BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Szabela-Pasierbińska Ewa (Wrocław University of Economics, Poland)
Tytuł
The role of data aggregation in the process of selecting a sales forecasting method
Rola agregacji danych w procesie wyboru metody prognozowania sprzedaży
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Ekonometria (32), 2011, nr 196, s. 69-82, rys., bibliogr. 10 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics. Econometrics
Słowa kluczowe
Prognozowanie, Prognozowanie sprzedaży
Forecasting, Sales forecasting
Uwagi
summ., streszcz.
Abstrakt
W artykule przedstawiono rolę agregacji w procesie prognozowania sprzedaży. Wyjaśniając pojęcie agregacji zauważono, że w prognozowaniu z zagadnieniem tym można mieć do czynienia na etapie analizowania danych prognostycznych oraz na etapie konstruowania prognozy. W pierwszym przypadku agregacja, która chociaż może spowodować utratę części informacji o badanym zjawisku, ułatwia a nawet umożliwia wybór modelu prognostycznego niezbędnego do wyznaczenia prognozy tego zjawiska. W drugim przypadku agregacja umożliwia uzyskanie prognoz dotyczących dłuższych okresów i większych obszarów niż prognozy pierwotnie wyznaczone. Rozważanie teoretyczne zilustrowano przekładem empirycznym, dotyczącym prognozowania sprzedaży artykułów AGD. (abstrakt oryginalny)

The paper presents the role of aggregation in the process of sales forecasting. While explaining the term “aggregation” it was noticed that the notion appears in forecasting at the stage of forecast data analysis and at the stage of forecast construction. In the former case aggregation, although it might cause the loss of certain amount of information on the analysed phenomenon, facilitates or even enables selecting a forecasting model indispensable for establishing a forecast for this phenomenon. In the latter case aggregation enables obtaining forecasts for longer periods or larger areas than the initially established forecasts. The theoretical discussion was illustrated with an empirical example related to forecasting sales of household goods and appliances. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Aigner D.J., Goldfeld S.M., Estimation and prediction from aggregate data when aggregates are measured more accurately than their components, “Econometrica” 1974, Vol. 42, no 1.
  2. Bołt T.W., Krauze K., Kulawczuk T., Agregacja modeli ekonometrycznych, PWE, Warszawa 1985.
  3. Dittmann P., Metody prognozowania sprzedaży w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2000.
  4. Dittmann P., Szabela-Pasierbińska E., Dittmann I., Szpulak A. Prognozowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwie, Oficyna Wolters Kluwer, Karaków 2009.
  5. Green H.A.J., Aggregation in Economic Analysis. An Introductory Survey, Princeton University Press, New Jersey 1964.
  6. Hanke J.E., Wichern D.W., Business Forecasting, Prentice Hall, New Jersey 2005.
  7. Kubiak B., System Zarządzania Wiedzą we współczesnej organizacji, Prace i Materiały Wydziału Zarządzania UG, nr 1, Gdańsk 2005.
  8. Muryjas P., Miłosz M., Współczesne technologie informatyczne, Wydawnictwo MIKOM, Warszawa 2003.
  9. Słownik 100 tysięcy potrzebnych słów, ed. J. Bralczyk, PWN, Warszawa 2005.
  10. Theil H., Zasady ekonometrii, PWN, Warszawa 1979.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
1507-3866
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu