BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Nogalski Bogdan (Uniwersytet Gdański), Szpitter Agnieszka (Uniwersytet Gdański)
Tytuł
Model biznesu jako instrument zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem
Źródło
Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, 2009, nr 129, s. 383-391, tab.,
Słowa kluczowe
Modelowanie procesów biznesowych, Zarządzanie przedsiębiorstwem, Metody zarządzania
Business Process Modeling, Enterprise management, Methods of management
Abstrakt
W artykule przedstawiono subiektywny pogląd autorów na potrzebę kreowania i konieczność przekształcania dotychczasowych modeli biznesowych w taki sposób, aby tworzyły one nowe narzędzie zarządzania, narzędzie dostosowane do zachodzących zmian lub zmiany te kreujące. (fragment tekstu)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Szerzej patrz: Elastyczność organizacji, red. R. Krupski, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2008.
  2. W zarządzaniu takie sposoby określa się powszechnie mianem modelu biznesu lub, jak to czyni K. Obłój, dominującej logiki. Szerzej patrz: Dominująca logika firmy, red. K. Obłój, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego, Warszawa 2003.
  3. M. Muszyński, Aktywne metody prowadzenia strategii przedsiębiorstwa, Wydawnictwo PLACET, Warszawa 2006, s. 9.
  4. Szerzej patrz: J. Brzóska, Modele strategiczne przedsiębiorstw energetycznych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2007.
  5. Tak powstały model biznesu określił w nowy sposób wartość dla klienta, a także dla przedsiębiorstwa.
  6. Szerzej patrz: M.W. Johnson, C.M. Christensen, H. Kagermann, Reinventing Your Business Model, "Harvard Business Review" Vol. 86, No. 12 December 2008, w: J. Polowczyk, Kreatywna zmiana modelu biznesowego, Przegląd prasy zagranicznej, "Przegląd Organizacji" 2009, nr 2.
  7. Dostarcza on informacji o: wartości (funkcji lub właściwości) oferowanej odbiorcom, segmencie rynku (kategoriach odbiorców), strukturze łańcucha wartości (wytwarzanie i dystrybucja) i miejsca w tym procesie przedsiębiorstwa, strukturze kosztów i zysku przedsiębiorstwa, jego pozycji rynkowej i strategii konkurowania.
  8. T. Gołębiowski, T.M. Dudzik, M. Lewandowska, M. Witek-Hajduk, Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Warszawa 2008, s. 17 i n.
  9. Nawiązuje do zwiększającej się roli, obecności i uwagi, jaką poświęca się - aktualnie w teorii i praktyce życia gospodarczego - zagadnieniu modeli biznesowych. W tym celu pragniemy przywołać wyniki badań przeprowadzonych na modelach biznesowych współczesnych korporacji przez American Management Association (AMA). Otóż wyniki te wskazują, że jedynie 10 proc. inwestycji stanowią wydatki na wdrażanie nowych modeli biznesowych. Z kolei 50 proc. menedżerów uważa przy tym, że takiego rodzaju innowacje są bardziej znaczące dla sukcesu przedsiębiorstwa niż nowe usługi czy produkty, a dwie trzecie dyrektorów generalnych dostrzega potrzebę wprowadzania znaczących zmian w istniejących modelach biznesowych swoich organizacji. Patrz: M.W. Johnson, C.M. Christensen, H. Kagermann, Reinventing Your Business Model, "Harvard Business Review" Vol. 86, No. 12 December 2008, w: M. Całkiewicz, S. Gudkova, Przegląd czasopism, "Master Business Administration" 2008, nr 6. W opracowaniu tym autorzy przedstawiają koncepcje modelu biznesowego oraz wskazówki, pozwalające ocenić konieczność wprowadzenia zmian.
  10. Takie jak: w jakim zakresie model biznesu przyczynia się do sukcesu przedsiębiorstw?, czy model biznesu przedsiębiorstwa zwiększa jego elastyczność, innowacyjność oraz przedsiębiorczość?
  11. Z punktu widzenia uwzględniania elastyczności, sprzyjania innowacyjności oraz przedsiębiorczym zachowaniom.
  12. R. Krupski i zespół, Raport - sprawozdanie merytoryczne (2009) z realizacji projektu N 115 028 32/33/0813 pt. "Współczesne narzędzia zarządzania".
  13. W pytaniach dotyczących modeli biznesowych starano się w badaniach nawiązywać do potocznego rozumienia tej kategorii, jako specyficznego sposobu prowadzenia biznesu w danym czasie i w danych warunkach. Tamże, s. 12.
  14. Na osiem wybranych cech, siedem z nich opisuje stosowane praktyki organizacyjne.
  15. Traktowany jako narzędzie opisu i prowadzenia biznesu w praktyce gospodarczej.
  16. Szerzej patrz: A. Chodyński, A. Jabłoński, M. Jabłoński, Environmental Corporate Social Responsibility (ECSR) - koncepcja strategiczna budowy wartości firmy oparta na kryteriach ekologicznych, "Przegląd Organizacji" 2008, nr 3.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1689-7374
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu