BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Bratnicki Mariusz (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
Tytuł
Model przedsiębiorczego rozwoju organizacji : konstrukt i jego wymiary
A Model of Organization Entrepreneurial Growth : the Construct and Its Dimensions
Źródło
Współczesne Zarządzanie, 2011, nr 3, s. 34-42, rys., bibliogr. 30 poz.
Contemporary Management Quarterly : the Journal of Scientific Community and Business Leaders
Słowa kluczowe
Przedsiębiorczość, Przedsiębiorczość organizacyjna, Rozwój przedsiębiorstwa
Entrepreneurship, Organisational entrepreneurship, Enterprise development
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Autor proponuje teoretyczne spojrzenie na dynamikę strategiczną, która integruje sześć elementów przedsiębiorczego rozwoju organizacji. Argumentuje, że te kluczowe składniki wymagają szczególnej uwagi badawczej. Dotyczą one: sprzeczności dialektycznych i wyzwań rozwojowych, zasobów i zdolności organizacji, organizacyjnego uczenia się i improwizacji organizacyjnej, orientacji przedsiębiorczej, aktywności przedsiębiorczej oraz efektów organizacyjnych. (abstrakt oryginalny)

Organization entrepreneurial growth is crucial for wealth creation, and remains an exception, rather than a standard. Thus, understaind the processes underlying it is an important theoretical and practical issue to explore. This article is an attempt to present a radical reflective approach to the organization entrepreneurial growth. Due to the lack of empirical re-search on organization entrepreneurial growth, the phenomenon is characterized by undefined theoretical content and blurred frontiers. The article provides a theoretical treatment of strategic dynamics that integrates six dimensions of organization entrepreneurial growth. I argue that they are key ingredients, which warranted scholarly attention and frequently neglected in the mainstream literature. These include: (1) dialectical contradictions and growth challenges, (2) resources and capabilities, (3) organizational learning and organizational improvisation, (4) entrepreneurial orientation, (5) entrepreneurial activity, (6) organizational outcomes. The concept of organization entrepreneurial growth is important for contemporary debate on the nature of magagement research, because it emphasiezes creating novelty and breaking continuity, and thus questions common assumptions. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Birkinshow J., (2010), Reinventing Management. Smaler Choices for Getting Work Done, Jossey Boss/Wiley, San Francisco.
  2. Bratnicki M., Gabryś B.J., (2009), Developing a Model of Corporate Entrepreneurship, [w:] M. Terziowski (ed.), Energizing Management through Innovation and Entrepreneurship European Research and Practice, Routledge, London/New York, s. 6-27.
  3. Bratnicki M., Kozłowski R., (2010), Dialectical Dynamic of Strategic Entrepreneurship: Toward a Unified View of Thinking, Valuing and Acting, referat przedstawiony na konferencji naukowej "Entrepreneurship or Strategy, Entrepreneurship and Policy Conference", Singapore.
  4. Bratnicki M., Ząbkowska B., (2009), Conceptual Reflections on Strategic Entrepreneurship: Intellectual Capital and the Framework of Dialectical Dynamics, "Argumenta Oeconomica" Vol. 23, No. 2, s. 59-74.
  5. Foss N.J., Ishikawa I., (2007), Towards a Dynamic Resource-Based View: Insights from Austrian Capital and Entrepreneurship Theory, "Organization Studies" Vol. 28, s. 749-772.
  6. Furlan A., Grandinetti R., (2009), A Multidimensional Approach to Firm Growth: Size, Relationships and Capabilities in Action, referat przedstawiony na corocznej konferencji Academy of Management, Chicago.
  7. Gibb A., (2009), Entrepreneurship Education, Policy & Practice, udział w sesji plenarnej odbytej w czasie International Promotion Convention, Harrogate.
  8. Jiang C.X., Guo C., (2009), Firm Resources, Organizational Capabilities and Corporate Entrepreneurship: A Case of China, referat wygłoszony na corocznej konferencji Academy of Management, Chicago.
  9. Krupski R., Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E., (2009), Koncepcje strategii organizacji, PWE, Warszawa.
  10. Kuratko D.F., Audretsch D.B., (2009), Strategic Entrepreneurship: Exploring Differing Perspectives of an Emerging Concept, "Entrepreneurship Theory & Practice" Vol. 33, s. 1-17.
  11. Kuulavainen A., Pukkinen T., Stenholm P., (2009), In the Nexus of Dynamic Capabilities and Entrepreneurial Processes: The Relationship of Dynamic Behavior and Firm Growth, referat przedstawiony na corocznej konferencji European Academy of Management, Liverpool.
  12. Lim D.S.K., (2009), A Dynamic Resource-Based View of Sustainable Entrepreneurial Firm Growth, referat przedstawiony na corocznej konferencji Academy of Management, Chicago.
  13. Madsen E.L., (2010), A Dynamic Capability Framework: Generic Types of Dynamic Capabilities and their Relationship to Entrepreneurship, [w:] S. Wall, C. Zimmermann, R. Klingebiel, D. Lange (eds.), Strategic Configurations. Building Dynamic Capabilities in Rapid Innovation-Based Industries, Edward Elgar, Cheltenham, s. 223-239.
  14. Major D., Smith K., Grimm C., R. D'Aveni, (2009), Interactive Effects of Firm Resources and Actions on Performance, referat wygłoszony na corocznej konferencji Strategic Management Society, Washington.
  15. Moroz P.W., K.G. Hindle, (2010), Entrepreneurship as a Process: Toward Harmonizing Multiple Perspectives, referat przedstawiony na corocznej konferencji Academy of Management, Montreal.
  16. Osono E., Shimizu N., Takeuchi H., (2008), Extreme Toyota: Radical Contradictions that Drive Success at the World's Best Manufacturer, John Wiley and Son, Hoboken.
  17. Pandza K., Thorpe R., (2010), Management as Design, but what Kind of Design? An Appraisal of the Design Science Analogy for Management, "British Journal of Management" Vol. 21, s. 171-186.
  18. Parida V., Westerberg M., (2008), Linking Firm Capabilities to Entrepreneurial Orientation and Firm Performance: Evidence from Small Swedish Technological Firms, referat przedstawiony na corocznej konferencji Frontiers of Entrepreneurship Research, Chapel Hill.
  19. Phan P.H., Wright M., Ucbasaran D., Tan W.L., (2009), Corporate Entrepreneurship: Current Research and Future Directions, "Journal of Business Venturing" Vol. 24, s. 197-205.
  20. Ringland G., Sparrow O., Lustig P., (2010), Beyond Crisis. Achieving Renewal in a Turbulent World, Wiley, Chichester.
  21. Short I.C., Ketchen D.J., Palmer T.B., (2002), The Role of Sampling In Strategic Management Research on Performance: A Two-Study Analysis, "Journal of Management" Vol. 28, s. 363-385.
  22. Short J.C., Moss T.W., Lumpkin G.T., (2009), Research in Social Entrepreneurship: Past Contributions and Future Opportunities, "Strategic Entrepreneurship Journal" Vol. 3, s. 161-194.
  23. Smith W.K., Lewis M.W., (2009), Managing Organizational Tensions: Toward a Paradox Perspective, referat przedstawiony na corocznej konferencji Academy of Management, Chicago.
  24. Steffens P., Davidsson P., Fitzimmons S., (2009), Performance Configurations over Time: Implications for Growth- and Profit-Oriented Strategies, "Entrepreneurship Theory & Practice" Vol. 33, s. 125-148.
  25. Stoelhorst J.W., Liu H-J., (2009), Making the Dynamic Capabilities View Dynamic: An Evolutionary Resource-Based Theory, referat wygłoszony na corocznej konferencji Academy of Management, Chicago.
  26. Tang Y.-C., Liou F.-M., (2010), Does Firm Performance Reveal its Own Causes? The Role of Bayesian Inference, "Strategic Management Journal" Vol. 31, s. 39-57.
  27. Venkataraman N., (1989), The Concept of Fit in Strategy Research: Toward Verbal and Statistical Correspondence, "Academy of Management Review" Vol. 14, s. 423-444.
  28. Wall S., Zimmermann C., Klingebiel R., Lange D., (2010), Strategic Reconfigurations: Building Dynamic Capabilities in Rapid Innovation-Based Industries, Edward Elgar, Cheltenham.
  29. Wolf J.A., (2009), Transcending Paradox: Movement as a Means for Sustaining High Performance, referat przedstawiony na corocznej konferencji Academy of Management, Chicago.
  30. Zahra S.A., Sapienza H., Davidsson P., (2006), Entrepreneurship and Dynamic Capabilities: A Review, Model and Research Agenda, "Journal of Management Studies" Vol. 43, s. 917-955.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1643-5494
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu