BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Bednarska-Wnuk Izabela (Uniwersytet Łódzki)
Tytuł
Sieć pracowników jako czynnik rozwoju organizacji
Informal Networks of Employees as a Factor in the Development of the Organization
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2011, nr 218, s. 21-28, tab., bibliogr. 21 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Strategiczne i operacyjne problemy rozwoju i wzrostu przedsiębiorstwa
Słowa kluczowe
Pracownicy w organizacji, Wiedza, Organizacja, Rozwój
Employees in the organization, Knowledge, Organisation, Development
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Organizacje mogą rozwijać się i dążyć do wzrostu różnymi sposobami. Jednym z nich jest rozwój poprzez dyfuzję wiedzy w organizacji. Z tego względu coraz częściej tworzone są w organizacjach sieci pracowników, np. wspólnoty praktyków. Służą one do tworzenia i wymiany wiedzy między jej członkami. W związku z tym w artykule zaprezentowano wspólnotę praktyków stanowiącą przykład sieci pracowników jako czynnika rozwoju organizacji. Dodatkowo wskazano na przykłady organizacji z powodzeniem realizujących takie sieci. (abstrakt oryginalny)

Organizations can develop and strive for growth in various ways. One of them is development through diffusion of knowledge within the organization. For this reason, more and more organizations are created in the so-called networks of employees, for example community of practice. They are used to create and share knowledge among its members. Therefore, the paper presents a community of practice representing the example of employees network as a factor in the development of the organization. In addition, the examples of organizations implementing such networks successfully are also shown. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Beck E., Zmiana i rozwój organizacji, [w:] L. Zbiegień-Maciąg (red.), Nowe tendencje i wyzwania w zarządzaniu personelem, Wolters Kluwer Polska, Oficyna Ekonomiczna, Warszawa 2006.
  2. Bendkowski J., Wspólnota działań jako metoda zarządzania wiedzą w organizacjach, "Przegląd Organizacji" 2008, nr 5.
  3. Bettiol M., Sedita S.R., The role of community of practice in developing creative industry projects, "International Journal of Project Management" 2011, Vol. 29, No. 4.
  4. Borgatti S.P, Foster P.C., The network paradigm in organizational research: A review and typology, "Journal of Management" 2003, Vol. 29, No. 6.
  5. Brilman J., Nowoczesne metody i koncepcje zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002.
  6. Castells M., Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  7. Cox A., What are communities of practice? A comparative review of four seminal works, "Journal of Information Science" 2005, Vol. 31, No. 6.
  8. Gilley A., Kerno S.J. Jr., Groups, teams, and communities of practice: A comparison, "Advances in Developing Human Resources" 2010, Vol. 12, No. 1.
  9. Godziszewski B., Zarządzanie wiedzą a rozwój organizacji, [w:] S. Lachiewicz, Zarządzanie rozwojem organizacji, t. I, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2007.
  10. Fazlagić A.J., Zarządzanie wiedzą. Szansa na sukces w biznesie, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno- Menedżerskiej "Millenium", Gniezno 2006.
  11. Januszkiewicz K., Rozwój zawodowy pracownika. Szanse i zagrożenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010.
  12. Kerno S.J. Jr., Mace S.L., Communities of practice: Beyond teams, "Advances in Developing Human Resources" 2010, Vol. 12, No. 1.
  13. Kubiak K., Lokalne i globalne wspólnoty praktyków w przedsiębiorstwie sektora high-tech, [w:] K. Perechuda, M. Sobińska (red.), Scenariusze, dialogi i procesy zarządzania wiedzą, Difin, Warszawa 2008.
  14. Machaczka J., Zarządzanie rozwojem organizacji. Czynniki, modele, strategia, diagnoza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 1998.
  15. McDermott R., Archibald D., Jak skutecznie wykorzystać nieformalne sieci pracowników, "Harvard Business Review Polska", kwiecień 2011.
  16. Moliterno T.P, Mahony D.T, Network theory of organization: A multilevel approach, "Journal of Management" 2011, Vol. 37, No 2.
  17. Monaghan C.H., Communities of practice: A learning strategy for management education, "Journal Education in Management" 2011, Vol. 35, No. 3.
  18. Ospina S.M., Saz-Carranza A., Paradox and collaboration in network management, "Administration & Society" 2010, Vol. 42, No. 4.
  19. Perechuda K., Dyfuzja wiedzy w przedsiębiorstwie sieciowy. Wizualizacja i kompozycja, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2007.
  20. Sikorski Cz., Kaczmarek B., Podstawy zarządzania, Wydawnictwo Absolwent, Łódź 1999.
  21. Stępka P., Subda K., Wykorzystanie analizy sieci społecznych (SNA) do budowy organizacji opartej na wiedzy, "e-mentor" 2009, nr 1 (28).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu