BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Rewilak Jan (Politechnika Krakowska), Tokaj Tomasz (PPUH Malbox ZPChr)
Tytuł
Procedura procesu zatwierdzania części do produkcji (PPAP) jako standard zapewnienia jakości dostawców (SQA) w przedsiębiorstwach produkcyjnych
Production Part Approval Process (PPAP) as a Supplier Quality Assurance Standard (SQA) for Manufacturing Companies
Źródło
Zarządzanie Przedsiębiorstwem / Polskie Towarzystwo Zarządzania Produkcją, 2012, nr 2, s. 25-31, rys., tab., bibliogr. 9 poz.
Słowa kluczowe
Jakość wyrobów, Ocena jakości, Polityka projakościowa, System zarządzania jakością, Zarządzanie projektem, Przemysł motoryzacyjny, Kontrola jakości
Quality of product, Quality assessment, Pro-quality policy, Quality management systems, Project management, Automotive industry, Quality inspection
Uwagi
summ.
Abstrakt
Skuteczność i koszt spełnienia wymagań klientów w istotnym stopniu zależy od jakości i kosztów materiałów, komponentów i usług dostarczanych przez dostawców. W szczególności zauważalne jest to w gałęziach przemysłu charakteryzujących się produkcją wieloseryjną i wysokimi wymaganiami jakościowymi i logistycznymi, np. w przemyśle motoryzacyjnym, w którym znaczne skomplikowanie konstrukcji w połączeniu z dużym tempem wdrażania wyrobów do produkcji (którym nierzadko towarzyszą wymagania dostaw na czas Just in Time) wymuszają wąską specjalizację dostawców. (...)W branży motoryzacyjnej jednym z najbardziej powszechnych standardów w tym zakresie jest amerykański model procesowego podejścia przy wdrażaniu nowych projektów, znany pod nazwą APQP (Advanced Product Quality Planning. Zaawansowane Planowanie Jakości Wyrobu - koncepcja firm Chrysler LLC, Ford Motor Comp. i General Motors Corp.). Przedstawiona we wspomnianym dokumencie metodologia zarządzania projektem wdrożenia nowego wyrobu zawiera m.in. specyficzną procedurę procesu zatwierdzenia przez odbiorcę wyprodukowanych przez dostawcę części. Procedura ta znana jest pod nazwą PPAP (Production Part Approval Process. Proces Zatwierdzania Części do Produkcji - także koncepcja firm Chrysler LLC, Ford Motor Comp. i General Motors Corp.). (...) Procedura PPAP znajduje obecnie coraz szersze zastosowanie także poza branżą motoryzacyjną, z której pochodzi. Staje się standardem w wielu firmach produkcyjnych w zakresie zapewnienia jakości dostaw i formułowania wymagań jakościowych stawianych dostawcom, co jest przedmiotem niniejszego artykułu. (fragment tekstu)

It is a common knowledge, that quality of a manufactured product highly depends on quality of its components. This especially might be a problem, if a component comes from external supplier, whose processes are normally beyond our control. The paper addresses a procedure called PPAP (Production Part Approval Process abbreviation known from Ford, Chrysler, General Motors manuals, issued by AIAG) which has been widely used in automotive industry to assure good quality deliveries from suppliers, beginning from early stage of cooperation, before start of production. PPAP requirements are shown as a way customer and supplier agrees upon not only product quality, but also upon manufacturing process, which must meet specified standards, set by customer (e.g. documentation, records, capability, stability, confidence in measurements etc.). The paper includes authors’ assessment of resources necessary for a supplier to provide in order to meet customer’s PPAP requirements. Also, reasons and perspectives of PPAP development are discussed, basing on documents proving PPAP like practices noticeable in industries having little or nothing in common with automotive industry. In conclusion, PPAP is presented as a procedure imposed on suppliers by customers, who, being well aware of weaknesses of certified Quality Management Systems with respect to management of preventive actions in supplier’s manufacturing processes, needs a strong proof that a supplier effectively introduced relevant preventive actions to a manufacturing process before it starts production of goods for a customer. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Systemy Zarządzania Jakością . Szczegółowe wymagania w zakresie stosowania ISO 9001:2008 w produkcji seryjnej oraz produkcji części zamiennych w przemyśle motoryzacyjnym. Specyfikacja techniczna ISO/TS 16949: 2009.
  2. Advanced Product Quality Planning and Control Plan (APQP). Reference Manual. 2nd Edition. AIAG 2008.
  3. Production Part Approval Process (PPAP). Reference Manual. 4th Editon. AIAG 2006.
  4. Globalna baza danych materiałowych branży motoryzacyjnej . The International Material Data System. Dostępny w Internecie: www.imdsystem.com.
  5. Global Supplier Quality Manual. GM 1927, September 2008.
  6. Supplier Quality Manual & Requirements. Revision 01-31-06-04. Magna Closures.
  7. Global Supplier Quality Manual. TRW Automotive, ver. G, April 2010.
  8. The Quality Assurance Process for Suppliers to Husqvarna Group. Rev. no 8, 2011.
  9. Supplier Quality Manual. John Deere Standard. JDS-G223. Revised: 2009-03-12.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1643-4773
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu