BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Grzesiuk Aleksandra (Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie)
Tytuł
Handel detaliczny a rytualizacja konsumpcji
Retailing vs Ritualization of Consumption
Źródło
Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, 2011, nr 177, s. 138-147, bibliogr. 14 poz.
Słowa kluczowe
Handel detaliczny, Konsumpcja, Wzorce konsumpcji
Retail trade, Consumption, Consumption patterns
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Współczesny handel detaliczny odgrywa istotną rolę w kształtowaniu poziomu, struktury i wzorców konsumpcji, przy czym w ostatnich latach rola ta zmieniła się z "pasywnej" (polegającej na zaspokajaniu potrzeb) w "kreatywną" (polegającą na kreowaniu potrzeb i następnie dostarczaniu dóbr i usług je zaspokajających). W tym rozumieniu handel stał się instrumentem konsumpcji. Przyjmując takie rozumienie współczesnego handlu, w artykule przedstawiono zjawisko rytualizacji konsumpcji. Polega ono m.in. na tworzeniu obudowy kulturalno-handlowej dla tradycyjnych wydarzeń. Współcześnie zjawisko to rozwija się w stronę kreatywną i odnosi się nie tylko do tworzenia obudowy znanych wydarzeń społecznych, ale także do samego kreowania takich okazji i dalej katalizowania zainteresowania nimi społeczności poprzez oferowanie produktów bezpośrednio do nich nawiązujących. Proces ten planują, organizują i realizują dwie grupy podmiotów, tj. producenci i handlowcy. Producenci dostarczają przedmioty wymiany, wspierają je masową kampanią marketingową, z kolei handel tworzy miejsce fizycznego kontaktu klienta z daną ofertą. W tym rozumieniu handel detaliczny uczestniczy w tworzeniu nowych zachowań konsumpcyjnych (rytualizacja konsumpcji). (abstrakt oryginalny)

Modern retailing plays an important role in shaping the level, structure and consumption patterns. In recent years this role has changed from "passive" (meeting customers' needs) to "creative" (involving the creation of needs and then delivering goods and services to meet those needs). Therefore retailing became an instrument of consumption. By adopting such an understanding of retailing, the paper is focused on the phenomenon of ritualized consumption. Ritualization of consumption should be presented as the formation of commercial "added value" for traditional events. Nowadays, this phenomenon is creative in its nature and refers not only to creation of a well-known case of social events but also to the creation of such opportunities and continues to catalyze interest in the community by offering products directly referring to their needs. This process is planned, organized and carried out by two groups of actors: manufacturers and retailers. Manufacturers provide the items of exchange, supporting them in a mass marketing campaign, trade in turn, creates a place of physical contact of the customer with a given offer. In this sense, the retail trade is involved in the creation of new patterns of consumption (consumption ritualization). (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Floren E., West Edmonton Mall Has Grown to Become a Tourist Destination, 2004, Edmonton Sun, www.canoe.ca/NewsStand/EdmontonSun/Centenniay2004/10/08/661330.html.
  2. Giddens A., 2007, Nowoczesność i tożsamość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  3. Golka M., 2004, Spektakle konsumpcji i biedy, w: Golka M. (red.), W cywilizacji konsumpcyjnej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań, s. 27-43.
  4. Grzesiuk A., 2006, Dywersyfikacja działań detalistów - w poszukiwaniu nowych obszarów wzrostu, w: Sławińska M. (red.), Handel we współczesnej gospodarce, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, s. 251-261.
  5. Grzesiuk A., Frąckiewicz E., 2009, Redefinition of Distribution Channels in Specialist Retailing. Electronic Channels Supporting Traditional Retailing. Case Study From Polish Market, Proceedings on the 17th Annual Conference on Marketing and Business Strategies for Central and Eastern Europe, edited by P. Chadraba and R. Springer, Wirtschaftsuniversitt Wien, Austria, Wiedeń, s. 99-110.
  6. Grzesiuk A., 2010, Handel detaliczny jako pracodawca we współczesnej gospodarce, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
  7. Grzesiuk A., 2007, Wzrostotwórcza i cywilizacyjno-kulturowa funkcja handlu, w: Wybrane problemy zarządzania i marketingu. Marketing: stare paradygmaty - nowe zastosowania, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 459, Szczecin, s. 155-165.
  8. http://www.nrf.com/modules.php?name=News&op=viewlive&sp_id=1001&parent_id=1018&peer_rev=0&nrf_or=1data; National Retail Federation, USA.
  9. Lewicka-Strzałecka A., 2006, Odpowiedzialność moralna w życiu gospodarczym, IFiS PAN, s. 161-166.
  10. Loy D.R., 1997, The religion of the market, Journal of the American Academy of Religion, no. 65/2, s. 275-290.
  11. Ritzer G., 2004, Magiczny świat konsumpcji, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA S.A., Warszawa.
  12. Selwyn T., 1996, The Tourist Image: Myths and Mythmaking in Tourism, John Wiley, New York.
  13. Szumilak J. (red.), 2004, Handel detaliczny. Funkcjonowanie i kierunki rozwoju, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  14. Waterton E., Watson S., 2010, Culture, Heritage and Representation. Perspectives on Visuality and the Past, Ashgate.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1689-7374
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu