BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Michna Anna (Politechnika Śląska), Męczeńska Anna (Politechnika Śląska), Kmieciak Roman (Politechnika Śląska)
Tytuł
Wybrane czynniki wpływające na poziom innowacyjności organizacji
Selected Factors Influencing Organizational Innovativeness
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2011, nr 218, s. 172-178, bibliogr. 44 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Strategiczne i operacyjne problemy rozwoju i wzrostu przedsiębiorstwa
Słowa kluczowe
Zarządzanie wiedzą, Innowacyjność
Knowledge management, Innovative character
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Ze względu na złożoność procesów innowacyjnych nadal aktualne i ważne jest pytanie o czynniki, które istotnie wpływają na innowacyjność organizacji. Chociaż literatura wyróżnia szereg determinant innowacyjności, w artykule skoncentrowano się na: orientacji rynkowej, zarządzaniu wiedzą, zaufaniu w organizacji oraz upełnomocnieniu pracowników. W artykule zawarto przesłanki, które wskazują na konieczność bardziej świadomego kształtowania tych czynników w organizacji w celu osiągnięcia wyższego poziomu innowacyjności. (abstrakt oryginalny)

Taking into account the complexity of innovative processes, factors influencing organizational innovativeness are still investigated with a great attention. In this paper we are focused on the following determinants of innovativeness: market orientation, knowledge management, organizational trust and employee empowerment. The paper shows theoretical arguments and empirical findings which indicate that it is necessary to shape the mentioned above factors more consciously to achieve the higher level of organizational innovativeness. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Antoncic B., Prodan I., Hisrich R.D., Scarlat C., Technological innovativeness and firm performance in Slovenia and Romania, "Post-Communist Economies" 2007, Vol. 19 (3), 281-298.
  2. Ar I.M., Baki B., Antecedents and performance impacts of product versus process innovation. Empirical evidence from SMEs located in Turkish science and technology parks, "European Journal of Innovation Management" 2011, Vol. 14 (2), 172-206.
  3. Baregheh A., Rowley J., Sambrook S., Towards a multidisciplinary definition of innovation, "Management Decision" 2009, Vol. 47 (8), 1323-1339.
  4. Baruk J., Zarządzanie wiedzą i innowacjami, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2006.
  5. Bodlaj M., Market orientation and degree of novelty, "Managing Global Transitions" 2011, Vol. 9 (1), 63-79.
  6. Çakar N.D., Ertürk A., Comparing innovation capability of small and medium-sized enterprises: Examining the effects of organizational and empowerment, "Journal of Small Business Management" 2010, Vol. 48 (3), 325-559.
  7. Clegg C., Unsworth K., Epitropaki O., Parker G., Implicating trust in the innovation process, "Journal of Occupational and Organisational Psychology" 2002, Vol. 75 (4), 409-422.
  8. Conger J.A., Kanungo R.N., The empowerment process: Integrating theory and practice, "Academy of Management Review" 1988, Vol. 13 (3), 471-482.
  9. Damanpour F., Organizational innovation: A meta-analysis of effects of determinants and moderators, "Academy of Management Journal" 1991, Vol. 34 (3), 550-590.
  10. Darroch J., McNaughton R., Beyond market orientation: Knowledge management and the innovativeness of New Zealand firms, "European Journal of Marketing" 2003, Vol. 37 (3/4), 572-593.
  11. Dobni C.B., Measuring innovation culture in organizations. The development of a Generalized innovation culture construct using exploratory factor analysis, "European Journal of Innovation Management" 2008, Vol. 11 (4), 539-559.
  12. Ekvall G., Organizational climate for creativity and innovation, "European Journal of Work and Organizational Psychology" 1996, Vol. 5 (1), 105-123.
  13. Ellonen R., Blomqvist K., Puumalainen K., The role of trust in organisational innovativeness, "European Journal of Innovation Management" 2008, Vol. 11 (2), 160-181.
  14. Gloet M., Terziovski M., Exploring the relationship between knowledge management practices and innovation performance, "Journal of Manufacturing Technology Management" 2004, Vol. 15 (5), 402-409.
  15. Gupta B., Iyer L.S., Aronson J.E., Knowledge management: Practices and challenges, "Industrial Management & Data Systems" 2000, Vol. 100 (1), 17-21.
  16. Gupta K.S., Empowerment: A comparative study, ICFAI "Journal of Organizational Behavior" 2007, Vol. 6 (4), 37-52.
  17. Gurteen D., Knowledge, creativity and innovation, "Journal of Knowledge Management" 1998, Vol. 2 (1), 5-13.
  18. Hernandez-Espallardo M., Delgado-Ballester E., Product innovation in small manufacturers, market orientation and the industry's five competitive forces. Empirical evidence from Spain, "European Journal of Innovation Management" 2009, Vol. 12 (4), 470-491.
  19. Huang J.W., Li Y. H., The mediating effect of knowledge management on social interaction and innovation performance, "International Journal of Manpower" 2009, Vol. 30 (3), 285-301.
  20. Hult G.T.M., Hurley R.F., Knight G.A., Innovativeness: Its antecedents and impact on business performance, "Industrial Marketing Management" 2004, Vol. 33 (5), 429-438.
  21. Janasz W., Kozioł K., Determinanty działalności innowacyjnej przedsiębiorstw. PWE, Warszawa 2007.
  22. Jansen J.J.P., Van Den Bosch F.A.J., Volberda H.W., Exploratory innovation,exploitative innovation, and performance: Effects of organizational antecedents and environmental moderators, "Management Science" 2006, Vol. 52 (11), 1661-1674.
  23. Jaworski B.J., Kohli A.K., Market orientation: antecedents and consequences, "Journal of Marketing" 1993, Vol. 57 (3), 53-70.
  24. Jin Z., Hewitt-Dundas N., Thompson N.J., Innovativeness and performance: Evidence from manufacturing sectors, "Journal of Strategic Marketing" 2004, Vol. 12 (4), 255-266.
  25. Keskin H., Market orientation, learning orientation, and innovation capabilities in SMEs. An extended model, "European Journal of Innovation Management" 2006, Vol. 9 (4), 396-417.
  26. Kuokkanen L., Suominen T., Rankinen S., Kukkurainen M.L., Savikko N., Doran D., Organizational change and work-related empowerment, "Journal of Nursing Management" 2007, Vol. 15 (5), 500-507.
  27. Low D.R., Chapman R.L., Sloan T.R., Inter-relationships between innovation and market orientation in SMEs, "Management Research News" 2007, Vol. 30 (12), 878-891.
  28. Lumpkin G.T., Dess G.G., Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance, "Academy of Management Journal" 1996, Vol. 21 (1), 135-172.
  29. Mavondo F.T., Chimhanzi J., Steward J., Learning orientation and market orientation. Relationship with innovation, human resource practices and performance, "European Journal of Marketing" 2005, Vol. 39 (11/12), 1235-1263.
  30. Menon S.T., Psychological empowerment: Definition, measurement, and validation, "Canadian Journal of Behavioural Science" 1999, Vol. 31 (3), 161-164.
  31. Michna A., Wpływ organizacyjnego uczenia się na efektywność funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2007.
  32. Mizgajska H., Aktywność innowacyjna małych i średnich przedsiębiorstw w Wielkopolsce w latach 2001-2004, "Gospodarka Narodowa" 2006, nr 5-6, 53-73.
  33. Narver J.C., Slater S.F., MacLachlan D.L., Responsive and proactive market orientation and newproduct success, "Journal of Product Innovation Management" 2004, Vol. 21 (5), 334-347.
  34. Niedzielski P., Rychlik K., Innowacje i kreatywność, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2006.
  35. Oke A., Burke G., Myers A., Innovation types and performance in growing UK SMEs, "International Journal of Operations & Production Management" 2007, Vol. 27 (7), 735-753.
  36. Page N., Czuba C.E., Empowerment: What is it?, "Journal of Extension" 1999, Vol. 37 (5), http://www. joe.org/ joe/1999october/comm1.php (12.08.2010).
  37. Petter J., Byrnes P., Choi D., Fergan F., Miller R., Dimensions and patterns in employee empowerment: Assessing what matters to street - level bureaucrats, "Journal of Public Administration Research and Theory" 2002, Vol. 12 (4), 377-401.
  38. Pomykalski A., Zarządzanie innowacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Łódź 2001.
  39. Subramaniam M., Youndt M.A., The influence of intellectual capital on the types of innovative capabilities, "Academy of Management Journal" 2005, Vol. 48 (3), 450-463.
  40. Szwiec P., Determinanty procesu innowacyjnego, "Przegląd Organizacji" 2009, nr 9, 9-12.
  41. Varis M., Littunen H., Types of innovation, sources of information and performance in entrepreneurial SMEs, "European Journal of Innovation Management" 2010, Vol. 13 (2), 128-154.
  42. Wasilczuk J., Czynniki wzrostu małych firm w świetle badań empirycznych, [w:] F. Bławat (red.), Przetrwanie i rozwój małych i średnich przedsiębiorstw, Scientific Publ. Group, Gdańsk 2004, 127- -137.
  43. Zhang X., Bartol K.M., Linking empowering leadership and employee creativity: The influence of psychological empowerment, intrinsic motivation, and creative process engagement, "Academy of Management Journal" 2010, Vol. 53 (1), 107-128.
  44. Żołnierski A., Potencjał innowacyjny polskich małych i średniej wielkości przedsiębiorstw, PARP, Warszawa 2005.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu