BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Prokopowicz Marek (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
Wizerunek banku i lojalność nabywców
Bank Image and Buyers Loyalty
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Nauki o Zarządzaniu (9), 2011, nr 222, s. 50-68, rys., tab., bibliogr. 15 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics. Management Sciences
Słowa kluczowe
Marka, Lojalność, Lojalność klientów, Wizerunek banku, Sektor bankowy
Brand, Loyalty, Customer loyalty, Bank image, Banking sector
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Niniejsze opracowanie zwraca uwagę na niedoskonałości i rozbieżności w pomiarze zarówno wizerunku marki, jak i lojalności konsumentów w dotychczasowych badaniach. Głównym celem jest sprawdzenie, czy rzeczywiście relacja pomiędzy wizerunkiem i lojalnością istnieje, a jeżeli tak, to jaka jest jej użyteczność z punktu widzenia zarządzających markami sektora bankowego w Polsce. Celem dodatkowym jest porównanie różnych sposobów pomiaru wizerunku i wskazanie, który z nich jest najbardziej odpowiedni. Aby osiągnąć wymienione zamierzenia, przygotowany został własny model regresyjny uwzględniający trzy metody pomiaru wizerunku. Na jego podstawie przeprowadzono badanie empiryczne. Otrzymane w ten sposób wyniki wskazują na istnienie pozytywnej zależności pomiędzy wizerunkiem oraz lojalnością. Jej siła zależy jednak od przyjętej metody pomiaru wizerunku. (abstrakt oryginalny)

This paper indicates the inadequacy of measurement of brand image and loyalty in various studies. The main aim of this paper is to check if indeed there is a relationship between an image and loyalty and, if so, what its business implications are. In addition, the comparison of multiple methods of brand image measurement is discussed. In order to confirm hypothesises that loyalty is possitively associated with brand image, the results of empirical study are presented and analysed, based on which managerial and research implications are suggested. This study suggests that in fact there is a positive relationship between an image and loyalty, but its strength depends on particular method of brand image measurement. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Allen I.E., Seaman Ch.A., Likert Scales and Data Analyses, "Quality Progress", Milwaukee 2007, vol. 40, iss. 7.
  2. Baumann Ch., Burton S., Elliot G., Determinants of customer loyalty and share of wallet in retail banking, "Journal of Financial Services Marketing" 2005.
  3. Bradshaw T., Companies plan to cut marketing agencies, FT.com 9.09.2009: [on-line] ABI/INFORM Global, ProQuest, materiał pobrany dnia 10.03.2011 (document ID: 1856362311).
  4. Cengiz E., Ayyildiz H., Er B., Effects of image and advertising efficiency on customer loyalty and antecedents of loyalty: Turkish banks sample, "Banks and Bank Systems" 2007, vol. 2, iss. 1.
  5. Doyle P., Value-Based Marketing: Marketing Strategies for Corporate Growth and Shareholder, John Wiley & Sons, New York 2001.
  6. Główny Urząd Statystyczny, Raport o wynikach finansowych banków w I kwartale 2006 roku, Warszawa 2006, [on-line], http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/PUBL_wyn_fin_bank_2006.zip, dane pobrane w dniu 05.05.2010.
  7. Główny Urząd Statystyczny, Raport o wynikach finansowych banków za rok 2009, Warszawa 2010, [on-line], http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/PUBL_pgw_wyniki_finan_bankow_r2009.pd,dane pobrane w dniu 05.05.2010.
  8. Kall J., Kłeczek R., Sagan A., Zarządzanie marką, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.
  9. Keller K.L., Conceptualizing, Measuring, and Managing Customer-Based Brand Equity, "Journal of Marketing" 1993.
  10. Pont M., McQuilken L., An Empirical Investigation of Customer Satisfaction and Loyalty Across Two Divergent Bank Segments, "Journal of Financial Services Marketing" 2005.
  11. Rundle-Thiele S., Mackay M., Assessing the performance of brand loyalty measures, "The Journal of Services Marketing", Santa Barbara 2001, vol. 15, iss. 6/7.
  12. Rust R.T., Ambler T., Carpenter G.S., Kumar V., Srivastava R.K., Measuring Marketing Productivity: Current Knowledge and Future Directions, "Journal of Marketing", October 2004.
  13. Sagan A., Analiza rzetelności skal satysfakcji i lojalności [on-line], http://www.statsoft.pl/czytelnia/marketing/rzetelnosc.pdf, dane pobrane w dniu 20.04.2010.
  14. Smith R.E., Wright W.F., Determinants Customer Loyalty and Financial Performance, "Journal of Management Accounting Research" 2004, vol. 16.
  15. Sokołowski A., Sagan A., Przykłady stosowania analizy danych w marketingu i badaniu opinii publicznej [on-line], http://www.statsoft.pl/czytelnia/marketing/adwmarketingu.html, pobrane dnia 20.04.2010.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
2080-6000
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu