BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Juchnowicz Marta (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
Wpływ systemu motywacyjnego na zaangażowanie pracowników
Źródło
Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, 2009, nr 129, s. 261-267, rys.,
Słowa kluczowe
Zarządzanie przedsiębiorstwem, Aktywność zawodowa ludności, Systemy motywacyjne, Relacje pracodawca-pracownik, Zaangażowanie pracowników
Enterprise management, Activity rate of population, Motivating systems, Employer-employee relationships, Employees' engagement
Abstrakt
Ewolucja zarządzania w sferze ludzkiej polega na zastąpieniu koncepcji "zasobowej" koncepcją zarządzania "kapitałem ludzkim". Współcześnie potencjał pracowników stanowi nie tylko zasób strategiczny, a więc czynnik decydujący o przewadze konkurencyjnej firmy, lecz staje się głównym źródłem kreowania wartości. W rezultacie następuje zmierzch myślenia o ludziach jako o jednym z zasobów. Stają się oni szczególnym rodzajem kapitału, który jako jedyny "może dodawać wartość do siebie i przez siebie". Konsekwencją jest traktowanie pracowników jako dźwigni zysku, a nie elementu kosztów. Wywołuje to różnorodne wyzwania dla systemu zarządzania, których nie można sprowadzić do troski o rozwój zawodowy, kierowania karierą i zarządzania talentami, traktowanych jako inwestycje o określonej stopie zwrotu. Konsekwencje te są równie istotne w dziedzinie oddziaływania na kształtowanie postaw i zachowań pracowników. (fragment tekstu)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny, red. M. Bratnicki, J. Strużyna, Wydawnictwo AE w Katowicach, Katowice 2002, s. 90.
  2. J. Fitzen, The ROI of Human Capital, AMACOM, New York 2000, s. XII.
  3. Szerzej na temat istoty kapitału ludzkiego: M. Juchnowicz, Od zasobów do kapitału, w: Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji wiedzy, red. M. Juchnowicz, Difin, Warszawa 2007, s. 13-21.
  4. C. de Mello, P.D. Pauken, A perfect match: decoding emplyee engagement, Emerald Group Publishing Limited, s. 125.
  5. Por. A. Pocztowski, Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa 2007, s. 203.
  6. Por. Tamże, s. 126.
  7. M. Bugdol, Wartości organizacyjne, s. 85.
  8. D.P. Schultz, S.E. Schultz, Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002, s. 318.
  9. Szeroki przegląd definicji motywowania przytacza W. Kopertyńska, w: Motywowanie pracowników. Teoria i praktyka, Placet, Warszawa 2008, s. 19-20.
  10. Na przykład, S. Borkowska wskazuje na "stworzenie środków i możliwości realizacji ich systemów wartości oraz oczekiwań" (System motywowania w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa 1985, s. 11). Także A. Pocztowski, w przedstawionej ostatnio definicji motywowania, zauważa "kreowanie warunków umożliwiających im zaspokajanie potrzeb" (Zarządzanie, s. 207).
  11. J. Adair, Anatomia biznesu. Motywacja, Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa 2000, s. 133-136.
  12. C. Sikorski, Motywacja jako wymiana, Difin, Warszawa 2004, s. 41-46.
  13. M. Burkiewicz, Rola zaangażowania pracowników w strategii zarządzania zasobami ludzkimi, PRET S.A., Warszawa 2003, s. 58.
  14. S. Cook, The essential quide to employee engagement, Kogan Page, London and Philadelphia 2008.
  15. S. Cook, The essential quide to employee.
  16. A. Tokarz, Dynamika procesu twórczego, Wydawnictwo UJ, Kraków 2005.
  17. J.P. Meyer, N.J. Allen, A Three-component conceptualization of organizational commitmetit, "Human Resourcc Management Reyiew" 1991, vol. 1.
  18. J. Coopey, Managerial culture and the stillbrith of organizational commitment, "Human Resource Management Journal" 1995, vol. 1.
  19. Badania TNS OBOP, 6.05.2008, www.tns-global.pl.
  20. Indeks TRI*M jest wystandaryzowaną miarą ogólnej satysfakcji pracowników, przyjmującą wartości od -50 do+ 200.
  21. M. Zakrzewski, Jak Polacy oceniają stan czynników zaangażowania pracowniczego? w: Postawy pracownicze 2008, Fundacja Obserwatorium Zarządzania, Warszawa 2008, s. 11-12.
  22. M. Zakrzewski, K. Biernacka, K. Malinowski, Postawy pracownicze 2009. Raport z badań, Warszawa 2009.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1689-7374
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu