BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Ciszewska-Mlinaric Mariola (Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie), Mlinaric Franjo (University of Maribor, Slovenia), Obłój Krzysztof (Uniwersytet Warszawski; Akademia Leona Koźmińskiego)
Tytuł
Zdolność relacyjna, kompetencje organizacyjne i wyniki finansowe małych i średnich firm słoweńskich
Relational Capability, Organizational Competencies and Financial Performance in Small and Medium-Sized Companies in Slovenia
Źródło
Master of Business Administration, 2011, vol. 19, nr 4, s. 23-35, rys., tab., bibliogr. 25 poz.
Słowa kluczowe
Kompetencje, Wynik finansowy, Małe i średnie przedsiębiorstwa
Competences, Financial performance, Small business
Uwagi
streszcz., summ.
Kraj/Region
Słowenia
Slovenia
Abstrakt
W niniejszym artykule dążymy do udzielenia odpowiedzi na pytanie o to - czy zdolność relacyjna sprzyja osiąganiu lepszych wyników finansowych oraz budowie kompetencji organizacyjnych? Prezentowane wyniki opierają się na próbie małych i średnich firm, eksporterów działających w najbardziej umiędzynarodowionych sektorach słoweńskiej gospodarki. Hipotezy są weryfikowane przy wykorzystaniu modeli regresji liniowej. Wyniki pokazują, że zdolność relacyjna osadzona w sieci dostawców jest znacznie ważniejszym źródłem korzyści - zarówno finansowych, jak i niefinansowych, niż zdolność współdziałania z odbiorcami. (abstrakt oryginalny)

This paper examines the relationship between relational capability and financial as well as nonfinancial performance. It is hypothesized that relational capability that is based on vertical ties enhances financial performance and the development of organizational competencies. This theory is tested using cross sectional data concerning SMEs from most internationalized industries in Slovenia. The results of the regression analysis partially support the hypothesis. Higher relational capability in a supplier network is associated with a higher level of both financial performance and knowledge-based organizational competencies. However, the results on relational capability in a customer network with respect to organizational competencies are insignificant. Therefore, the findings of our study show that the vertical ties that companies develop (with suppliers and customers) are not of equal importance. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Andersen O., Kheam L.S. (1998) Resource-based theory and international growth strategies: an exploratory study. International Business Review, Vol. 7, s. 163-184.
  2. Barney J. (1991) Firm resources and sustained competitive advantage, Journal of Management, Vol. 17, s. 99-120.
  3. Baum J.A.C, Calabrese T., Silverman B.S. (2000) Don't go it alone: Allience network composition and startips' performance in Canadian biotechnology. Strategic management Journal, Vol. 21, s. 267-294.
  4. Bruton G.D., Ahstrom D., Obłój K. (2008) Entrepreneurship in emerging economies: where are we today and where should the research go in the future. Entrepreneurship: Theory and Practice, Vol. 32(1), s. 1-14.
  5. Dunning, J.H, Lundan S.M. (2008) Multinational enterprises and the global economy, Edward Elgar: Cheltenham.
  6. Dyer J.H., Singh H. (1998) The relational view: cooperative strategy and sources of inter-organizational competitive advantage. Academy of Management Review, Vol. 23(4), s. 660-679.
  7. Elango B., Pattnaik C. (2007) Building capabilities for international operations through networks: a study of Indian firms. Journal of International Business Studies, Vol. 38, s. 541-555.
  8. Ellis P. (2000), Social ties and foreign market entry, Journal of International Business Studies, Vol. 31(3), s. 443-469.
  9. Gulati R., Nohria N., Zaheer A. (2000) Strategic networks, Strategic Management Journal, Vol. 21, s. 203-215.
  10. Lee C., Lee K., Penning J.M. (2001) Internal capabilities, external networks and performance: A study on technology-based ventures, Strategic Management Journal, Vol. 22, s. 615-640.
  11. Lorenzoni G., Baden F. (1995) Creating a strategic management centre to manage a web of partners, California Management Review, Vol. 37(3), s. 146.
  12. Lorenzoni G., Lipparani A. (1999) The leveraging of inter-firm relationships as a distinctive organizational capability: a longitudinal study. Strategic Management Journal, Vol. 20, s. 317-338.
  13. Mathews J. (2006) Dragon multinationals: new players in 21st century globalization. Asia Pacific Journal of Management, Vol. 23, s. 5-27.
  14. Meyer K.E., Peng M.W. (2005) Probing theoretically into central and eastern Europe: Transactions, resources, and institutions. Journal of International Business Studies, Vol. 36(6), s. 600-621.
  15. Mesquita L.F., Lazzarini S.G. (2008) Horizontal and vertical relationships in developing economies: implications for SMEs' access to global markets. Academy of Management Journal, Vol. 51(2), s. 359-380.
  16. Nahapiet J., Ghoshal S. (1998) Social capital, intelectual capital, and competitive advantage. Academy of Management Review, Vol. 23(2), s. 242-266.
  17. Obłój K. (2010) Pasja i dyscyplina strategii, Warszawa PWE.
  18. Peteraf M.A. (1993) The cornerstones of competitive advantage: A resource-based view. Strategic Management Journal, Vol. 14(3), s. 179-191.
  19. Porter M.E. (1980) Competitive Strategy. New York: The Free Press.
  20. Powell T. (2001) Competitive Advantage: Logical and Philosophical Considerations. Strategic Management Journal, Vol. 22(9), s. 875-888.
  21. Reuber A.R., Fischer E. (1997) The influence of the management team's international experience on the internationalization behaviors of SMEs. Journal of International Business Studies, Vol. 28(4), s. 807-825.
  22. Teece D.J., Pisano G., Shuen A. (1997) Dynamic capabilities and strategic management. Strategic Management Journal, Vol. 18, No. 7, s. 509-533.
  23. Uzzi B. (1997) Social Structure and Competition in Inter-firm Networks: The Paradox of Embeddedness. Administrative Science Quarterly, Vol. 42, No. 1, s. 35-67.
  24. Yli-Renko H., Autio E., Tontti V. (2002) Social capital, Knowledge, and the international growth of technology-based new firms. International Business Review, Vol. 11, s. 279-304.
  25. Zhou L., Wu W., Luo X. (2007) Internationalization and the performance of born-global SMEs: the mediating role of social networks. Journal of International Business Studies, Vol. 38, s. 673-690.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1231-0328
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu