BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Zarzecki Dariusz (Uniwersytet Szczeciński)
Tytuł
Użyteczność metody wskaźnika cena/przychody i wskaźnika cena/zysk w wycenie przedsiębiorstw
Usefulness of Price/Revenues and Price/Earnings Ratios in Business Valuation
Źródło
Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania / Uniwersytet Szczeciński, 2008, nr 5, s. 465-477
Słowa kluczowe
Wycena przedsiębiorstwa, Metody wyceny przedsiębiorstwa, Metodologia wyceny
Enterprise valuation, Business valuation method, Valuation methodology
Uwagi
summ., streszcz.
Abstrakt
Metoda wskaźnika cena/przychody oraz metoda wskaźnika cena/zysk należą do najpopularniejszych mnożnikowych metod wyceny przedsiębiorstw. Ich prostota przesądza o szerokim zakresie zastosowań, począwszy od publicznych (pierwszych) emisji akcji poprzez wydawanie opinii o wartości opartych na porównaniu z notowanymi firmami o zbliżonych charakterystykach. Jest wiele powodów, dla których metody te są tak powszechnie wykorzystywane w wycenie przedsiębiorstw. Po pierwsze, dostępne są odpowiednie dane statystyczne, które odnoszą ceny akcji do bieżących przychodów i zysków. Po drugie, rachunkowa strona zastosowania tych metod jest dla większości spółek bardzo prosta, co umożliwia porównania różnych spółek. Należy jednak wyraźnie podkreślić, że występuje również wiele niebezpieczeństw związanych z błędnym zastosowaniem metod mnożnikowych. Artykuł stanowi próbę przedstawienia podstaw teoretycznych metod oraz omówienia najważniejszych praktycznych aspektów ich zastosowania w wycenie przedsiębiorstw. (abstrakt oryginalny)

The paper deals with application and usefulness of Price/Revenues and Price/Earnings ratios in business valuation. Price/Revenues Ratio and Price/Earnings multiples are the most popular methods within so-called Market Approach to business valuation. Their simplicity makes them an attractive choice in applications ranging from initial public offerings to making judgments on relative value. The key methodological issues have been presented and discussed, including selection of a comparable company and ways of overcoming difficulties resulted from lack of similar firms. Simple examples have been shown. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Bibliografia
Pokaż
  1. Bielinski D., The Comparable-Company Approach: Measuring the True Value of Privately Held Firms, Corporate Cashflow Magazine, October 1990.
  2. Fishman J.E., Pratt S.P., Griffith J.C., Wilson D.K., Meltzer S.L., Hampton R.W., Guide to Business Valuations, Volume 1, Second Edition, Practitioners Publishing Company, Fort Worth 1992, Appendix 2B.
  3. Gregory A., Valuing Companies. Analysing Business Worth, Woodhead-Faulkner, Hemel Hempstead 1992.
  4. Zarzecki D., Metody wyceny przedsiębiorstw, Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce, Warszawa 1999.
  5. Zarzecki D., O dyskoncie z tytułu wyceny udziałów mniejszościowych oraz dyskoncie z tytułu braku płynności. W: Zarządzanie finansami - współczesne tendencje w teorii i praktyce. D. Zarzecki red., Materiały z międzynarodowej konferencji naukowej, Kołobrzeg, 2-4 marca 2000, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, tom 1.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-2382
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu