BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Stępnicka Nina (Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach)
Tytuł
E-commerce a wzrost gospodarczy - szanse i bariery rozwoju w okresie kryzysu gospodarczego : studium przypadku na przykładzie największego i najpopularniejszego w Polsce serwisu aukcyjnego Allegro.pl
E-commerce and Economic Growth - Chances and Barriers of Development in Times of the Economic Crisis : Case Study Based on the Biggest and the Most Popular Auction Website in Poland Allegro.pl
Źródło
Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, 2011, nr 176, s. 464-477, bibliogr. 35 poz.
Słowa kluczowe
Handel elektroniczny, Aukcje internetowe, Serwis aukcyjny
e-commerce, Internet auctions, Auction website
Uwagi
streszcz., summ.
Firma/Organizacja
Allegro.pl
Abstrakt
Allegro.pl (www.allegro.pl), najpopularniejszy w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej serwis aukcyjno-handlowy, w ciągu ostatnich kilku lat stał się ikoną polskiego handlu elektronicznego. Obroty serwisu stanowią ponad pięćdziesiąt procent obrotów całego e-commerce w Polsce, a z jego usług korzysta obecnie ponad dziesięć milionów Internautów. Wbrew pogarszającej się sytuacji w handlu tradycyjnym, liczba kupujących i sprzedających na aukcjach i w całym Internecie ciągle wzrasta. O tej rosnącej sile kupujących i sprzedających w serwisie aukcyjnym Allegro w okresie kryzysu świadczy wiele czynników. Do wytycznych, ważnych z punktu widzenia sprzedających, zaliczają się między innymi: zmiana modelu sprzedaży firm, które oprócz tradycyjnych kanałów dystrybucji decydują się na sprzedaż swoich produktów także na Allegro.pl, niższe koszty utrzymania oferty w serwisie aukcyjnym niż w warunkach handlu tradycyjnego, a także szansa na pozyskanie nowych klientów, którzy w tradycyjnych warunkach mogliby być ograniczeni czasowo bądź geograficznie. Dla kupujących zakupy na Allegro wiążą się z bogactwem ofert, jak również oszczędnością czasu i pieniędzy. Dużą wagę w handlu internetowym przykłada się także do prosumpcji, w której ramach uczestnicy handlu aktywnie biorą udział między innymi w dzieleniu się opiniami na temat sprzedających i ich produktów. (abstrakt oryginalny)

Allegro.pl - the most popular auction website both in Poland and the Middle-East Europe - has recently become the icon of Polish online trade. The turnover of Allegro constitutes over fifty percent of the total e-commerce in Poland and over ten million Internauts declare to use the website. Contrary to a deteriorating situation in traditional trade, the number of people buying and selling different goods on auction websites and the Internet is still increasing. The reasons for which despite the crisis the power of buyers and sellers is growing are varied. As for the guidelines important from the point of view of the sellers the following can be listed: - the changes in companies' policy which include not only traditional ways of distributing their products but also decisions on using Allegro.pl - lower costs of maintenance of the offer on auction website in comparison with the traditional trade - the chance for gaining new clients who normally could be much less available due to geographical and time limits For the buyers doing shopping on Allegro, it combines the variety of offers, saving time and money. In e-commerce a lot of weight is attached to presumption in which buyers, among other things, actively take part in sharing opinions on the people selling items and their products. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Afuah, A., Tucci, Ch.L., 2003, Biznes internetowy. Strategie i modele, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  2. Barrow, C., 2006, Biznes w Sieci. Jak założyć e-firmę i przetrwać? Felberg SJA, Warszawa.
  3. Carpenter, Ph., 2001, E-brands. Kreowanie marki w Internecie, WIG-Press, Warszawa.
  4. Golębiowski, T., Dudzik, T.M., Lewandowska, M., Witek-Hajduk, M., 2008, Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.
  5. Gorzelak, G., 2009, Geografia polskiego kryzysu. Kryzys peryferii czy peryferia kryzysu? Stowarzyszenie Regional Strudies Association - Sekcja Polska, Warszawa.
  6. Gregor, B., Stawiszyński, M., 2002, e-Commerce, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Łódź.
  7. Jung, B., 2001, Media, komunikacja, biznes elektroniczny, Difin, Warszawa.
  8. Jung, B., 2009, Inna ekonomia i ekonomia współpracy - lekcje savoir-vivre'u Web 2.0, w: B. Jung (red.), Wokół mediów ery Web 2.0, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonane, Warszawa.
  9. Lotko, A., 2004, Some aspects of new economy and e-business, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom.
  10. Mazurek, G., 2003, Fundamenty budowania wirtualnych społeczności, Modern Marketing nr 4, s. 28.
  11. Muszyński, M., 2006, Aktywne metody prowadzenia strategii przedsiębiorstwa, PLACET, Warszawa.
  12. Ogórek, B., 2003, Allegro. Aukcje internetowe w praktyce, Helion, Warszawa.
  13. Ruszczyk, Z., 2003, Internet w biznesie, Gdański Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk.
  14. Seda, C., 2008, Sprzedaż online. Jak wzmocnić swoją pozycję w Internecie, Helion, Gliwice.
  15. Siegel, D., 2001, Futuryzuj swoją firmę. Strategia biznesu w dobie e-klienta, IFC Press, Kraków.
  16. Szpringer, W., 2001, Handel elektroniczny - konkurencja czy regulacja? Difin, Warszawa.
  17. Szpringer, W., 2005, Prowadzenie działalności gospodarczej w Internecie. Od e-commerce do e-businessu, Difin, Warszawa.
  18. Tapscot, D., Williams, A.D., 2008, Wikinomia. O globalnej współpracy, która zmienia wszystko, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  19. Adaszewski, F., 2010, E-commerce - kryzysu nie było? w: "PRnews.pl" [online] http://prnews.pl/nasz-gosc/fabian-adaszewski-e-commerce-kryzysu-nie-bylo-49764.html [dostęp: 02.05.2010].
  20. Bartnik, K., 2010, Obroty sprzedawców na Allegro są podobne do obrotów sieci supermarketów, w: "eKomercyjnie.pl" [online] http://www.ekomercyjnie.pl/obroty-sprzedawcow-na-allegro-sa-podobne-do-sieci-supermarketow/ [dostęp: 02.05.2010].
  21. Boguszewicz, T., 2010, Szał e-zakupów trwa, w: "rp.pl" [online] http://www.rp.pl/artykul/72960,260012_Szal_e_zakupow_trwa.html [dostęp: 29.04.2010].
  22. Carrefour sprzedaje sprzęt AGD i RTV na aukcjach Allegro, 2010, w: "Handel-net" [online] http://www.handel-net.pl/handel-detaliczny/handel-nowoczesny/carrefour-sprze-daje-sprzet-agd-i-rtv-na-aukcjach-allegro.html [dostęp: 29.04.2010].
  23. Centra handlowe popularnym miejscem zakupów, 2010, w: "eGospodarka.pl" [online] http://www.egospodarka.pl/51713,Centra-handlowe-popularnym-miejscem-zakupow,1,39,1.html [dostęp: 21.04.2010].
  24. Cyfrowa przyszłość, 2010, w: "PC World" [online] http://cyfrowydom.idg.pl/artykuly/51449/Cyfrowa.przyszlosc.html [dostęp: 29.04.2010].
  25. Domaszewicz, Z., Miączyński, P., 2010, Tradycyjne sklepy dają zniżki za niekupowanie w Internecie, w: "Gazeta.pl" [online] http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,33181,4425921.html [dostęp: 19.04.2010].
  26. Fiskus bierze się za e-handel, 2010, w: "Money.pl" [online] http://msp.money.pl/wiadomosci/podatkip/artykul/fiskus;bierze;sie;za;e-handel,225,0,605153.html [dostęp: 06.04.2010].
  27. Fura, M., 2010, Obroty e-sklepów wyższe o 40 proc. w IV kwartale, w: "Forsal.pl" [online] http://forsal.pl/artykuly/383824,obroty_e_sklepow_wyzsze_o_40_proc_w_iv_kwartale.html [dostęp: 02.05.2010].
  28. Kanikuła, S., 2010, E-commerce rośnie w siłę, w: "outsourcing.com.pl" [online] http://www.outsourcing.com.pl/4861,e_commerce_rosnie_w_sile.html [dostęp: 29.04.2010].
  29. Laskowska, H., 2010, Nasza Klasa z Allegro, w: "e-biznes.pl" [online] http://www.e-biznes.pl/inf/2008/24582.php [dostęp: 03.05.2010].
  30. Miliony z pomysłów, czyli jak zdobyć dodatkowe przychody dzięki zarządzaniu pomysłami, 2010, w: "e-mentor" [online] http://www.ementor.edu.pl/34,737,Miliony_z_pomyslow_czyli_jak_zdobyc_dodatkowe_przychody_dzieki_zarzadzaniu_pomyslami.html [dostęp: 20.04.2010].
  31. Partyka, Ł., 2010, Badacz 2.0: Internetowy przewrót w nauce? w: "techNOblog" [online] http://www.technoblog.pl/blog/1,84944,4998356.html [dostęp: 29.04.2010].
  32. Rynek e-commerce, 2010, w: "eCard.pl" [online] http://www.ecard.pl/rynek-e-commerce.htm [dostęp: 21.04.2010].
  33. Strzembowski, J., 2010, Polska.pl - Miliardy na e-zakupy, w: "Aukcje.org" [online] http://www.aukcje.org/archives/2008/04/03/polskapl-miliardy-na-e-zakupy.htm [dostęp: 30.04.2010].
  34. Wolski, A., 2010, Bitwa o handel w Piotrkowie, w: "Tydzień Trybunalski" [online] http://www.epiotrkow.pl/artykul/Bitwa-o-handel-w-Piotrkowie,4099 [dostęp: 01.05.2010].
  35. Zawadzki, A., Przewłocka, J., 2010, Prosumenci w polskim internecie, [online] http://pliki.gemius.pl/Raporty/2008/Prosument_raport_Gemius.pdf [dostęp: 04.05.2010].
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1689-7374
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu