- Autor
- Adamik Anna (Politechnika Łódzka)
- Tytuł
- Wykorzystanie analizy otoczenia w procesach ksztaltowania konkurencyjności MSP w regionie łódzkim
- Źródło
- Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, 2009, nr 129, s. 13-20
- Słowa kluczowe
- Analiza otoczenia konkurencyjnego, Małe i średnie przedsiębiorstwa, Konkurencyjność, Otoczenie przedsiębiorstwa, Zarządzanie przedsiębiorstwem, Analiza empiryczna
Competitive environment analysis, Small business, Competitiveness, Enterprise environment, Enterprise management, Empirical analysis - Kraj/Region
- Region łódzki
Lodz region - Abstrakt
- Niniejszy artykuł przedstawia analizę otoczenia w procesach kształtowania konkurencyjności przedsiębiorstw oraz identyfikuje najważniejsze braki w jej zakresie u badanych MSP regionu łódzkiego. (fragment tekstu)
- Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- B. Wawrzyniak, Odnawianie przedsiębiorstwa. Na spotkanie XXI wieku, Poltext, Warszawa, 1999, s. 28.
- J. Brózda, S. Marek, Otoczenie przedsiębiorstwa, w: Elementy nauki o przedsiębiorstwie, S. Marek (red.), Fundacja na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 1999, s. 69.
- R. Borowiecki, B. Siuta-Tokarska, Problemy funkcjonowania i rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Synteza badań i kierunki działania, Difin, Warszawa 2008, s. 72.
- J. Penc, Leksykon biznesu, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 1997, s. 301.
- E. Urbanowska-Sojkin, P. Banaszczyk, H. Witczak, Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa 2004, s. 48-49.
- G. Gierszewska, M. Romanowska, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 1998, s.32.
- M. Bielski, Podstawy teorii organizacji i zarządzania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2002, s.73-74.
- By rzetelniej kształtować relacje w obszarach mikrootoczenia, bada się zwykle potencjał, strukturę i strategie działania kluczowych jego podmiotów. Pomaga w tych działaniach ujmowanie otoczenia w kategoriach gry i analizy sił oraz wykorzystanie takich narzędzi, jak: analiza pola sił K. Lewina, analiza pięciu sił otoczenia M.E. Portera, analiza stake-holders, analiza sieci kontraktów w otoczeniu.
- A. Adamik, Partnerska współpraca ze środowiskiem biznesowym jako wyznacznik konkurencyjności MSP, w: Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Z. Pisz, M. Rojek-Nowosielska (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2008, s. 317-318.
- S. Sudoł, Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Teorie i praktyka zarządzania, TNOiK, Toruń 1999, s. 49-59.
- A. Adamik, Więzi partnerskie a proces kształtowania nowoczesnej architektury biznesu, w: A. Potocki (red.), Mechanizmy i obszary przeobrażeń w organizacjach, Difin, Warszawa 2007, s. 381.
- M.D. Skipton, Helping Managers to Develop Strategies, "Long Range Planning" 1985, nr 2.
- G. Gierszewska, M. Romanowska, Analiza strategiczna, s. 30-31.
- Badana próba to 63 MSP regionu łódzkiego, której 65% stanowiły firmy zatrudniające do 9 osób, 25% firmy zatrudniające od 10 do 49 osób, a 9% firmy o zatrudnieniu pomiędzy 50 a 249 osób. 44% ankietowanych stanowiły przedsiębiorstwa osób fizycznych, 22% to sp. z o.o., 16% ankietowanych - spółki cywilne, 11% - spółki jawne, 3% respondentów - S.A., a po 2% stanowiły spółki komandytowe i spółdzielnie. Jeśli chodzi o rodzaj prowadzonej przez ankietowanych działalność to przeważającą grupę stanowiły przedsiębiorstwa silnie związane z usługami (86% ankietowanych czyli: handlowo-usługowe (40% respondentów), usługowe (30% respondentów), produkcyjno-handlowo-usługowe (11%) i produkcyjno-usługowe (5% respondentów). Drugą co do wielkości grup respondentów stanowiły firmy deklarujące silne powiązania z handlem (15% ankietowanych), czyi produkcyjno-handlowe (6%), handlowe [handel detaliczny] (6% ankietowanych), handlowe [handel hurtowy] (3%). Najmniej liczną grupą respondentów były przedsiębiorstwa deklarujące się jako czysto produkcyjne, stanowiły one jedynie 2% badanej grupy.
- Szersze analizy z zakresu funkcjonowania MSP regionu łódzkiego zawarte są w innych pracach autorki, m.in.: A. Adamik, Wykorzystanie i rola związków partnerskiej współpracy w praktyce funkcjonowania MSP regionu łódzkiego, w: A. Adamik, S. Lachiewicz (red.), Współpraca w rozwoju współczesnych organizacji, Monografie Politechniki Łódzkiej, Łódź 2009.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1689-7374
- Język
- pol