BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Adamik Anna (Politechnika Łódzka)
Tytuł
Wykorzystanie analizy otoczenia w procesach ksztaltowania konkurencyjności MSP w regionie łódzkim
Źródło
Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, 2009, nr 129, s. 13-20
Słowa kluczowe
Analiza otoczenia konkurencyjnego, Małe i średnie przedsiębiorstwa, Konkurencyjność, Otoczenie przedsiębiorstwa, Zarządzanie przedsiębiorstwem, Analiza empiryczna
Competitive environment analysis, Small business, Competitiveness, Enterprise environment, Enterprise management, Empirical analysis
Kraj/Region
Region łódzki
Lodz region
Abstrakt
Niniejszy artykuł przedstawia analizę otoczenia w procesach kształtowania konkurencyjności przedsiębiorstw oraz identyfikuje najważniejsze braki w jej zakresie u badanych MSP regionu łódzkiego. (fragment tekstu)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. B. Wawrzyniak, Odnawianie przedsiębiorstwa. Na spotkanie XXI wieku, Poltext, Warszawa, 1999, s. 28.
  2. J. Brózda, S. Marek, Otoczenie przedsiębiorstwa, w: Elementy nauki o przedsiębiorstwie, S. Marek (red.), Fundacja na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 1999, s. 69.
  3. R. Borowiecki, B. Siuta-Tokarska, Problemy funkcjonowania i rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Synteza badań i kierunki działania, Difin, Warszawa 2008, s. 72.
  4. J. Penc, Leksykon biznesu, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 1997, s. 301.
  5. E. Urbanowska-Sojkin, P. Banaszczyk, H. Witczak, Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa 2004, s. 48-49.
  6. G. Gierszewska, M. Romanowska, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 1998, s.32.
  7. M. Bielski, Podstawy teorii organizacji i zarządzania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2002, s.73-74.
  8. By rzetelniej kształtować relacje w obszarach mikrootoczenia, bada się zwykle potencjał, strukturę i strategie działania kluczowych jego podmiotów. Pomaga w tych działaniach ujmowanie otoczenia w kategoriach gry i analizy sił oraz wykorzystanie takich narzędzi, jak: analiza pola sił K. Lewina, analiza pięciu sił otoczenia M.E. Portera, analiza stake-holders, analiza sieci kontraktów w otoczeniu.
  9. A. Adamik, Partnerska współpraca ze środowiskiem biznesowym jako wyznacznik konkurencyjności MSP, w: Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Z. Pisz, M. Rojek-Nowosielska (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2008, s. 317-318.
  10. S. Sudoł, Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Teorie i praktyka zarządzania, TNOiK, Toruń 1999, s. 49-59.
  11. A. Adamik, Więzi partnerskie a proces kształtowania nowoczesnej architektury biznesu, w: A. Potocki (red.), Mechanizmy i obszary przeobrażeń w organizacjach, Difin, Warszawa 2007, s. 381.
  12. M.D. Skipton, Helping Managers to Develop Strategies, "Long Range Planning" 1985, nr 2.
  13. G. Gierszewska, M. Romanowska, Analiza strategiczna, s. 30-31.
  14. Badana próba to 63 MSP regionu łódzkiego, której 65% stanowiły firmy zatrudniające do 9 osób, 25% firmy zatrudniające od 10 do 49 osób, a 9% firmy o zatrudnieniu pomiędzy 50 a 249 osób. 44% ankietowanych stanowiły przedsiębiorstwa osób fizycznych, 22% to sp. z o.o., 16% ankietowanych - spółki cywilne, 11% - spółki jawne, 3% respondentów - S.A., a po 2% stanowiły spółki komandytowe i spółdzielnie. Jeśli chodzi o rodzaj prowadzonej przez ankietowanych działalność to przeważającą grupę stanowiły przedsiębiorstwa silnie związane z usługami (86% ankietowanych czyli: handlowo-usługowe (40% respondentów), usługowe (30% respondentów), produkcyjno-handlowo-usługowe (11%) i produkcyjno-usługowe (5% respondentów). Drugą co do wielkości grup respondentów stanowiły firmy deklarujące silne powiązania z handlem (15% ankietowanych), czyi produkcyjno-handlowe (6%), handlowe [handel detaliczny] (6% ankietowanych), handlowe [handel hurtowy] (3%). Najmniej liczną grupą respondentów były przedsiębiorstwa deklarujące się jako czysto produkcyjne, stanowiły one jedynie 2% badanej grupy.
  15. Szersze analizy z zakresu funkcjonowania MSP regionu łódzkiego zawarte są w innych pracach autorki, m.in.: A. Adamik, Wykorzystanie i rola związków partnerskiej współpracy w praktyce funkcjonowania MSP regionu łódzkiego, w: A. Adamik, S. Lachiewicz (red.), Współpraca w rozwoju współczesnych organizacji, Monografie Politechniki Łódzkiej, Łódź 2009.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1689-7374
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu