BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Walkowiak-Markiewicz Katarzyna (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu)
Tytuł
Innowacje w marketingu bankowym w obliczu dynamicznych zmian rynku : wybrane aspekty
Innovation in Bank Marketing in Volatile Banking Environment : Chosen Aspects
Źródło
Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, 2011, nr 184, s. 187-202, rys., bibliogr. 24 poz.
Słowa kluczowe
Innowacje marketingowe, Innowacje, Satysfakcja klienta, Zachowania konsumenta, Marketing bankowy, Zarządzanie doświadczeniem klienta
Marketing innovations, Innovations, Customer satisfaction, Consumer behaviour, Bank marketing, Customer Experience Management (CEM)
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Niniejszy artykuł porusza ważne kwestie, którymi w warunkach rosnącej konkurencji na rynku bankowym i dynamicznego rozwoju nowoczesnej technologii stają się innowacje w marketingu. Na szczególną uwagę zasługują takie aspekty, które pozwalają bankom wyróżnić się na rynku. Wśród opisanych przez autorkę innowacji znalazło się między innymi nowe, innowacyjne podejście do segmentacji w sektorze bankowym. Banki zaczynają bowiem dokonywać segmentacji, bazując już nie na cechach demograficznych i ekonomicznych klientów, takich jak dochód, wysokość wpływów na konto, ale skupiają się na identyfikacji motywów zachowania klientów. Dzięki temu nowemu podejściu do segmentacji banki z jednej strony docierają do zupełnie nowych, nieobsługiwanych wcześniej segmentów klientów, a z drugiej - lepiej zaspokajają potrzeby klientów już istniejących, co jest możliwe dzięki zrozumieniu tych motywów. Presja otoczenia rynkowego w sektorze bankowym spowodowała, że banki zmuszone są do dbania o posiadanych już klientów. Ta dbałość o istniejących klientów sprowadza się do wdrażania przez banki dwóch innowacyjnych procesów: procesu zarządzania. doświadczeniami klientów oraz mierzenia i wdrażania programu Net Promotor Score (NPS), które zostały opisane w niniejszym artykule. Ponadto aby się wyróżnić, banki sięgają po znane postaci w swoich reklamach. Są to nie tylko polscy aktorzy, piosenkarze, znane osoby z telewizji, ale także postaci z zagranicy. Dowodem na to, że taka strategia promocyjna jest dla banków opłacalna, świadczą między innymi wyniki sprzedażowe banków osiągane, w czasie trwania i po zakończeniu kampanii telewizyjnych z udziałem tych osób. (abstrakt oryginalny)

This article concerns important issues - marketing innovations, which allow banks to achieve a better position than competitors in the banking sector. One of the most important innovations is the new segmentation based on motivation. The motivation of customers' behaviours is the basis to classify customers into different segments. Thanks to this segmentation, banks can attract and win new customers and, on the other hand, can become more professional in providing services for their existing customers. The effect of growing competition in the banking sector forces banks to care much more about the existing customers. Banks implemented two innovative processes in their strategy: Net Promotor Score (NPS) and management of customers' experiences to increase the level of customer satisfaction and their loyalty. Moreover, the banks frequently use Polish and foreign celebrities in their advertising campaigns. The financial results of these banks shows that it is a very effective strategy in the Polish banking sector. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Antonides, G., Raaij, W., 2003, Zachowania konsumenta. Podręcznik Akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  2. Baka, W. (red.), 1998, Integracja europejska a strategie banków komercyjnych, Wydawnictwo Międzynarodowej Szkoły Bankowości i Finansów, Katowice.
  3. Berry, L.L., 1983, Relationship Marketing, American Association, Chicago.
  4. Christopher, M., Payne, A., Ballantyne, D., 1991, Relationship Marketing: Bringing Quality Customer Service and Marketing Together, Oxford.
  5. Falkowski, A., Tyszk, T., 2001, Psychologia zachowań konsumenckich, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  6. Foss, B., Hughes, T., Stone, M., Cheverton, P., 2005, Key Account Management in Financial Services: Tools and Techniques for Building Strong Relationship with Major Clients, Copyrighted Materials, IBM Business Consulting Services, March.
  7. Janiszewska, K., Korsak, R., Kwarciak, B., Lewiński, P. i in., 2010, Wiedza o reklamie. Od pomysłu do efektu, Wydawnictwo ParkEdukacja, Bielsko Biała.
  8. Nowinski, V., 2005, Net Promoter Economics: The Impact of Word od Mouth, Wydawnictwo Satmetrix, Wydawnictwo The Net Promoter Company.
  9. Ohme R., Łukaszewski W., Maruszewski T., Doliński T., 2009, Manipulacje, Wydawnictwo SAW Smak Słowa.
  10. Ohme, R., 2007, Nieuświadomiaony afekt, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  11. Payne, A., 1996, Marketing usług, PWE, Warszawa.
  12. Parker, P.M., 2009, The 2009 Report on Commercial Banking: World Market Segmentation by Cities, Icon Group International, May.
  13. Pawłowicz, L., 2006, Zewnętrzne uwarunkowania strategii rozwoju banków, Wydawnictwo Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk.
  14. Reichneld, F., 1996, The Loyalty Effect: the Hidden Force Behing Growth, Profits and Lasting Value, Harvard Business School Press.
  15. Reichneld, F., 2001, Loyalty Rules! How Today's Leaders Build Lasting Relationships, Harvard Business School Press
  16. Reichneld F., 2003, The One Number You Need to Grow, Harvard Business Review.
  17. Schmitt, B., 2006, Customer Experience Management: a Revolutionary Approach to Connecting with Your Customers, Copyrighted Materials, Beyond Philosophy.
  18. Shaw, C., 2007, The DNA of Customer Experience: How emotions Drive Value.
  19. Shaw, C., Ivens, J., 2004, Building Great Customer Experience, Palgrave MacMillan.
  20. Smith, A., Wheeler. J., 2002, Managing Customer Experience: Turning Customers into Advocates, Financial Times-Prentice Hall.
  21. Smith, W.R., 1989, Product Differentiation and Marketing Segmentation as Alternative Marketing Strategies, Journal of Marketing, July.
  22. Styś, A., 1996, Marketing usług, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  23. Thompson, B., 1995, Customer Experience Management: The Value of Moments of Truth, Customer Think Corp., Bozeman.
  24. Żurawik, B., Żurawik, W., 1995, Marketing bankowy, PWN, Gdańsk.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1689-7374
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu