, “Electronic Commerce Research and Applications” 2004, no. 3, s. 405-420.
  3. Ahn T. (ed.), The impact of Web quality and playfulness on user acceptance of online retailing, “Information & Management” 2007, no. 44, s. 263-275.
  4. Atterer R. (ed.), Knowing the user’s every move: user activity tracking for website usability evaluation and implicit interaction, Proceedings of the 15th International Conference on World Wide Web, 2006, s. 203-212.
  5. Barnes S.J., Vidgen R.T., Data triangulation and web quality metrics: A case study in e-government, “Information & Management” 2006, no. 43, s. 767-777.
  6. Barnes S.J., Vidgen R.T., The eQual Approach to the Assessment of E-Commerce Quality: A Longitudinal Study of Internet Bookstores, Web Engineering: Principles and Techniques, Idea Group Publishing 2005, s. 161-181.
  7. Barnes S.J., Vidgen R.T., WebQual: An exploration of web site quality, Proceedings of the Eighth European Conference on Information Systems, 2000.
  8. Chmielarz W., Ocena użyteczności internetowych witryn sklepów komputerowych, „Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą” 2008, t. 13, s. 17-24.
  9. Corcho O. (ed.), Methodologies, tools and languages for building ontologies. Where is their meeting point?, “Data & Knowledge Engineering” 2003, no. 46, s. 41-64.
  10. Gaeta M. (ed.), Advanced ontology management system for personalized e-Learning, “Knowledge-Based Systems” 2009, no. 22, s. 292-301.
  11. Goczyła K., Grabowska T., Metoda ELPAR łączenia ontologii oparta na ich kartograficznej reprezentacji, TPD 2005: I Krajowa Konferencja Naukowa: Technologie przetwarzania danych, Materiały konferencyjne 2005, s. 26-38.
  12. Guzman-Arenas A., Cuevas A., Knowledge accumulation through automatic merging of ontologies, “Expert Systems with Applications” 2010, no. 37, s. 1991-2005.
  13. Ho C., Lee Y., The development of an e-travel service quality scale, “Tourist Management” 2007, no. 28, s. 1434-1449.
  14. Holzinger A., Usability engineering methods for software developers, “Communications of the ACM” 2005, vol. 48, no. 1, s. 71-74.
  15. Klein M., Combining and relating ontologies: an analysis of problems and solutions, In Workshop on Ontologies and Information Sharing, IJCAI’01 2001, s. 53-62.
  16. Kusztina E. (red.), Struktura ontologii jako narzędzie opisu wiedzy dziedzinowej, „Metody Informatyki Stosowanej” 2007, nr 2, s. 73-88.
  17. Pinto H.S. (ed.), Some issues on ontology integration, Proc. of IJCAI99’s “Workshop on Ontologies and Problem Solving Methods: Lessons Learned and Future Trends” 1999, vol. 18, s. 7.1-7.12.
  18. Shih H., Extended technology acceptance model of Internet utilization behavior, “Information & Management” 2004, no. 41, s. 719-729.
  19. Sikora K., Korytkowski P., Mapowanie pojęć jako metoda łączenia sieci semantycznych, „Metody Informatyki Stosowanej w Zarządzaniu” 2005, s. 277-286.
  20. Suh B., Han I., Effect of trust on customer acceptance of Internet banking, “Electronic Commerce Research and Applications” 2002, no. 1, s. 247-263.
  21. Taboada M. (ed.), Experiences in reusing knowledge sources using Protege and PROMPT, “International Journal of Human-Computer Studies” 2005, no. 62, s. 597-618.
  22. Van Iwaarden J., van der Wiele T., Applying SERVQUAL to Web sites: an exploratory study, “International Journal of Quality & Reliability Management” 2003, vol. 20, no. 8, s. 919-935.
  23. Wang R.Y., Strong D.M., Beyond accuracy: What data quality means to data consumers, “Journal of Management Information Systems” 1996, vol. 12, no. 4, s. 5-34.
  24. Webb H.W., Webb L.A., SiteQual: an integrated measure of Web site quality, “The Journal of Enterprise Information Management” 2004, vol. 17, no. 6, s. 430-440.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
1507-3858
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu