BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Monkiewicz Alfred (Wydział Ekonomiki Produkcji)
Tytuł
Teoria funkcji konsumpcji w wybranej literaturze zachodniej
Theory of Consumption Function in the Chosen Western Literature
Źródło
Folia Oeconomica Cracoviensia, 1985, vol. 28, s. 91-107, ryc, bibliogr. 15 poz.
Słowa kluczowe
Teoria funkcji konsumpcji, Przegląd literatury
Theory of Consumption Function, Literature review
Uwagi
summ., rez.
Abstrakt
W niniejszym artykule omówiono najważniejsze teorie i hipotezy dotyczące funkcji konsumpcji przedstawione przez zachodnich ekonomisty po II wojnie światowej, zwłaszcza teorie J. Keynes'a. Artykuł zawiera również krytyczne opinie na temat treści dynamicznej funkcji konsumpcji i hipotezy dochodów J. Duesenberry-Modiglianiego.

In this paper the author discusses main theories and hypothesis concerning consumption function presented by western economist after the Second World War, Especially, the theory of consumption function presented by J. Keynes has been shown here. Some authors raise objection that this function has a static character. Critical remarks of so well known authors as A. Hansen, K, Schroder etc. are worth mentioning. The paper contains critical opinions on the wording of the dynamical consumption function and the hypothesis of incomes by J. Duesenberry-Modigliani. Opinions on the consumption function presented by T, Brown, E. Schneider, F. Nicosia etc. are also introduced on this paper. At the end, the paper contains national economy models prepared by L. Klein, T, Lin, C, Chang, These models take into consideration both considerable consumption expenses and the propensity to consume. Equally interesting is a concept of a macroeconomic consumption model presented by T. Brown. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Brown T.M., Habit Persistence and Lags in Consumer Behaviour, "Econometrica" 1952, nr 20.
  2. Duesenberry J.S., Income, Saving and the Theory of Consumer Behaviour, Cambridge, Mass, 1952.
  3. Friedman M.A. Theory of the Consumption Functions, National Bureau of Economic Research, Number 63, General Series, Princeton 1957.
  4. Fuchs W., Ansätze zu einer Konsumtheorie in der angelsächsischen Literatur, Ein Beitrag zur betrieblichen Marktlehre, Hannover 1970.
  5. Ghanie-Ghaussy A., Versuch einer kritischen überprüfung der Keynesichen Konsumfunktion an Hand der langfristigen Sparentwicklung in den USA. Untersuchungen über das Spar-, Giro- und Kreditwesen, Band 16, Berlin 1964.
  6. Hansen A.N., Business Cycles and National Income, New York 1951.
  7. Keynes J.M., Ogólna teoria zatrudnienia procentu i pieniądza, Warszawa 1956.
  8. Klein L.R., The Empirical Foundations of Keynesian Economics, [w:] Post Keynesian Economics, ed. u K, K. Kurihara, London 1955.
  9. Klein L.R., The Use of Econometric Models as a Guide to Economic Policy, "Econometrica" 1947, Vol. 15.
  10. Klein L.R. and Goldherger A.S., An Econometric Model of the United States, 1929-1952, Amsterdam 1955.
  11. Koopmans T.C., Identifications Problems in Economic Model Constructions w: W. C. Hood and T. C. Koopmans, Studies in Econometric Method, New York-London 1953.
  12. Lin A. C, and Chang C. G., U.S. Consumption and Investment Propensities: Prewar and Postwar, "The American Economic Review" 1950. vol. 40.
  13. Nicosia F. M., Consumer Decision Processes, Englewood Cliffs, N.J. 1966.
  14. Schneider E.. Einführung in die Wirtschaftstheorie, II Teil, Wirtschaftspläne und Wirtschaftliches Gleichgewicht in der Verkehrswirtschaft 7, verbesserte Auflage, Tübingen 1961.
  15. Sehröder R., John Maynard Keynes als "Psychologe." w: G. Schmolders. E. Schröder, E. Seidenfus, H. St. John Maynard, Keynes als "Psychologe", Berlin 1956.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0071-674X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu