BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Hadrian Piotr (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie), Rawski Marek (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie)
Tytuł
Wykorzystanie metody refleksji strategicznej do oceny związków przedsiębiorstwa z podmiotami otoczenia w kontekście marketingu relacji
Źródło
Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, 2009, nr 129, s. 228-235, tab.,
Słowa kluczowe
Otoczenie biznesu, Marketing relacji, Zarządzanie przedsiębiorstwem, Metoda refleksji strategicznej
Business environment, Relationship marketing, Enterprise management, Strategic reflection method
Abstrakt
Szczególnie interesującym problemem wydaje się ustalenie sposobu badania, który ocenia związek relacji z działaniami marketingowymi przedsiębiorstwa. Poszukiwanie takiego sposobu analizy zwróciło uwagę autorów na możliwość adaptacji do realizacji tego zamierzenia metody refleksji strategicznej. Celem artykułu jest próba ukazania możliwości wykorzystania metody refleksji strategicznej do badania i syntetycznej oceny relacji przedsiębiorstwa z podmiotami jego otoczenia. (fragment tekstu)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Szerzej na ten temat zobacz: J. Otto, Marketing relacji. Koncepcja i stosowanie, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2001, s. 41.
  2. W koncepcji marketingu relacji znaczenie to ma charakter kluczowy, tzn. determinuje pozostałe elementy marketingu. Zobacz: J. Otto, Marketing relacji, s. 77-81.
  3. K. Rogoziński, Nowy marketing usług, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 1998, s. 41-44.
  4. A. Payne, Marketing usług, PWE, Warszawa 1997, s. 51-62; J. Otto, Marketing relacji, s. 50-57, 60-69.
  5. A. Payne, Marketing usług, s. 51-62;
  6. K. Fonfara, Marketing partnerski na rynku przedsiębiorstw, wyd. II zmienione, PWE, Warszawa 2004, s. 59;
  7. J. Otto, Marketing relacji, s. 69-71.
  8. Szerszą charakterystykę metody refleksji strategicznej można znaleźć m.in. w: Z. Martyniak, Metoda refleksji strategicznej, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 1990, nr 4-6;
  9. Z. Martyniak, Organizacja i zarządzanie, 15 efektywnych metod, Antykwa, Kraków-Kluczbork 1997, s. 161-170;
  10. M. Rawski, Efekty synergii w metodzie refleksji strategicznej, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 2002, nr 7.
  11. Zob. Z. Martyniak, Organizacja i zarządzanie, s. 35-37.
  12. Zob. K. Obłój, Strategia organizacji, PWE, Warszawa 1998, s. 192-203.
  13. Zob. P. Hadrian, M. Rawski, Własności różnych technik metody refleksji strategicznej - analiza porównawcza, "Przegląd Organizacji" 2008, nr 2.
  14. W rzeczywistości została wykorzystana skala porządkowa. Traktowanie jej jako skali przedziałowej jest dopuszczalne, ponieważ różnice pomiędzy sąsiednimi stanami są równe. Takie postępowanie pozwala wykorzystać bardziej wyrafinowane techniki statystyczne do analizy rozważanego problemu (zob. S. Kaczmarczyk, Badania marketingowe. Metody i techniki, PWE, Warszawa 2002, s. 91). Szerzej omawiane rozwiązanie zostało scharakteryzowane w: M. Rawski, Technika konfrontowania silnych i słabych stron z szansami i zagrożeniami w analizie SWOT, "Przegląd Organizacji" 2002, nr 3.
  15. Nie scharakteryzowano pozostałych etapów metody refleksji strategicznej, tj. etapu ustalania możliwych strategii i etapu tworzenia programu działań, ponieważ uwagi formułowane w tekście dotyczą tylko trzeciego etapu.
  16. Szerzej w prawie aktywów rynkowych zob. np. R. Niestrój, Zarządzanie marketingiem. Aspekty strategiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003, s. 79-94;
  17. M. Szymura-Tyc, Zasoby i kompetencje marketingowe przedsiębiorstwa, "Marketing i Rynek" 2001, nr 5.
  18. Współautorami tego modelu są D. Ballantyne i M. Christopher.
  19. M. Nowak, Controling działalności marketingowej, PWE, Warszawa 2007, s. 19-26.
  20. Podręcznik marketingu, red. M.J. Thomas, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998, s. 131-135.
  21. Taki poziom badania relacji przedstawił np. K. Obój, opisując wzajemne oddziaływanie na siebie kibiców strategicznych organizacji. Zobacz: K. Obój, Strategia organizacji, PWE, Warszawa 1998, s. 118.
  22. Taka propozycja wynika wprost z definicji marketingu relacji, w której podkreśla się istotność tych trzech etapów kształtowania więzi z klientami, ale dostrzegając potrzebę kontaktów z innymi podmiotami można przenieść je także na nie. Zobacz: J. Otto, Marketing relacji, s. 46, 50.
  23. K. Fonfara, Marketing partnerski, s. 58-60.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1689-7374
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu